تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
قبل از هر چيز بايد مشخص شود كه چرا بايد تقليد كرد و آيا تقليد كار خوب و پسنديدهاي است يا نه؟ تقليد يا پيروي از عالم يك امر فطري، عقلي و عقلايي است كه مورد تأييد قرآن و سنت نيز قرار گرفته است. هر انساني در حركت و تكاپوست و براي اين حركت نياز به شناخت دارد و براي كسب اين شناخت يا بايد خود عالم و متخصص باشد و يا بايد به عالم مراجعه و از نظرات او پيروي كند و اصل بر اين است كه انسان خودش بفهمد، بشناسد و متخصص باشد ولي امكان ندارد كه هر كس در تمام امور زندگي متخصص و عالم باشد، لذا در كنار اصل مذكور، اين اصل نيز وجود دارد كه انسان در هر موردي، متخصص و عالم نيست، بايد از عالم پيروي كند. دليل اول فطرت: فطرت، مجموعه شناختها و تمايلاتي است كه ريشهاش صفات كمالي الهي بوده و انسان براساس آن آفريده شده، عامل تمايز انسان از حيوان است و انسان را به سوي كمال انسانيت، الهي شدن و مقام خليفةاللهي سوق ميدهد »فطرت الله التي فطر الناس عليها«، )روم، آيه 30). كه امور فطري داراي خصوصياتي از اين قبيل ميباشد، خدادادي و غيراكتسابي بودن، در تمام انسانها وجود داشتن، بدون آموزش مورد توجه و شناخت عمل انسان است، با تبليغ و عوامل مختلف نابود نميشود به مانند خداجويي، كماليابي، حقيقتجويي، زيباپرستي و زيباجويي. بررسي زندگي انسانها در طول تاريخ، نشان ميدهد كه تمام انسانها داراي يك شناخت و تمايل دروني بدين جهت هستند كه در هر جايي توانايي اعمال نظر و بررسي فكري مسأله را نداشته باشند به فرد دانا و متخصص مورد اعتماد مراجعه ميكنند. به فرموده علامه طباطبايي، هر انساني در بخش بسيار كوچكي از جهات حيات خود به اجتهاد ميپردازد و بخشهاي ديگر را با تقليد ميگذارند، )مرجعيت، سيد هدايت الله طالقاني، نشر ارغنون و سبزرويش، چاپ اول 1374 قم(. توجه داشته باشيد، اين كه تقليد، رجوع جاهل به عالم است، هيچ بار منفي براي مقلد ندارد، زيرا جاهل در اين جا به معناي جاهل نسبي است؛ يعني، كسي كه در مسائل شرعي، مجتهد و كارشناس نيست، گرچه خودش در مسائل ديگري متخصص و كارشناس باشد و يا حتي در مسائل فقهي از آگاهي نسبي خوبي برخوردار باشد، خود مجتهدين نيز در مسائل ديگر به متخصص رجوع ميكنند و اين را از باب رجوع جاهل به عالم واهل خبره ميدانند. نمونه بارز آن حضرت امام خميني بود كه پزشك معالج ايشان گفت: تا به حال كسي را نديدهام كه اين قدر در درمان، مطيع پزشك باشد. دليل عقل: با وجودي كه تقليد امري فطري است و لذا بديهي ميباشد، معذلك عقل انسان براي ضرورت تقليد، برهان ارائه ميكند، بدين بيان كه: هر انساني در حركت و تكاپو است و براي اين حركت نياز به شناخت دارد و براي كسب شناخت يا بايد، خود عالم باشد و يا بايد به عالم و متخصص مورد اعتماد مراجعه و از نظراتش پيروي كند؛ اين دليل كه ضرورت تقليد در همه امور را ثابت ميكند، در امور ديني نيز صادق است. البته بدين توضيح كه از مرحوم شيخ محمد حسين اصفهاني نقل شده است: بعد از پذيرفتن مبدأ هستي و به رسالت مبعوث شدن انبياء و اين كه بندگان خدا، بيهدف آفريده نشدهاند، عقل اقرار ميكند كه اطاعت از خدا ضروري و نافرماني او موجب خروج از مَنش بندگي است و كيفيت اطاعت از احكام الهي مبتني بر علم به احكام است و اين علم يا از طريق شنيدن سخن معصوم )پيامبر اكرم)ص( و امامان معصوم)ع(( و نظاير آن است و يا به اجتهاد و يا با تقليد كه راه اول براي مردم زمان غيبت امام معصوم)ع( ممكن نيست، راه دوم براي عموم مردم به جهت اشتغالات و مشاغل ديگر، ميسر نميباشد، پس عقل حكم ميكند كه بايد تقليد كرد؛ يعني بايد به مجتهد و متخصص جامعالشرايط، رجوع نمود. چرا براي عموم مردم ميسر نيست، زيرا هر مسلماني نميتواند به آساني، احكام شرعي را از قرآن و روايات و يا از عقل خود دريابد، نه قرآن مانند يك كتاب حقوقي يا رساله عمليه، احكام شرعي را به طور صريح بيان كرده است و نه روايات معصومين چنين است و نه عقل بشر به تنهايي ميتواند همه احكام را دريابد، بلكه براي شناخت احكام شرعي )واجبات، محرمات و...