دوران رجعت -زندگی رجعت کنندگان /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا زمانی که یاران مخصوص امام زمان رجعت می کنند تشکیل خانواده میدهند و مثل افراد دیگر زندگی می کنند؟


همان طور که می دانید رجعت به این معنا ست که بعضى از انسان هایى که قبل از ظهور امام(عج) از دنیا رفته اند به زندگى دنیوى باز مى گردند . هر چند اصل رجعت مورد پذیرش شیعه می‌باشد و اعتقاد به آن بر اساس آیات و روایات است؛ ولی جزئیات این مسأله چندان شفاف و روشن نیست. بر این اساس در منابع دینی هیچ اشاره ای به زندگی و ازدواج یاران امام زمان در زمان رجعت نشده است . در هر حال هنگامی که بنیان گذار حکومت واحد جهانی، حضرت مهدی موعود(ع) بر اساس عدالت و آزادی واقعی مأمور به تشکیل حکومت می‌شود تعداد 313 نفر از یاران خاص آن حضرت در اطراف شمع وجود مقدسش جمع می‌شوند و آنها در واقع فرماندهان لشکری و کشوری دولت کریمه مهدی(ع) می‌باشند. در روایات ترکیب دولت امام مهدی(ع) از انسان‌های وارسته و متقی تشکیل می‌یابد که نام برخی از آنها بدین گونه است:هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی(ع)، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، مالک اشتر، ابودجانه انصاری و قبیله همدان. امام صادق(ع) می‌فرماید: هنگامی که حضرت قائم آل محمد(ص) قیام کند هفده تن را از پشت کعبه زنده می‌گرداند که عبارتند از: پنج تن از قوم موسی(ع) که به حق قضاوت کرده و با عدالت رفتار می‌کنند، هفت تن از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر(تفسیر عیاشی، ج2، ص32، اثبات الهداة، ج3، ص550). مهم ترین مطلبی که در زمینه یاران امام زمان آمده ، در باره برنامه ها و فعالیتهای آنان است . امیر مؤمنان در وصف اصحاب امام زمان مى فرماید: (گروهى از مردان الهى، دور او گرد مى آیند، دعوتش را سرپا نگه مى دارند واو را یارى مى کنند. آنان وزیران او هستند که سنگینى مسائل کشورى را بر عهده مى گیرند واو را در مسؤولیت بزرگى که خداوند به عهده اش گذاشته، یارى مى کنند.در زمینه زندگی درزمان رجعت و پس از ظهور امام زمان مطالبی ذکر شده که بدانها اشاره می شود: 1. وضعیت جهان پس از مهدی علیه السلام بر خیر بوده, و جانشینان آن حضرت از بین رجعت‌کنندگان خواهند بود.همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، یکی از اعتقادات راسخ در میان شیعیان باورداشت رجعت و بازگشت دو گروه از مؤمنان خالص و کافران خالص است و یکی از مسائلی که در آن جا مطرح شده، حکومت برخی از رجعت‌کنندگان مؤمن خالص است. البته چگونگی این حکومت به روشنی بیان نشده است. کسانی که بر این دیدگاه پافشاری می‌کنند، افزون بر ادلة فراوانی که از آیات و روایات ارائه می‌نمایند،[5] می‌گویند روایاتی که می‌گوید هرگز زمین از حجت خالی نخواهد ماند، جهان پس از حضرت مهدی علیه السلام را ناگزیر به دو گونه تصویر خواهد کرد:الف) بی درنگ قیامت بر پا شود.ب ـ حجت‌هایی از طرف پروردگار، واسطة فیض باشند. از آن جایی که ائمه به تصریح پیامبر بیش از 12 نفر نخواهند بود، پس کسانی که بر مردم حکومت خواهند کرد، همانا ائمه علیهم السلام هستند.2. جهان پس از حضرت مهدی علیه السلام ، همواره با حکومت 12 مهدی، اداره خواهد شد. شیخ طوسی با ذکر سند از علی علیه السلام نقل کرده که در شبی که پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم رحلت فرمود، مطالبی را به ایشان املا نموده که در آن پس از اشاره به ائمه دوازده‌گانه، آن گاه که به واپسین پیشوا رسیده چنین فرموده است: «پس آنگاه که حضرتش (امام حسن عسکری علیه السلام ) را هنگام وفات فرا رسید، پس آن (امر امامت) را به فرزندش محمّد تسلیم می‌نماید. پس ایشان دوازده امام هستند. سپس بعد از او دوازده مهدی خواهد بود...».[6] شیخ صدوق نیز از ابوبصیر آورده است که به امام صادق علیه السلام عرض کردم از پدر شما شنیدم که فرمود: پس از قائم دوازده مهدی خواهد بود. امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا ایشان فرمود دوازده مهدی و نفرمود دوازده امام؛ ایشان گروهی از شیعیان ما هستند که مردم را به دوستی ما و شناخت حق ما دعوت می کنند».