بررسی انواع آزادی در غرب /

تخمین زمان مطالعه: 13 دقیقه

دوست عزیز از اینکه این مرکز را به عنوان راهنمای خود برای یافتن پرسشهای ذهن جستجوگر خود انتخاب کرده اید تشکر می نمائیم اما درباره آزادی در غرب توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:۱ – آزادی در هر جامعه ای بر اساس ارزشهای فرهنگی آن جامعه تعریف می شود و بنابر این نمی توان به صرف مشاهده برخی از مواردی که ظاهرا دلیل بر ازادی در جامعه ای معرفی می شود اقدام آنان تایید شود چرا که آنچه مسلم است نمی توان انسان عاقلی را در دنیا یافت که با آزادی مطلق و بدون قید موافق باشد چرا که آزادی بی قید و بند به هر ج و مرج و نقض ازادی دیگران منجر خواهد شد همانگونه که شهید مطهری در کتاب خویش ذکر کرده اند : «آزادی مطلق


دوست عزیز از اینکه این مرکز را به عنوان راهنمای خود برای یافتن پرسشهای ذهن جستجوگر خود انتخاب کرده اید تشکر می نمائیم اما درباره آزادی در غرب توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:1 – آزادی در هر جامعه ای بر اساس ارزشهای فرهنگی آن جامعه تعریف می شود و بنابر این نمی توان به صرف مشاهده برخی از مواردی که ظاهرا دلیل بر ازادی در جامعه ای معرفی می شود اقدام آنان تایید شود چرا که آنچه مسلم است نمی توان انسان عاقلی را در دنیا یافت که با آزادی مطلق و بدون قید موافق باشد چرا که آزادی بی قید و بند به هر ج و مرج و نقض ازادی دیگران منجر خواهد شد همانگونه که شهید مطهری در کتاب خویش ذکر کرده اند : «آزادی مطلق امکان ندارد لازمه طبیعت جامعه این است که آزادیها محدود باشند گرچه در غرب نسبت به وسعت دامنه آزادی شعار داده شده است ولی بعدها به محدودیت آن از جانب جامعه فتوا داده اند و روز به روز بیشتر پر وبال آن را چیده اند» (رک ، شهید مطهری ، کتاب فلسفه تاریخ ص28)بنابر این امروزه بر خلاف ادعاهای دهان پر کن غربیها مبنی بر آزادی کامل در غرب تمامی اشکال آزادی در دارای قید می باشند از طرفی خود اسلام نیز به اصل آزادی پای بند می باشد و بویژه در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسی ترین و مبنایی ترین شعارهای انقلاب اسلامی شعار آزادی بود . کما اینکه امام خمینی در این زمینه می فرمودند : «اسلام اگر آنطوری که هست موفق بشویم که احکام آن را اجرا بکنیم برای همه شما سعادت ایجاد می شود برای همه ملت سعادت ایجاد می شود . اسلام دین آزادی و استقلال است اسلام دینی است که همه کس به حقوق خودش می رسد و مراعات همه حقوق را میکند . »(رک ، آزادی در اندیشه امام خمینی ص20) استاد شهید مطهری نیز در باره اصل وجود آزادی در اسلام در کتاب خود چنین آورده اند : «آزادی یک عنصر حیاتی و یکی از لوازم حیات وتکامل است همچنان که رسیدن به سعادت آرزوی همه انسانها است بهره مندی از آزادی نیز یکی از خواسته های و آرمانهای بشر است .»(رک ، شهید مطهری ، کتاب انسان کامل ص 48 به نقل از کتاب آزادی در اسارت آزادی نوشته سید کاظم میر حسینی اشکوری ص17) بنا بر این اصل وجود آزادی از نظر اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی اصلی پذیرفته شده است که در قانون اساسی آن نیز متجلی شده است بر این اساس در اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است : «در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال ووحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است .... و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند » همچنین فصل سوم قانون اساسی با عنوان حقوق ملت برخی از آزادیهای مشروع و مورد قبول قانون اساسی از قبیل آزادی بیان ، ازادی تشکیل اجتماعات وراهپیمایی ها با شرایط مربوطه ، ممنوعیت تفتیش عقاید و ... را بیان کرده است . آنچه در این میان بین آزادی در غرب و ایران مورد اختلاف می باشددر باره تعیین معیارسنجش محدوده های آزادی و میزان آزادی ها بر اساس این معیار می باشد که در غرب بر اساس مبانی اومانیستی و انسان محوری حاکم بر غرب بر آزادی انسانها در رسیدن به تمایلات مادی و هواهای نفسانی بدون اینکه حدو مرزی برای آن قائل باشند تاکید شده و حد و مرز آزادی را تا جایی می دانند که صرفا به آزادی دیگران لطمه نزند در حالی که از دیدگاه اسلام چارچوبهای آزادی با اخلاق و فرهنگ اعتقادی اسلام پیوند می خورد و از لجام گسیختگی که غرب را به سمت پرتگاه هلاکت ونیستی کشانده و امروزه بنیانهای خانواده و اجتماعات غربی را از هم فرو می پاشاند بیزار می باشد . 