تشکیل حکومت در عصر غیبت /

تخمین زمان مطالعه: 13 دقیقه

بعضیها با استناد به بعضی از روایات بر این عقیده اند که تشکیل حکومت اسلامی و اقدام عملی در این جهت قبل از ظهور امام زمان(عج) بی فایده و محکوم است.؟


نخست باید دانست آمادگى مؤمنان راستین براى ظهور امام زمان ( عج ) منافات با فساد سراسرى در آخر الزمان ندارد بلکه بر حسب روایات در آخر الزمان سراسر زمین را ظلم و ستم و فساد در بر مى گیرد و در عین حال گروهى از شیعیان و مؤمنان چون کوهى استوار هستند که انتظار ظهور امام را مى کشند تا در زیر پرچم ایشان عدالت و معنویت و صلاح در سراسر گیتى گسترش دهند . علاوه بر این که لزوم تشکیل حکومت اسلامى امرى مهم و آشکار است زیرا که بخش عظیمى از قوانین اسلامى ، برنامه هایى سیاسى اجتماعى است که جز در سایه یک تشکیلات و حکومت قابل اجرا نیست . و چون این احکام دائمى است و در زمان غیبت هم لازم الاجرا است بنابراین هر گاه تشکیل حکومت امکان داشته باشد به عنوان مقدمه اجراى احکام الهى ، واجب است به آن اقدام گردد . ثانیا آنچه در روایات به عنوان نهى از قیام پیش از قیام حضرت مهدى ( عج ) آمده معنى و مفهوم خاصى دارد که نیاز به تحقیق جامع دارد . روشن است که احادیث در هر موضوعى هم از حیث سند و راویان باید مورد بررسى قرار گیرند و هم از جهت محتوا و مضمون ، در بحث قیام پیش از ظهور مهدى ( عج ) نیز چنین است . بسیارى از روایات این بخش غیر قابل اعتمادند و آنها که معتبرند تنها قیام هایى را مردود مى شمارد که رهبر آن مدعى مهدویت باشد و به عنوان قائم آل محمد ( ص ) قیام کند یا هدف غیر الهى داشته باشد یا بدون تهیه مقدمات و اسباب لازم و قبل از فرا رسیدن زمان مناسب اقدام شود . اما گر رهبر قیام نه به عنوان مهدویت و نه به منظور تأسیس حکومتى در برابر حاکمیت الله ، بلکه به منظور دفاع از اسلام و قرآن و مبارزه با ظلم و استکبار و به قصد تأسیس حکومت اسلامى و اجراى کامل قوانین آسمانى قیام کرد و مقدمات نهضت را نیز پیش بینى نمود و مردم را به یارى طلبید ، روایات مذکور چنین نهضت و انقلابى را مردود نمى شمارد و پرچم چنین نهضتى را پرچم طاغوت نمى شمارد . تأسیس چنین حکومتى به منظور حاکمیت الله و در مسیر حکومت جهانى حضرت مهدى ( عج ) و زمینه ساز آن مى باشد . بنابر این احادیث مذکور مخالف چنین قیام و نهضتى نخواهد بود . این احادیث ( مخالف قیام ) در شرائطى صادر شده است که عده اى از علویان و یا حتى از عباسیان ، براى مقابله با حکومت اموى و با استفاده از جهل مردم ، خود را به عنوان مهدى موعود که پیامبر ( ص ) وعده ظهور او را بشارت داده بود ، قلمداد مى کردند و از مردم براى خود بعنوان مهدى منتظر بیعت مى گرفتند . در چنین اوضاعى ائمه ( ع ) با موضع گیرى بجا جلوى سوء استفاده آنان را گرفتند . شاهد این قضیه این است که « مهدى عباسى » که یکى از خلفاى ظالم عباسى است بهمین جهت لقب مهدى به خود داده و از مردم بیعت گرفت و نیز محمد بن عبدالله بن الحسن _ معروف به نفس زکیه ، به نام مهدى موعود براى خود از مردم بیعت مى گرفت و حتى از امام صادق ( ع ) نیز خواست که بنام مهدى آل محمد ( ص ) با او بیعت کند و همراه او در جنگ با بنى امیه شرکت نماید ! وقتى امام صادق ( ع ) حاضر به بیعت با این عنوان نشد « عبدالله » پدر محمد ، سخت عصبانى شد و به حضرت ، سخنانى ناروایى نیز گفت و در این مناظره حضرت به عبدالله مى فرماید : نه پسر تو آن مهدى موعود است و نه الان وقت قیام است و اگر مى خواهید براى خدا غضب کرده و امر به معروف و نهى از منکر نمایید شما پدر محمد ، شیخ ما هستى و بفرمایید رهبرى قیام را بر عهده بگیرید ما نیز با شما بیعت مى کنیم .(ارشاد مفید ص 277 ) این روایت خود دلیل بر این است که از نظر ائمه هر قیامى محکوم نبوده بلکه امام ( ع ) براى شرکت در قیامى که براى امر به معروف و نهى از منکر باشد اعلام همکارى نیز نموده است و این گونه قیام و انقلاب را امضا نموده و مشروع اعلام فرموده است . غالب روایات نهى از قیام که مخالفین به آن استناد نموده اند ، از این نوع روایات و در چنین فضایى صادر شده است و منع از قیام مشروط و ناظر به افراد خاص است نه مطلق . انقلاب اسلامى ایران نیز به رهبرى فقیهى جامع شرایط و آگاه به شرایط زمان و مکان شکل گرفته است . رهبرى که انگیزه الهى او و اخلاص او مورد اعتراف دوست و دشمن بود . همگان مى دانستند که او جز براى اهداف الهى و اسلامى و اجراى قوانین الهى قیام نکرده و در راه نهضت نیز بر همه قوانین خدایى پایبند است . او در این مسیر پیوسته مورد تایید عالمان دینى و متفکران اسلامى شیعه و سنى بود و حتى علمایى که معتقد به تلاش براى تآسیس حکومت اسلامى نبودند نیز پس از تشکیل حکومت اسلامى تآیید و حمایت از حکومت اسلامى را لازم مى دانند . تأییدات الهى همواره همراه این انقلاب بوده ، از این رو در عرصه داخل و خارج به موفقیت هاى فراوان دست یافته است . بعضى ناکامى هایى که دیده مى شود معلول کارشکنى ها و دشمنى هاى فراوان زورمداران شرق و غرب و مرتجعان منطقه بوده است . این انقلاب نقطه مقابل منافع شرق و غرب بوده و همیشه مورد هجوم دشمنان خدا و مسلمین بوده است و با این همه چون شجره اى طیبه و بارور ایستاده است و چون شمعى فراروى مسلمین عالم و آزادگان جهان است . گذشته از اینها روایات متعددى درباره آخر الزمان و علائم ظهور است که اشاره دارد پیش از قیام و ظهور مقدس حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه ، در ایران و بین حکومت هاى شیعى و مورد تأیید امام تشکیل مى شود و در دنیاى پر از ظلم و جور آن زمان ، مردم را به حق و عدالت دعوت مى کنند . در این روایات به قیام ایرانیان و حکومت آنها تأیید بسیارى شده است . آقاى على کورانى از علماء لبنانى مقیم ایران ، روایات مربوطه را جمع آورى و دسته بندى کرده اند و با توضیحاتى جامع درباره این روایات توضیح داده است . ( کورانى على ، عصر ظهور ، ترجمه عباس جلالى ، ص 217 - 275 ، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى ، چاپ دوم 1379 ، تهران ) . پس نه تنها حکومت جمهورى اسلامى ، مصداق روایاتى که نهى از قیام و احیانا تشکیل حکومت مى کند نیست ، بلکه به دلیل عقل و نقل مصداق واقعى حکومت زمینه ساز حکومت جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است و همین امر نشان مى دهد روایاتى که نهى از قیام مى کنند