تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه
«نخستين عشق» همان اندازه كه ممكن است زودگذر باشد، تقريبا هميشه از نظر رواني داراي اهميت زياد است و هرگز نفوذ خوب يا بد آن بر عشقهاي آينده از دست نميرود. آنچه براي بيشتر دختران و پسران جوان نگرانكننده است شكست در نخستين عشق است. معمولا نه تنها در نخستين عشق ممكن است دچار اشتباه شوند، پس از تجربهاندوزي هم چنان امكان اشتباه نيز در عشق وجود دارد. درسآموزي از تلخيهاي عشق چندان آسان نيست. زيرا كانون تصميمگيري دربارة آن بيشتر دل است، نه قوة انديشه. دل نيز پرخطاتر از انديشه است. تجربههاي بسيار ارزنده، خريد و فروش نميشود، تا فقط ثروتمندان بدان دست يابند. تجربهها خود ثروتاند كه تنها با بذل تلخي به چنگ ميآيند. هرگز نميتوان با پرداخت پول آنها را به دست آورد؛ كه اگر چنين بود خريداراني انبوه نداشت. اين هم از خيرخواهي خداست كه چنين سرمايهاي را از تهيدستان دريغ نميكند؛ هر چند خود، خواهان آن نباشند. زماني كه تلخي ناكامي در عشق شما را ميآزارد، آثار شيرين تجربة آن را به ياد آوريد. بيآنكه به ملامت خود يا ديگري بپردازيد از آغاز تا فرجام كارهايتان را مورد بازبيني قرار دهيد و معايب آن را جستجو كنيد تا ديگر بار آموخته ها را نيازماييد. عشق به تنهايي كافي نيست همة ما در اعماق خود به طرز اسرارآميزي اين افسانه را درباره عشق باور كردهايم؛ كه «اگر واقعا عاشق باشيم خوشبخت خواهيم شد و بر تمامي مشكلات پيروز خواهيم گشت». پس ديگر مثلا اهميتي ندارد كه معشوق در رفتارش عادت زشتي داشته باشد، بسيار انتقادگر و تندخو باشد، يا 15 سال با ما اختلاف سني داشته باشد. بايد دانست كه عشق تنها براي موفقيت در يك ازدواج كافي نيست. رابطة خوب و پايدار، به تفاهم و تعهد نيازمند است. حقيقت تلخ اين است كه تنها تعداد كمي از روابط به اين خاطر كه دو طرف يكديگر را به اندازة كافي دوست ندارند، پايان ميپذيرد. رابطه به اين خاطر پايان ميپذيرد كه آن دو با هم تفاهم ندارند. معشوق ، تنها يكي نيست. بعضي به اشتباه با خود پيشفرضي دارند كه فقط در اين دنيا يك دوست يا همسر مناسب برايشان وجود دارد و اگر آن يكي پيدا نشود و يا از دست برود، ديگر خوشبختي معنا ندارد. اين «پيشفرض» قدرت دارد كه زندگي ما را به كلي ويران كند و فرصت دوستيهاي بيشمار را از ما بگيرد. اين خطاي كوچكي نيست كه انسان بپندارد تنها با عشق و دوستي يك نفر زنده است. عشق را نبايد محدود و انحصاري ساخت و تحقق آن را فقط در يك فرد جست؛ به طوريكه اگر آن يك مورد از دست رود امكان پديد آمدن عشق ديگري وجود نداشته باشد. از طرفي هر فرد به طور همزمان ميتواند عاشق همسريا نامزد خود باشد و به يكايك اعضاي خانوادة خود يا دوستانش نيز عشق بورزد بيآنكه ميان آن علايق تضادي و تزاحمي پديد آيد. اوبراي شما همه چيز نيست. اين هم از خطاهاي هلاكتآور است كه خيال كنيم يك فرد ميتواند ما را از هر لحاظ خرسند و خوشبخت كند. شمار زيادي از زنان و مردان به طرزي ناخودآگاه از ديگران توقع دارند كه همهگونه نيازهايشان را برآورده سازند و وقتي هم چنين نشود از او دلسرد يا منزجر ميشوند. خيلي چيزها در زندگي و روابط وجود دارد كه انسان خود بايد آنها را به دست آورد و هيچ كس نميتواند به او كمكي كند. وقتي انسان چنين توقعي از كسي