قوم لوط در سوه اعراف /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

با عرض سلام و آرزوی توفیق روزافزون الهی؛لطفاً بفرمایید که در داستان قوم لوط و برخورد آنها با میهمانان ایشان که فرشته الهی بودند و او خبر نداشت و برای این که از این افتضاح به تعبیر خودش رهایی یابد موضوع ارتباط آنها با دخترانش را مطرح می‌کند و می‌گوید که اگر اهل این کار هستید (ان کنتم فاعلین) بیایید با اینها هر کاری خواستید انجام دهید. آیا این کار توصیه به کار ناشایست زنا برای جلوگیری از عمل شنیع لواط نیست؟


در پاسخ به این پرسش به چند مطلب توجه نمایید :    قالَ هؤُلاءِ بَناتِی إِنْ کُنْتُمْ فاعِلِینَ (حجر- 71) گفت: «دختران من حاضرند، اگر مى خواهید کار صحیحى انجام دهید (با آنها ازدواج کنید، و از گناه و آلودگى بپرهیزید!)» 1.      از صفات بارز انبیای الهی ع این است که آنها دعوت کننده به پاکی و عفت و باز دارنده از الودگی و ناپاکی و زشتی هستند و هر گز به گناه و زشتی دعوت نمی کنند . 2.      زشتی و گناه زنا امری فطری است و در همه ادیان الهی امری مسلم است و از این سخن حضرت لوط ع هر گز پیشنهاد زنا استفاده نمی شود . 3.      وقتی حضرت   لوط ع جسارت و وقاحت قومش و اصرار بر گناه لواط را دید را دید از طریق دیگرى وارد شد، شاید بتواند آنها را از خواب غفلت و مستى انحراف و ننگ، بیدار سازد، رو به آنها کرده گفت: چرا شما راه انحرافى مى پوئید، اگر منظورتان اشباع غریزه جنسى است چرا از طریق مشروع و ازدواج صحیح وارد نمى شوید این ها دختران منند (آماده ام آنها را به ازدواجتان در آورم) اگر شما مى خواهید کار صحیحى انجام دهید راه این است (قالَ هؤُلاءِ بَناتِی إِنْ کُنْتُمْ فاعِلِینَ). بدون شک دختران لوط تعداد محدودى بودند، و آن جمعیت افراد زیادى، ولى هدف لوط این بود که به آنها اتمام حجت کند و بگوید من تا این حد نیز آماده فداکارى براى حفظ حیثیت مهمانان خویش، و نجات شما از منجلاب فساد هستم. بعضى نیز گفته اند منظور از هؤُلاءِ بَناتِی اشاره به دختران شهر است، که به عنوان یک پدر روحانى و معنوى همه را دختر خویش مى خواند (ولى تفسیر اول به معنى آیه نزدیکتر است). ناگفته پیدا است که لوط نمى خواست دختران خود را به ازدواج مشرکان گمراه در آورد بلکه هدفش این بود که بیائید و ایمان بیاورید و بعد هم دختران خودم را به ازدواج شما در مى آورم. اما واى از مستى شهوت، مستى انحراف، و مستى غرور و لجاجت، اگر ذره اى از اخلاق انسانى و عواطف بشرى در آنها وجود داشت، کافى بود که آنها را در برابر چنین منطقى شرمنده کند، لا اقل از خانه لوط باز گردند و حیا کنند .                  تفسیر نمونه، ج 11، ص: 112 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image