بررسى دقیق ترى شوند و درباره آنها بیشتر اندیشه شود . حداقل اینکه این روایات قیامهاى برحق و مطابق برنامه ائمه را شامل نمى شوند . تفسیر صحیح روایات باطل بودن قیام هاى قبل از ظهور چنین است : 1 - اگر روایات مذکور به معناى ظاهرى آنها که برخى خیال کرده اند ، گرفته شود ، معناى آن و جوب سکوت در برابر همه ظلم ها و طاغوت ها و بى عدالتى ها است و این مخالفت نص صریح قرآن و روایات مکرر اهل بیت علیهم السلام است که اسلام دین عدالت است و مردم را به عدالت و زندگى عادلانه دعوت کرده و سکوت در برابر اهل ظلم و کفر را جایز ندانسته است . بنابراین قیام امام حسین علیه السلام تنها براى ایشان جایز بود و عملى نیست که بشود از آن پیروى کرد و کلام امام حسین علیه السلام خطاب به کوفیان که فرمود « فلکم فى اسوه » همانا من براى شما الگو هستم ، ( تحف العقول ، ص 505 ) لغو مى گردد و ما تنها موظفیم براى امام حسین عزادارى کنیم و پیروى از سنت و روش ایشان براى ما جایز نیست . ضمن اینکه قیام علیه طاغوت و ظلم مقدمه تشکیل حکومت عدل است و اگر ما پیش از ظهور دعوت به سکوت شده باشیم به آیاتى که دلالت بر جامعیت اسلام دارد ( مائده ، 33 - 38 نور ، 2 حجرات ، 9 انفال ، 39 - 60 ) و همچنین روایات متعددى که بر این واقعیت دلالت دارند لغو مى گردند . بنابراین معناى روایات غیر از آن است که برخى با وجوب سکوت برداشت کرده اند . 2 - امام على ( عِ در وصف مردم در آخر الزمان مى فرمایند : « . . . تضل فیها اقوام و یهتدى فیها اخرى در آن زمان گروههایى گمراه مى شوند و گروهى دیگر بر هدایت ثابت قدم مى مانند . . . » بعد امام ( ع ) در وصف گروه هدایت شدگان مى فرمایند : « اولئک خیار هذه الامه مع ابرار هذه العتره آنها بهترین این امت هستند که با خوبان این خاندان ( پیامبر اکرم ( ص « به سر مى برند » ( بحارالانوار ، ج 51 ، ص 118 ) . روایت شریف صریح است در این که مردم آخر الزمان دو گروه هستند گروهى به بیراهه گمراهى کشانده مى شوند اما بهترین این امت در شاهراه خیر و صلاح و هدایت ثابت قدم مى مانند . در این دوران هر چه اهل باطل و شر و ستم در رفاه و آسایش هستند اهل حق در سختى به سر مى برند زیرا حاکمیت با ظلم و ستم است و اهل حق در اقلیت به سر مى برند . 3 - امام سجاد ( ع ) مى فرمایند : « ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره . . . الدعاه الى دین الله عزوجل سرا و جهرا » معتقدان به مهدى و منتظران ظهور او در عصر غیبت . . . . ( داراى چنین صفاتى هستند که ) در پنهان و آشکار مردم را به دین خدا فرا مى خوانند . ( کمال الدین ، شیخ صدوق ، ص 320 ) 4 - امام صادق ( ع ) مى فرمایند : « . . . و رایت اصحاب الایات یحقرون و یحتقر من یحبهم » مردمان حق را مى نگرى که خوار شمرده مى شوند و هر کس به آنها علاقه داشته باشد نیز کوچک شمرده مى شود . ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 256 ) برخورد امروز دولت مستکبر آمریکا و دنباله روان آن با مردم ایران و مسلمانان نمونه اى از تحقق این روایت است . آرى در این زمان حفظ دین بسیار سخت است . 