[7] امام صادق علیه السلام به ابوحمزه فرمود: «ای ابوحمزه! همانا پس از قائم، یازده مهدی از ما، از فرزندان حسین خواهد بود».[8] 3. جهان پس از آن حضرت بر نیکویی است و تا برپایی قیامت، حکومت تنها در دست اولیای الهی خواهد بود.دلیل این دیدگاه روایتی است که در آن آمده خداوند در شب معراج به رسول گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «پس هر آینه او را به سپاهیان خویش یاری خواهم کرد و او را به فرشتگان خویش مدد خواهم نمود تا آن که دعوتم برتری یابد و آفریدگان بر یکتاپرستی‌ام گرد آیند، آن گاه پادشاهی او را ادامه خواهم داد و تا قیامت، اولیایم چنین خواهند کرد».[9] 4. جهان پس از حضرت مهدی عجل الله فرجه به دست یکی از اهل‌بیت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ادراه خواهد شد. جابربن یزید جعفی می‌گوید از امام باقر علیه السلام شنیدم که می‌فرمود: «و به خدا سوگند، هر آینه مردی از ما اهل بیت به مدت سیصد و نه سال حکومت خواهد کرد.» جابر می‌گوید عرض کردم: این چه زمانی خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: «پس از رحلت قائم...».[10] 5. روایاتی است که بدون اشاره به وضعیت جهان و جانشین حضرت مهدی علیه السلام ، آن را فقط در آگاهی خداوند دانسته است.[11] همان‌طور که مشاهده می‌شود، چهار دیدگاه اخیر نه فقط مخالفتی با دیدگاه نخست ندارد بلکه می‌تواند به نوعی مؤید دیدگاه نخست باشد. البته در میان روایات به سخنانی برمی‌خوریم که مخالف دیدگاه بالا است، و جهان پس از حضرت مهدی علیه السلام را جهانی بدون خیر و صلاح معرفی کرده است. که به طور عمده از منابع اهل سنّت نقل شده است.[12] پی نوشتها :[1] . ر. ک: ابن منادی, الملاحم, ص184. [2] . ر.ک: نعیم بن حماد, الفتن, ص207, 1071؛ ابن داود سنن, ج4, کتاب المهدی, ح4281. [3] . علی بن حسام, البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان, ص95. [4] . مقدسی شافعی, عقد الدرر فی اخبار المنتظر, ص220. [5] . ر.ک: نگارنده, بازگشت به دنیا در پایان تاریخ. [6] . «فَإِذَا حَضَرَتْهُ (الحسن) الْوَفَاةُ فَلْیُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ محمّد الْمُسْتَحْفِظِ مِنْ آلِ محمّد فَذَلِکَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ یَکُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّا...»؛ شیخ طوسی, کتاب الغیبة, ص150. [7]. «إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّاً وَ لَمْ یَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَکِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِنَا یَدْعُونَ النَّاسَ إِلَی مُوَالَاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا»؛ شیخ صدوق, کمال الدین و تمام النعمة, ج2, ص358, ح56. [8]. «یَا أَبَا حَمْزَةَ إِنَّ مِنَّا بَعْدَ الْقَائِمِ أَحَدَ عَشَرَ مَهْدِیّاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ علیه السلام »؛ شیخ طوسی, کتاب الغیبة, ص478. [9]. «فَلَأَنْصُرَنَّهُ بِجُنْدِی وَ لَأَمُدَّنَّهُ بِمَلَائِکَتِی حَتَّی تَعْلُوَ دَعْوَتِی وَ تَجْمَعَ الْخَلْقُ عَلَی تَوْحِیدِی ثُمَّ لَأُدِیمَنَّ مُلْکَهُ وَ لَأُدَاوِلَنَّ الْأَیَّامَ بَیْنَ أَوْلِیَائِی إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ»؛ شیخ صدوق, علل الشرایع, ج1, ص7؛ کمال الدین و تمام النعمة, ج1, ص255, ح4. [10]. «وَ اللَّهِ لَیَمْلِکَنَّ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ وَ یَزْدَادُ تِسْعاً قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَتَی یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ بَعْدَ مَوْتِ الْقَائِمِ علیه السلام»؛ نعمانی, الغیبة, ص331؛ تفسیر عیاشی, ج2, ص326. [11]. شیخ کلینی, کافی, ج1, ص 338 . [12] . ر. ک: کشف الغمة, ج 2, ص 484؛ خصال, ج2, ص 473, عیون أخبارالرضا علیه السلام , ج1, ص51. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image