اديان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

عقايد شيعيان علوي (علويان) كه عمدتا در سوريه و مناطق شمال غرب ايران وجود دارند، بطور مشروح چه مي باشد؟


نام علويه بعد از رحلت پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ در جامعه اسلامي به وجود آمده است، براي همين قبل از پرداختن به سوال، بايد تعريفي از علوي ارائه گردد تا روشن شود مراد از علويه چيست و امروزه به چه كساني علويه مي گويند؟تعريف علويه:1. كساني كه از اولاد حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و فاطمة زهرا ـ سلام الله عليها ـ باشند علوي هستند.[1]2. كساني كه بعد از پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ، امير المومنين ـ عليه السّلام ـ را جانشين بلافصل آن حضرت مي دانند، علويه هستند. هر چند از اولاد حضرت علي و فاطمة زهرا ـ عليهما السّلام ـ نباشند.[2]3. كساني كه بعد از قتل عثمان، حضرت علي ـ عليه السّلام ـ را به قتل آن متهم نكرده و به عايشه و معاويه نپيوستند،‌ هر چند حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و معاويه و عايشه را نديده باشند.[3]4. علويه كساني هستند كه در حق علي ـ عليه السّلام ـ و ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ غلو كرده و آنها را به مقام خدائي بردند.[4]علويان سوريه:بنابر يکي ازاقوال نصيريه فرقه اي از غلات شيعه هستند كه پيروان محمد بن نصير نميري هستند و گويند خدا در علي ـ عليه السّلام ـ و پس از آن در اولاد او ظهور كرده است و حق به زبان آنها گويا شده است بنابراين خدايي در ذات علي و اولاد آن حضرت منحصر است و فرقة علوي كه امروز در سوريه هستند و حافظ اسد نيز از آنهاست همان نصيريه هستند.[5] البته عده اي ازبزرگان نصيري تصريح کرده اندکه اعتقادات آنها همان عقايد شيعه اثني عشري است وهيچ فرقي باآنها ندارندعلوية ايران: به علويون كه در شمال غرب ايران زندگي مي كنند اهل حق گفته مي شود، كه عنوان اهل حق را علي اللهيان بر خود گذاشته اند، البته بين علويان ايران و سوريه دربارة تجلي و ظهور خداوند در امير المومنين ـ عليه السّلام ـ و اولادش اختلاف وجود دارد و آن اين كه اهل حق (همان علويه) ايران مي گويند صفات خدا در علي و اولادش حلول كرده و علويه سوريه مي گويند ذات خدا در علي و اولادش حلول كرده است ولي هر دو در خدا بودن حضرت علي و اولادش اتفاق نظر دارند, البته وجود خداي يگانه را انكار نمي كنند بلكه مي گويند خداي غايب از نظرها، در اينها تجسم پيدا كرد تا مردم بيشتر خدايشان را بشناسند و به اهل حق در سوريه علويين و علي اللهي هم مي گويند.[6]براساس تعريف اول علويه فرقه نيستند تا عقايدشان بيان شود ولي طبق تعريف دوم و سوم، به همه كساني كه علي ـ عليه السّلام ـ را قبول دارند، علوي گفته مي شود مانند: شيعه دوازده امامي، زيديه، كيسانيه، اسماعيليه، واقفيه و.... اما امروزه به اينان در اصطلاح علوي نمي گويند و هر كدام را به نام خاص خود مي خوانند بنابراين مراد از فرقة علويه در اصطلاح امروزي فقط تعريف چهارم مي باشد و لذا به عقايد اين فرقه اشاره مي كنيم:الف: اصول دين:1. توحيد: مي گويند خداوند مركب از سه چيز است: 1. معني 2. اسم 3. باب كه در درون دري مي زيست و سپس براي اولين بار به صورت شخصي به نام خاوندگار يا كردگار جهان تجسم يافت، اين سه اصل بعدا در وجود انبياء متجلي مي شدند و آخرين تجلي آن در وجود علي ـ عليه السّلام ـ، محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ و سلمان فارسي است. پس علي خداست و در ابرها ساكن است كه رعد صداي او و برق خندة اوست و خداوند بعد از حضرت علي در فرزندان او تجسم پيدا كرده است.