2 – گاه در رسانه ها صحبت از آزادی های نوع غربی می شود و همانگونه که شما اشاره فرمودید مطالبی دیده می شود که چنین القاء می کند که در غرب آزادی در حد کامل وجود دارد و غربی ها می توانند حتی علیه مسئولین مملکتی خود صحبت کنند و یا علیه سیستم سیاسی کشور خود فیلم بسازند درحالی که در کشورهای ما چنین امکانی وجود ندارد و از این موارد نتیجه گیری می شود که در آنجا آزادی حاکم است و در کشورهای ما چنین ازادی وجود ندارد این درحالی است که اولا در تدوین و ایجاد این قبیل برنامه ها به ویژه در زمینه تهیه فیلم های حاکی از انتقاد به نظام حاکم بر کشور انگیزه هایی وجود دارد که نیات خیر خواهانه و واقع نگرانه طراحان را زیر سوال می برد از جمله این انگیزه ها می توان به امور زیر اشاره کرد :بازسازی چهره غرب در اذهان جهانیان این مساله به ویژه در زمینه فیلم هایی که در غرب و در انتقاد به سیاستهای این کشور ساخته میشود حائز اهمیت میباشد همچون فیلم هایی که در دهه 80 میلادی در انتقاد از جنگ ویتنام در این کشور ساخته شد در حالی که ساخت این فیلم ها در دوران جنگ ویتنام ممنوع بود و در دهه 80 نیز صرفا برای بازسازی چهره جنگ طلبانه و خشونت بار ناشی از جنایات آمریکا در غرب چنین فیلمهایی ساخته شد که عملا فایده ای هم نداشت چرا که صرفا بر بازنمایی برخی حقایق مربوط به جنایات آمریکا در ویتنام اشاره می کرد بدون اینکه بر لزوم محاکمه عاملان جنگ و جلوگیری از تکرار دوباره آن تاکیدی داشته باشد. این درحالی بود که در دوران جنگ ویتنام که هر گونه مخالفت با جنگ با سیاسیتهای کاخ سفید در تعارض بود هر گونه انتقادی از سوی دولتمردان آمریکا ممنوع بود و پلیس با هر گونه مخالفتی به شدید ترین وجهی بر خورد می کرد که جریان کشتار دانشجویان دانشگاه کنت استیت آمریکا توسط پلیس در ماه مه 1970از جمله شدیدترین وخشونت بار ترین این برخوردها بود که همواره تلاش شده است تا با بازسازی چهره آمریکا از طریق این فیلم ها چنین صحنه هایی به فراموشی سپرده شود و یا چنین القا شود که تاریخ این قبیل اقدامات تمام شده است . القای وجود آزادی کامل در غرب به مخاطبان ساده اندیش وغافل در جهان سوم در باره این که غربی ها تا جایی آزادند که می توانند حتی به نظام سیاسی این کشور انتقاد کنند و یا یا مسئولین عالیرتبه نظام را به زیر تیغ نقد خود بکشانند و این درحالی است که این قبیل اقدامات نمایشی تنها تا جایی مجاز است که در راستای منافع آنان باشد وگر نه آنجا که منافع آنان به خطر بیفتد بیرحمانه جلوی هر گونه انتقادی گرفته می شود و با عاملان و مسببان برخورد جدی می شود به عنوان مثال در اخبار بارها درباره دستگیر و زندانی شدن افراد معترض به سخنرانی مقامات و مسئولین مختلف کشورهای غربی سخن به میان آمده است مثل خبر دستگیری سندی شیهان مادر نظامی کشته شده آمریکایی در جنگ عراق به خاطر اعتراض به سخنرانی بوش و ...وجود برخی رقابت های درون گروهی در جامعه غربی میان بخشهای مختلف به گونه ای که بر اساس این رقابتها گاه برخی واقعیات افشا می شود این درحالی است که وجود واقعیات فراوانی از نقض حقوق و آزادیهای اولیه غربی ها حاکی از فقدان آزادی در بزرگترین کشور های مدعی آزادی می باشد که نمونه های آن را در ذیل اشاره کرده و آنگاه شما را به قضاوت در باره وجود یا عدم وجود آزادی در کشورهای غربی فرا می خوانیم : آزادی بیان : در حال حاضر در غرب هر گونه اهانت به مقدسات آزاد است و با بهانه دفاع از آزادی بیان از آن دفاع هم صورت می گیرد در حالی که هر گونه انتقادی از صهیونیستها و حتی هر گونه تحقیقی درباره واقعیت داشتن یا عدم واقعیت ماجرای هولوکاست که بنیان تشکیل رژیم صهیونیستی می باشد ممنوع می باشد و دراین راه افرادی همچون روژه گارودی به محاکمه کشیده شدند .