5 - پیامبر اکرم ( ص ) مى فرمایند : « لاحدهم اشد بقیه على دینه من خرط القتاد فى اللیله الظلماء او کالقابض على جمر الغضاء » هر یک از آن ( مؤمنان ) دین خویش را به سختى نگاه مى دارد چنان که گویى درخت خار مغیلان را در شب تاریک با دست پوست مى کند یا آتش پر دوام را در دست نگاه مى دارد ( همان ، ص 124 ) . آرى حفظ و نگهدارى دین ، بسیار سخت است و به این دلیل است که انتظار فرج بهترین عبادت است . 6 - پیامبر اسلام ( ص ) مى فرماید : « افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عز وجل » انتظار فرج از جانب خداوند متعال برترین عمل امت من است ( همان ، ص 128 ) . 7 - امام على ( ع ) مى فرماید : « المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فى سبیل الله » منتظر امر ما ، بسان کسى است که در راه خدا به خون خود غلطیده است ( همان ، ص 123 ) . در چنین زمان پر فتنه اى است که به ما دستور داده اند که هوشیار باشیم و مواظب دین خود باشیم زیرا از هر طرف براى گمراهى ما تلاش مى شود . زور و زر و تزویر و تبلیغات و سیاست بازى ها و تهدیدها و هزار و یک اقدام دیگر در سر راه ماست تا ما را از دین حق جدا کند . خلاصه کلام این که در برابر ظلم و فساد سراسرى که جهان را پر کرده است گروهى مؤمن واقعى هستند که انتظار عدالت گستر را مى کشند و زمینه ساز ظهورند . « آنها پولاد دل اند و همه وجودشان را یقین به خدا پر کرده است . مردمانى سخت تر از صخره ها » ( به نقل از امام صادق ( ع ) همان ، ص 308 ) . « آنها در حالى که پیامبر را ندیده اند و امامشان هم پنهان است به سبب یقین قلبى ، داراى ایمانى مستحکم هستند » ( از پیامبر اکرم ( ص ) ، همان ، ص 125 ) . « آنها برادران پیامبر ( ص ) هستند که او را ندیده اند ، اما به او ایمان دارند و او را از صمیم قلب دوست مى دارند و با تمام وجود او و دین او را یارى مى رسانند » ( از پیامبر اکرم ( ص ) ، همان ، ص 132 ) . « آرى چنین مردمانى برترین مردم همه زمان ها هستند زیرا خداوند عقل ها و فهم ها و شناخت آنها را قوت بخشیده است به حدى که امام غائب نزد آنها همچون امام حاضر است و به نهایت درجه اخلاص رسیده اند » ( کمال الدین ، ص 320 ) . « چقدر مقام آنها بالاست که پاداش یک نفر این گروه همانند پاداش پنجاه صحابه پیامبر ( ص ) است که در رکاب آن حضرت در جنگ هاى بدر و احد و حنین جنگیده اند ، زیرا سختى ها و آزار ها و رنج هایى که بر آنان وارد مى شود ، فوق طاقت اصحاب پیامبر ( ص ) است و اگر چنین رنج ها و آزارهایى به اصحاب پیامبر ( ص ) مى رسید شکیبایى نمى داشتند » ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 130 ) . پس بکوشید جزء این گروه باشید تا نامتان را در فهرست یاران با اخلاص امام مهدى حضرت بقیه الله الاعظم ( عج ) ثبت کنند و جزء برادران ودوستان پیامبر بزرگوار اسلام ( ص ) و شهدا در رکابش شمرده شوید . براى اطلاع بیشتر نگا : کورانى ، على عصر ظهور ترجمه عباس جلالى شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى تهران چاپ دوم 1379 ( همه کتاب خواندنى است اما بحث ایرانیان و نقش آنان در ظهور و زمینه سازى ظهور را در صفحات 275 - 211 مطالعه کنید ) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image