[7] بنابراين به جاي توحيد قائل به شرك و تثليث شده اند و علي و اولادش را خدا مي دانند كه براي بشريت پيامبر مي فرستند!2. نبوت: اين فرقه نبوت را قبول دارند، اما مي گويند پيامبر را علي ـ عليه السّلام ـ و اولادش بر مي انگيزند و حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ، محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ و سلمان فارسي را به نبوت برگزيد! و وحي شدن هم دليل بر نبوت كسي نمي شود، چون خداوند بر همة مومنان وحي مي كند، و بر پاية همين اعتقاد است كه پيروان محمد بن نصير نميري گفته اند: علي بن محمد (امام هادي ـ عليه السّلام ـ) او را به نبوت برگزيده است.[8]3. امامت: با توجه به اين كه علي ـ عليه السّلام ـ را خدا مي دانند نه امام و همچنين بقية ائمة اطهار را جانشين علي در خدا بودن مي دانند نه جانشيني در امامت و مي گويند فقه جعفري را بايد به صورت صوري و ظاهري پذيرفت. پس اين فرقه امامت را قبول ندارند.[9]4. معاد: اين فرقه مي گويد: همة عالم تجليات الهي است و گناه توهمي بيش نيست، و معاد معنا ندارد زيرا روح انسان بعد از جدا شدن از بدن در موجودات و انسان هاي بعدي وارد مي شود و از جسمي به جسم ديگر تا ابد منتقل مي شود و فنا ندارد.[10]ب: فروع دين:به جاي فروع دين مي شود به زيارت قبور ائمة اطهار رفت و منظور از نماز هاي پنجگانه، گفتن نامهاي علي، حسن، حسين، محسن و فاطمة زهرا است! و روزه در سال 3 روز در وسط زمستان واجب است و به جاي بقية فروعات دين اين اعمال كافي است: صلوات فرستادن، دعاي ناد علي، ننوشيدن آب و نخوردن گوشت و كره و شير در دهة اول محرم، و بزرگداشت عيد نوروز كه به اعتقاد آنها روز ولادت حضرت علي ـ عليه السّلام ـ است.[11]ج: بقية عقايد:1. شراب: درخت انگور مقدس است و كندن آن حرام. زيرا شراب از انگور است و مراد از نور همان شراب است بنابراين نه تنها نوشيدن شراب جايز، بلكه لازم است تا بتوان به نور الهي رسيد.[12]2. ايمان: ايمان قريش بعد از ملحق شدن علي ـ عليه السّلام ـ به پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ در مسجد قبا، كامل نيست! و اگر كسي با پيامبر يا امير المومنين يا فرزندان او مخالفت كرده باشد و بعد ايمان بياورد باز مورد لعن فرقة علويه است زيرا با معصيت مخالفت كرده است.[13] بنابراين، فرقة علويه مكتبي بسته است كه دشمنان اسلام، كفار و... نمي توانند او را بپذيرند.3. ابن ملجم: چون ابن ملجم، علي را از اين جهان مادي آزاد كرد و به آسمان ها برد بايد او را دوست داشت و لعن او جايز نيست.[14]4. اعياد: 1. عيد غدير، 18 ذيحجه 2. قربان 3. فراش: روز هجرت پيامبر از مكه به مدينه 4. نوروز: به اعتقاد آنها ولادت حضرت علي ـ عليه السّلام ـ 5. غدير دوم: روزي كه پيامبر اهل بيت را زير عبا جمع كرده بود و آية تطهير نازل شد.[15]بنابراين، فرقة علويه نه تنها شيعه نيستند، بلكه اينها را از فرقه هاي شيعه شمردن ظلمي است به مكتب تشيع. و شيعيان به هيچ وجه علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ را نه تنها خدا نمي دانند بلكه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ را بالاتر و افضل از آن حضرت دانسته و امير المومنين و ائمة‌ اطهار ـ عليهم السّلام ـ را امام و جانشينان پيامبر مي دانند و همة اصول و فروع دين را قبول دارند. معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. العلويون في التاريخ حقائق و اباطيل، محمد احمد علي، بيروت، موسسة النور للمطبوعات.2. هل العلويون شيعه، هاشم عثمان. بيروت، موسسة الاعلمي للمطبوعات. .

سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/28



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image