( آگاهيهاي فراواني از جمله: فهم آيات و روايات، شناخت ناسخ و منسوخ، مطلق و مقيد، عام و خاص، شناخت حديث صحيح از غيرصحيح، كيفيت تركيب و جمع روايات و آيات و دهها مسأله ديگر لازم است كه آموختن آنها نيازمند ساليان زيادي تلاش جدي است. به مانند يك مهندس متخصص كه بيمار ميشود. او براي درمان بيماري خود يا بايد خود شخصاً به تحصيل علم پزشكي بپردازد و بعد از رسيدن به درجه لازم، به مداواي خود بپردازد يا تمام آراي پزشكان را مطالعه كرده و به گونهاي عمل كند كه بعداً پشيمان نشود و يا به يك پزشك متخصص رجوع كند. راه اول او را به درمان سريع نميرساند، راه دوم بسيار دشوار است و او را از كار تخصصي خود )كه مهندسي است( باز ميدارد، لذا او بيدرنگ از يك پزشك متخصص كمك ميگيرد و خود را مورد معالجه و بهبودي قرار ميدهد. پس او در عمل به رأي پزشك متخصص نه تنها خود را از پشيماني آينده و احياناً سرزنش دوستان نجات ميدهد، بلكه در اغلب موارد، درمان نيز ميشود كه مكلف در باب احكام شرعي نيز در عمل به رأي متخصص ديني نه تنها خود را از پشيماني آخرت و عذاب الهي نجات ميدهد، بلكه به مصالح احكام شرعي نيز دست مييابد كه همانا نيكبختي و زندگي سعادتمندانه ميباشد. دليل قرآن، با توجه به دو دليل گذشته، مسأله كاملاً روشن گرديد و نيازي به توضيحات بيشتر نيست ولي براي آن كه از قرآن هم استفاده برده باشيم و يك دليل قرآني را مطرح كرده باشيم، در سوره مباركه نحل، آيه 43 خداوند به مسلميني كه نسبت به فراگيري قرآن و تعاليم اسلام و احكام شرعي آگاهي چنداني نداشتند، خطاب فرموده: »فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون« پس از افراد مطلع و كارشناس سؤال كنيد اگر خودتان نميدانيد كه با توجه به سوره انبياء آيه 7 و اين آيه يك قاعده كلي را بيان ميدارد كه همانا رجوع غيرمتخصص به متخصص و مقلد به مجتهد ميباشد در واقع با توجه به بيانات گذشته اين دسته آيات تأكيد و تأييد بر دليل فطرت و عقل و عقلايي رجوع به متخصص ميباشد و يا رواياتي كه از امامان معصوم)ع( رسيده و تكليف مسلمانان را در زمان غيبت مشخص كرده است به مانند سخن امام صادق)ع(: »و اما من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه مطيعاً لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه؛ هر كس از فقهاي امت ما كه نفس خود را مواظبت ميكند و از دينش پاسداري مينمايد، با هواي نفس مخالفت و فرمان مولاي خود را اطاعت كند، سزاوار است كه مردم از او تقليد كنند«، )شيخ حر عاملي، وسايلالشيعه، ج 18، ص 94) پس با توجه به فطرت بشر و عقل و سيره عقلاء و آيات و روايات معصومين)ع( مسأله تقليد كاملاً با دليل، بديهي و روشن بوده و كسي كه ميخواهد در پيشگاه خداوند متعال سربلند باشد بايد يا خود متخصص احكام شرعي گردد و يا از يك متخصص ديني )مجتهد جامعالشرايط( تقليد نمايد و از آنجايي كه به وظيفهاش عمل ميكند، به سعادت مقبول دست مييابد. انشاءالله. www.eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.