تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
پس از آن که عمرسعد کربلا را ترک کرد، قبیلة بنی اسد که ساکن قریه غاضِریّه بودند، پس از یک روز از شهادت امام و یاران باوفایش[1]، به کربلا آمده و بر بدن امام ع و یارانش نماز گذاردند[2] و آنان را دفن کردند.تفصیل دفن شهدا را چنین آوردهاند: چون عمرسعداز کربلا رفت، گروهی از بنی اسد به سوی امام حسین ع و یارانش آمده و بر آنان نماز خوانده و پیکر امام حسین ع را دفن کردند. حضرت علیاکبر را پایین پای او به خاک سپردند. برای شهدای اهلبیت و اصحاب امام ع گودالی را کنده و همه را با هم در آن دفن کردند. عباس بنعلی ع را دردر جایی که به شهادت رسیده بود دفن کردند.[3] عمادالدّین طبری میگوید: بنی اسد بر قبایل عرب افتخار می کردند که ما بر حسین نماز خواندیم و او و یارانش را به خاک سپردیم.[4] سبط ابنجوزی می نویسد: هنگام دفن امام مشاهده کردند که آثار سیاهی بر پشت امام ع هست. از علّت آن پرسیدند، گفته شد: علّت این سیاهی آن است که حضرت، شب ها بر پشتش طعام برای فقرای مدینه حمل می کرد.[5] شیخ مفید می افزاید: همه شهدا پایین پای امام حسین ع دفن هستند. برای آنان گودالی کنده شد و همه را در آن دفن کردند جز عباس بنعلی ع که او را در قتلگاهش دفن کردند . گفته می شود که مدفن علی بنالحسین نزدیک تر به مدفن امام حسین ع است. امّا یاران حسین ع که با وی کشته شدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و قبرهای آنان به تحقیق و تفصیل معلوم نیست، جز آن که تردیدی نیست که حائر آنان را در بردارد.[6] از برخی گزارش ها استفاده می شود که هنگام دفن، بدن مطهّر امام ع بر بوریایی قرار داده شده است. چنان که وقتی ابراهیم دیزج در عصر متوکّل مأمور ویران کردن قبر مطهّر امام حسین ع می شود، هنگام نبش قبر، بوریای تازهای می بیند که بدن مطهّر امام ع بر روی آن قرار گرفته است.[7] این امر حاکی از آن است که گویا بدن مطهّر امام ع پس از تحمّل آن همه تیر، نیزه و ضربة شمشیر، دیگر به صورت عادی، قابل حمل و دفن نبوده است. نکتة دیگر در این باره آن است که روایاتی داریم که تصریح دارند بر اینکه امور غسل، کفن و دفن امام ع را تنها امام متکفّل می شود.[8] بر این اساس، امام سجّاد مأمور دفن پدر بزرگوار خود بوده است. چنان که علامة مجلسی پس از نقل گزارش شیخ مفید ـ که گذشت ـ، می نویسد:به حسب ظاهر چنین بود، امّا در واقع، امام را به غیر از امام دفن نمی کند. حضرت امام زینالعابدین ع به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلکه سایر شهدا را دفن کرد.[9] چنانکه در جریان شهادت امام رضا ع که در طوس به شهادت رسید، امام جواد ع به قدرت الهی از مدینه به طوس آمد و امور غسل و کفن امام را خود عهدهدار شد.[10]البته دربارة دفن سایر شهدا توسط امام سجّاد، سندی وجود ندارد. و چنانکه گذشت بنابر برخی از روایات، تنها دفن بدن امام حسین ع توسط امام سجّاد ع، صورت پذیرفته است. -------------[1]. تاریخنامه طبری، ج4، ص 712[2]. خوارزمی، مقتلالحسین، ج2، ص39 ..[3]. الارشاد، ج2، ص 114.[4]. کامل بهایی، ج2، ص287- 288.[5]. تذکرة الخواص، ج2، 170. . [6]. الارشاد، ج2، ص 126.[7]. شیخ طوسی، الامالی، ص 326، ح 653. [8]. اثبات الوصیة، ص 207 ـ 208..[9]. جلاء العیون، ص380.[10]. کشف الغمة فی معرفة الائمة، ج3، ص168.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.