تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مادامی که کسی علناً ابراز کفر نکند کافر محسوب نمی شود و اگر منکر اصل شریعت و یا نبوت خاتم الانبیاء(ص) و یا ضروریات دین اسلام شود کافر است. و این ابراز علنی باید به گونه ای باشد که هیچ شبهه و توجیهی باقی نگذارد در آن صورت آن فرد کافر محسوب شده و احکام کافر مانند طهارت و نجاست بر او بار می شود. البته بعضی از فقهاء، اهل کتاب را ذاتاً پاک می دانند اگر چه ممکن است به خاطر عدم مبالات محکوم به نجاست ظاهری باشند مثلاً اگر حمام رفتند و در حمام با نجاسات سر و کار نداشتند حمام پاک است ولی وقتی گوشت خوک که نجس است می خورند و یا شراب می نوشند دست و دهان آنان نجس می شود. و البته مشهور فقها اهل کتاب را هم نجس می دانند [i] . شاید یکی از حکمت های نجس بودن کفار جلوگیری از اختلاط و با هم شدن مسلمانان با کفار است و باید از این اختلاط پرهیز کرد و اگر چنان چه چاره ای نباشد تنها اموری محکوم به نجاست هستند که در مرأی و منظر ما با حفظ شرایط متنجس شدن (مثل تری شیء ملاقات کننده با اندام کافر) نجس می شوند مثل ظروف غذا و لباس زیر واجب است شسته شوند و بقیه وسایل که یقینی به نجاست آنها نیست مانند دیوار خانه ها و هتل ها و... لازم نیست شسته شوند. کفاری که غیر از اهل کتاب هستند به اتفاق تمام فقها نجس هستند و تمام اندام و بدن کافر حتی مو و ناخن و رطوبتهای او نجس است. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.