داشته باشد بيترديد به او فشار خواهد آورد تا وي همه چيزش شود. اين فشار و انتظار، دوستي و عشق را به چيزي تبديل ميكند كه ديگر عشق و دوستي نيست. عشق به دو فرد كمك ميكند تا همزمان به پيش روند، نه يكي عهدهدار برآوردن تمام نيازهاي ديگري باشد. آنچه عشق نيست (توهم عشق). اين هم دردي است جانكاه كه كسي بيآنكه حقيقتا عاشق باشد. تاوان عشق را بپردازد. جوانان همين كه در وجود خود كوچكترين كشش جنسي يا هيجان عاطفي مشاهده ميكنند، ميپندارند كه در«عشقي هولناك» فرو افتادهاند. تشخيص «عشق» و «توهم عشق» نه چندان دشوار است و نه آسان. شناخت عواملي كه سبب پديد آمدن عشق ميشود، ما را در اين تشخيص ياري ميرساند؛ اما گذشته از آن، يك معيار ديگر براي حقيقي بودن يا توهم عشق وجود دارد: ارزيابي بخش ناخودآگاه وجود خويش. زماني كه هر يك از ما به درون خويش نظر ميافكنيم گاه بهتر از هر روانكاو ميتوانيم انگيزههايمان را ارزيابي كنيم. آيا من به واقع عاشق شدهام. آيا آنچه رخ داده از انگيزههاي جنسي و نيازهاي آن سرچشمه نگرفته است؟ مبادا آنچه پديد آمده دلباختگي، فريفتگي و شيفتگي زودگذر باشد! حقيقتا در معشوق چه امتيازاتي وجود دارد كه من شيفته او شدهام؟ آيا اين امتيازات در ديگران وجود ندارد؟ چرا عاشق غير او نشدم؟ شما بايد عقل را به جاي احساسات چراغ راه خود قرار دهي و بداني آن دختري كه با نشان دادن خود و يا هر طريق ديگري دل تو را فريفته و چشم و گوش و عقل تو را مسحور كرده، به درد زندگي نميخورد. شايد تو نخستين دوست او نيستي و آخرين هم نخواهي بود. در اين رابطهها سه چيز نصيب جوانان مي شود: عقب افتادن از زندگي، تحصيل و آينده؛ . از بين رفتن حيثيت و اصالت خانوادگي و افتادن از چشم پدر، مادر، فاميل و مردم؛ بار سنگين گناه شرمندگي وجداني وخدائي، خجلت نزد خوبان عالم و گرفتار خشم الهي شدن. براي رهايي از اين همه آسيب بايد با حفظ تقوا و بينش دقيق، از راه سالم و منطقي در مورد ازدواج اقدام نموده و خود را گرفتار عشق بد حاصل نكنيم. در پايان به چند نكته براي رهايي از اين حالت اشاره ميكنيم اميدوارم مفيد باشد: 1. اميد. اميد مقولهاي است كه ما را به «آينده» پيوند ميزند، اگر اين عامل ارتباطي را از دست بدهيم، خلع سلاح ميشويم. در حديثي آمده: «اميد و آرزو رحمتي براي امت من است. اگر آرزو نبود، هيچ مادري فرزندش را شير نميداد و هيچ باغباني درختي نمينشاند». گرنبودي ميل و اميد ثمر كي نشاندي باغبان بيخ شجر؟ نااميدي از منظر قرآن مطرود است و اين بزرگترين اميد را در دل تشنگان حقيقت و سعادت موجب ميشود. هيچگاه نبايد فكر كرد كه همة راهها بسته شده است و تلاشها بينتيجه است. و يا اين كه ديگر نميتوان زندگي كرد، و امثال اين سخنان نوميدانه؛ چرا كه: اگر همة راهها بسته بود؛ اگر براي عقبماندة خردادماه، شهريوري نبود؛ اگر براي گرفتار در دام دوستان سودجو و خودخواه امكان برگشت به زندگي عاقلانه و دورانديشانه نبود؛ اگر نميشد با «توبه» عصيانهاي جاهلانة دوران خامي و بيتجربگي را جبران كرد؛ اگر نميشد از لغزشهاي گذشته براي آينده درس گرفت؛ گر همة راهها به «نميشود» ختم ميشد؛ اگر همة كوچهها «بنبست» بود، آن وقت حق داشتيم در جهنم «نااميدي» براي هميشه بمانيم. ولي چنين نيست. چه بسيار كساني كه پس از بارها شكست باز هم نااميد نشدند و به