اقدامات غربی ها حتی تا جایی پیش رفت که در جریان برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران دولت های غربی تهدید کردند کسانی که در این کنفرانس شرکت کنند دستگیر و ومحاکمه خواهندشد. آزادی پوشش : در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای نوع پوشش به ویژه پوشش های مغایر با شئونات انسانی در جوامع غربی وجود ندارد این درحالی است که در کشورهای مختلف غربی که داعیه آزادی دارند طرحهایی به تصویب رسیده است که حجاب زنان مسلمان را ممنوع کرده است بر همین اساس ورود زنان محجبه در کشوری که بزرگترین داعیه دار حقوق فردی و آزادی می باشد یعنی فرانسه به دانشگاهها و مدارس ممنوع است و در کشورهای دیگر نیز روند تصویب قوانینی که خواستار ممانعت از ورود زنان محجبه به صحنه اجتماع هستند در حال طی شدن می باشد در همین راستا دولت فرانسه قصد دارد قانونی تصویب کند که زنانی که از روبنده استفاده می کنند مجبور به پرداخت جریمه ای بالغ بر 150یورو گردند و یا بلژیک با تصویب قانونی افرادی را که از روبنده استفاده می کنند را به جریمه نقدی با زندان محکوم می کند .آزادی های فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی : با وجود اینکه کشورهای غربی بزرگترین داعیه داران حقوق شهروندی در جهان هستند اما امروزه و به بهانه های مختلف حقوق شهروندی و آزادیهای فردی در این کشورها نقض می شود به عنوان مثال بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پارلمان بریتانیا قانون ضدتروریسم را تصویب نمودکه در فصل ۴ این قانون آیینی برای بازداشت مظنونان تروریست غیرانگلیسی، بدون اینکه حکم محکومیتی علیه آنها صادر شده باشد یا در واقع اتهاماتی علیه آنها مطرح شده باشد، در نظر گرفته شده است و به این بهانه دهها شهروند که عمدتا مسلمان بودند در بازداشتگاهها ماهها زندانی شدند . و یا همانگونه که خبرگزاری شین هوا در گزارشی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا آورده است : دولت آمریکا، با آنکه ادعای دفاع از آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی اینترنتی را سر می‌دهد، هنگامی که پای منافع و نیازهای خودش در میان باشد، بی پروا حق آزادی شهروندانش را کنترل و آنها را محدود می‌کند. حق آزادی شهروندان آمریکایی به دستیابی و توزیع اطلاعات تحت نظارت شدید قرار دارد. طبق گزارش رسانه‌ها، سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) از سال 2001 در سراسر این کشور تجهیزات استراق سمع نصب کرده تا تماس‌ها، فکس‌ها و ایمیل‌های شهروندان آمریکایی را کنترل کند و به ارتباط‌های داخلی این کشور دسترسی داشته باشد. این برنامه‌های شنود در ابتدا شهروندان عرب-آمریکایی را هدف قرار می‌داد ولی با گذشت مدت کوتاهی در مورد همه شهروندان آمریکایی اعمال شد. سازمان امنیت ملی بیش از 25 پایگاه شنود در شهرهای سن خوزه، سن دیه‌گو، سیاتل، لس‌آنجلس، شیکاگو و سایر شهرهای آمریکا دایر کرده است. که همه این امور با اولیه ترین حقوق شهروندی و آزادیهای فردی مغایرت دارد . آزادی در مشارکت سیاسی : در واقع کشورهای غربی علیرغم ادعاهای خود درباره دمکراسی و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن نظام بسته سیاسی را در کشورهای خود ایجاد نموده اند که هیچ گونه امکانی برای وارد شدن افراد خارج از حلقه بسته سیاسی در سیستم سیاسی این کشور را فراهم نمی کند به همین دلیل می توان ادعا نمود غربیها هیچ گونه آزادی در مشارکت سیاسی و حاکمیت سیاسی کشورشان ندارند . آزادی مذهبی : علیرغم اینکه کشورهای غربی کشورهای دیگر دنیا به ویژه ایران را به نقض آزادی مذهبی متهم می کنند در این کشور ها روز به روز آزادی های مذهبی محدود تر می شود این کشورها از سویی با ایجاد پروژه اسلام هراسی تلاش می کنند تا با ایجاد ناامنی برای زندگی مسلمانان از گرایش دیگران به دین اسلام جلوگیری کرده و مسلمانان را هم در فشار برای ترک اعتقادات خود قرار دهند و از طرفی دیگر زمینه را برای زندگی مسلمانان و حفظ اعتقاداتشان سخت تر نمایند که نمونه آن مبارزه با حجاب اسلامی ویا اقدام دولت سوئیس در برگزاری رفراندوم خنده دار جهت بر پا کردن مناره در این کشور مشاهده می نماییم .