حاکمیت خلیفه الله در عصر ظهور در آیه ۳۰ سوره ملک /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

حاکمیت خلیفه الله در عصر ظهور در آیه ۳۰ سوره ملک سوره ملک با حاکمیت و مالکیت خدا آغاز می شود و با رحمانیت او پایان می گیرد. دقت و بررسی در این سوره عصر ظهور و حاکمیت خلیفه الله را به ما نشان می دهد. خبرگزاری شبستان: باتوجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(ع) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است.


حاکمیت خلیفه الله در عصر ظهور در آیه 30 سوره ملک سوره ملک با حاکمیت و مالکیت خدا آغاز می شود و با رحمانیت او پایان می گیرد. دقت و بررسی در این سوره عصر ظهور و حاکمیت خلیفه الله را به ما نشان می دهد. خبرگزاری شبستان: باتوجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(ع) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است. تفسیر محتوایی آیه 30 سوره ملک به کارشناسی حجت الاسلام علی محمد باقی. قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِیکُم بِمَاء مَّعِینٍ ﴿30﴾ بگو به من خبر دهید اگر آب [آشامیدنى] شما [به زمین] فرو رود چه کسى آب روان برایتان خواهد آورد (30) همه مفسرین وقتی به این آیه رسیدند چاره ای ندیدند که وارد بحث روایت شوند و روایات پیامبر و غیر ه را برای تفسیر آن نقل کردند.در روایت آمده است که عمار یاسر از پیامبر(ص) پرسید: "مهدی کیست؟" که پیامبر نامی از امام مهدی بردند و فرمودند: "ای عمار خدا با من عهدی کرده که خارج کند، امام از امام حسین(ع) و نهمین فرزند از فرزندان او غایب خواهد شد. این معنای قول خداست و پیامبر این آیه را تلاوت کردند و فرمودند برای آن نهمین فرزند یک غیبت طولانی است که مردم دو گروه می شوند، یک گروه از او برمی گردند و یک گروه بر اطاعت امام ثابت قدم می مانند و ادامه می دهند، هنگامی که آخرالزمان شود او قیام می کند و خداوند دنیا را به واسطه او پر از عدل می کند، همانطور که از فساد پر شده بود، او می جنگد بر تاویل همانگونه که من جنگیدم بر تنزیل، او همنام من و شبیه ترین مردم به من است." قرآن در این آیه می فرماید که ما هر چیزی را ما از آب زنده کردیم، در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان فرمودند: به محبت اهل بیتم و عشیره ام و ذریه ام دین کامل شد و پیامبر(ص) این آیه را خواندند و دوباره فرمودند: اگر دین زنده شود، همه چیز زنده می شود.قرآن در این آیه می فرماید: ما از آسمان آبی فرستادیم، برای اینکه شما را زنده و پاک کنیم، این آب ظاهرش بارانی است که می آید برای پاک کردن نجاست. اما باطن این آب آن امامی است که می آید از نزد خداوند برای اینکه پاک کند نجاست باطنی را که همان گناه است.این آب، امامی است که به شما حلال و حرام را شرح می دهد و با تبعیت از او، انسان مطهر می شود، همانطور که قرآن به پیامبر فرمود ای مومنان اجابت کنید دعوت پیامبر را برای اینکه شما را زنده می کند، قرآن نیز هم استجابت دعوت خدا و پیامبر(ص) را احیاگر و هم این آب را زنده کننده می داند که اگر کنار هم باشند، ظاهر آب، زمین و باطن آب که امام است دین را زنده می کند.امام باقر(ع) در حدیثی بعد از خواندن آیه مورد بحث فرمودند: به خدا قسم تاویل این آیه تاکنون نیامده و سرانجام خواهد آمد، اشاره به عصر ظهور دارد که در زمان مهدی(ع) تاویل این آیه می آید، در عصر ظهور احیای واقعی انجام می شود و بشر در تمام ابعاد زندگی و در بعد فردی و اجتماعی زنده می شود؛ چراکه قبل از ظهور بشر مردگی کرده است.همانطور که قرآن انسان با ایمان را زنده می داند و زندگی را عمل به دستورات خدا و امام می داند زیرا امام با تبیین احکام انسان ها را زنده می کند.امام صادق(ع) در روایتی بعد از قرائت این آیه فرمودند: همانطور که امور دنیایی و نعمت های دنیای به آب زنده می شود، همانطور فضل و رحمت خدا دلها را زنده و به اطاعتش قلب ها را احیا می کند.این فضل و رحمت وجود امام است که رحمت الله است و کسی که امام را اطاعت می کند، خدا را اطاعت کرده است.امام رضا(ع) در روایتی فرمودند: این آبی که در این آیه است، منظور پدران شما هستند که پدران شما ائمه اطهار هستند که درهای خدا بین او و بین خلقش می باشند و چه کسی برای شما آب گوارا می آورد، یعنی چه کسی برای شما علم امام را که همان احیاگر دلهاست، می آورد.همانطور که در روایات آمده است زمانی که امام زمان(ع) ظهور کند، دست بر سر بندگان می گذارند و بدین ترتیب عقل ها کامل می شود اما بعضی ها هم گفتند احیا نمودن امام به خاطر قیام برای برپایی عدل الهی است چون ثمره عدل، حیات اجتماعی است. وقتی که امام بیایند اخبار آسمان ها و زمین را بیان خواهند کرد و آگاهی شما از این علم نوعی حیات است.سراسر سوره ملک با حاکمیت و مالکیت خداوند آغاز می شود و با رحمانیت او که آن هم شاخه ای از حاکمیت اوست، پایان می گیرد و دقت در این سوره عصر ظهور و حاکمیت خلیفه الله را به ما نشان می دهد و این آیه مورد بحث اوج حاکمیت را نشان می دهد. پایان پیام/ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image