جايي رسيدهاند. حال چرا ما كه در آغاز جواني هستيم نتوانيم. همه شنيدهايم كه انيشتين در مدرسه مردود شده است، و يا اديسون از مدرسه اخراج شده است؛ ولي اگر پس از اين شكستها، نااميد ميشدند، هيچگاه به اين مقامات عالي نميرسيدند. اميدها در كنار اهداف، آمال و آرزوها، قدرتهايي هستند كه با آنها ميتوان جهان را متحول ساخت. 2. به آينده بينديشيد. هرگز تصور نكنيد مشكلي كه هماكنون گريبانگير شماست، تا ابد همراهتان خواهد ماند. بدانيد كه سختي، پايدار نبوده و پايانپذير است. بدانيد كه سختيها هرگز در كانون زندگي شما«ساكن» نخواهند شد. اگر سختي و گرفتاري وارد زندگي شما شود. به دنبال آن و از همان طريق، راحتي وارد شده و آن را خارج ميكند. خداوند متعال، خود به حضرت موسي(ـ عليه السّلام ـ) فرموده است: «من رحمانم، رحمان همة زمانها كه پس از آسايش، سختي و پس از شدت و سختي، راحتي و آسايش ميآورم». چشم انتظار لحظههاي روشن باشيد. داشتن تصوير روشني از آينده، و برخورداري از روحية انتظار، چراغ اميدتان را روشن نگه داشته و نخواهد گذاشت نااميدي شما را تهديد كند. 3. به خدا توكل كنيد. بدانيد كه هيچكس غير از خداوند نميتواند به سختي و غم شما پايان دهد و بر يأس و نااميدي شما از زندگي خط بطلان بكشد. 4. تقوا داشته باشيد. تقوا، عامل شكست بنبستهاست. خداوند متعال ميفرمايد؛ «هر كس خويشتنداري و تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم ميكند». اين يك اصل اساسي و كليد طلايي است. اگر همة زمين و آسمان، بر كسي سخت گيرند، ولي او خويشتنداري و تقوا پيشه كند، خداوند براي او راهي به خروج از اين تنگنا قرار خواهد داد. 5. نماز بخوانيد. هنگام سختيها وضو بگيريد و نماز بخوانيد. نماز، شما را به «مركز آفرينش» و «منبع فيض» وصل ميكند و غم و اندوهتان را ميزدايد و از بار مصيبت شما ميكاهد. رسول خداـ صلّي الله عليه و آله ـ هر گاه كه يكي از اهل خانوادهاش گرفتار مشكلات ميشد و در تنگنا قرار ميگرفت، وي را به خواندن نماز توصيه ميكرد. با خواندن نماز بارقههاي اميد در دل شما جوانه ميزند. امتحان كنيد. 6. به آنچه داريد بينديشيد. هر چند او را از دست دادهايد و از داشتنش محروم شديد، ولي حالا به آنچه داريد و هماكنون از آن برخورداريد، بينديشيد. حتي در سختترين شرايط، داشتههاي شما بيش از نداشتههاي شماست. شما از كساني نباشيد كه فقط به محروميتهاي زندگي ميانديشند. نگذاريد سختيها مانع ديدن خوبيها شود. سختيها را بيش از آنچه هستند، بزرگ نكنيد و فقط به گرفتاريهايتان نظر نيفكنيد . بگذاريد چشمهايتان زيباييهاي ديگر زندگي را نيز ببيند. 7. دنيا را بهتر بشناسيم. بهتر است نظر خود را نسبت به دنيا بازنگري كنيد. دنيا را آن گونه كه هست بايد شناخت. شما چه تصور و چه انتظاري از دنيا داريد؟ آيا توقعات و انتظارات شما از دنيا مطابق واقع است؟ علي (ـ عليه السّلام ـ) مي فرمايد: «دنيا دو روز است: روزي در سختي و رنج و روز ديگر، در راحتي و آسايش. اگر دنيا روي خوش به شما نشان داد، سرمست و مغرور نشويد و اگر به سختي دنيا دچار شديد، تحمل كنيد.». نااميدي به خود راه ندهيد، گمان نكنيد كه دنيا براي راحتي است، دنيا آميخته با رنج و سختي است و چه بسا براي اهل ايمان همانند زندان باشد. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.