آزادی اقتصادی : در کشورهای غربی باتوجه به مبانی اقتصادی این کشورها که بر اساس لیبرالیسم بنیان نهاده شده است اصل بر آزادی تجارت با هر کس و به هر شکل ممکن است به گونه ای که تجارت سلاح به ویژه به کشورهایی مثل رژیم صهیونیستی بر اساس اصل تجارت بازار آزاد توجیه می شود اما دولتهای این کشور ها با اعمال تحریم ها بر علیه شرکت هایی که به نوعی با جمهوری اسلامی ایران و یا کشورهای مغایر با منافع غرب وارد تجارت می شوند آزادی اقتصادی آنان را زیر سوال می برند و در واقع تیشه به ریشه های ایدئولوژی اقتصادی خود می زنند . آزادی سیاسی : اگر چه کشورهای غربی خود را بزرگترین مدافعان حقوق ملتها می دانند اما این دفاع تا جایی است که حقوق ملتها با منافع آنان در تضاد نباشد وگر نه هیچ گونه حرمتی برای حقوق ملتها در تعیین سرنوشت خویش قائل نیستند نمونه این امر مخالفت این کشورها با نتایج انتخاباتهایی است که در کشورهای مختلف باعث روی کار آمدن مخالفین غرب می شود از جمله بر علیه جمهوری اسلامی ایران که بزرگترین در صد شرکت کنندگان در انتخابات ها را داشته و کم حضور ترین انتخابات آن از پر حضورترین انتخاباتهای غربی پرشکوهتر بوده است توطئه می کند و یا انتخابات فلسطین که در آن گروه حماس به پیروزی رسید را به رسمیت نمی شناسد و یا در زمان اشغال عراق زمانی که خبرنگاری از بوش پرسید در صورتی که مردم عراق خواستار حکومت اسلامی باشند آیا به این خواسته تن درخواهند داد وی جواب داد : اگر همه مردم عراق هم خواستار حکومت اسلامی شوند قبول نخواهیم کرد و ...بنابر این با تمام این شواهد متوجه می شویم که اگر تعارضی در ادعا وعمل در باره آزادی وجود دارد در غرب وجود دارد که از سویی بر ازادی های فراوان و در حد بی نهایت تاکید می کنند و از سویی عمل آنان خلاف این امر را اثبات می کند که نمونه های آن را از باب مشت نمونه خروار است خدمت شما تقدیم نمودیم .این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران هر گز هیچکسی بر آزادی مطلق تاکید نکرده و همواره حد و حدود آزادی ها و لزوم رعایت آن توسط مسئولان امر موردتاکید قرار گرفته است و مردمی که در بهمن 57 انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و در انتخاباتهای نظام اسلامی شرکت فعالانه داشته و در راهپیماییها و تجمعات حمایت از نظام همواره حضور پرشوری داشته اند با در نظر گرفتن این مبانی نظام را همواره مورد تاییید و پشتیبانی خود قرار داده اند و انتظارشان این می باشد که از حدود آزادی ها حمایت شود تا مبادا کسانی حریم آزادی را خدشه دار کنند . در واقع فرهنگ و اعتقادات دینی مردم ، قانون اساسی ، حفظ حقوق مشروع شهروندی ، رعایت مصالح جامعه اسلامی ، رعایت امنیت و آرامش مردم و ... بخشی از چارچوبهایی هستند که در درون آن آزادی در جامعه اسلامی مورد تعریف قرار می گیرد . بنابر این هر کسی در چارچوب قانون آزاد است که انتقاد داشته باشد و عمل سیاسی انجام دهد اما هیچ نظامی اجازه توطئه برعلیه منافع ملی و یا اهانت به مقدسات و ارزشهای فرهنگی یک ملت را نمی دهد . دوست عزیز در پایان امیدواریم که از این پاسخ قانع شده باشید در غیر این صورت با طرح پرسشهای خود به صورت موردی و ذکر دقیق نکته ابهام باز هم در حد امکان و مقدور در خدمت شما خواهیم بود . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100130456) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image