وهابیت و اعتقاد به منجی /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

بد نیست بدانیم همانطور که توطئهء امامت ووصایت اولین بار درتاریخ اسلام از طرف عبدالله بن سبأ یهودى به ظاهر مسلمان مطرح شد اندیشهء امام زمان نیز آرام آرام ساخته وپرداخته شده که بازهم دنبالهء همان توطئه جهت تخریب اندیشهء اسلامى واز بین بردن قدرت وسلطهء اسلام بوده است ، پس اجازه بدهید که اجمالا نگاهى به عقیدهء مسیح منتظر-موعود-یهودیان نموده وسپس بعد از روشن شدن آن مقارنه اى علمى وتاریخى بین آن و منتظر امامیه نماییم تا ببینیم که آیا واقعا سه هزار روایت مورد اشارهء آقاى منتظرى مثل سه هزار کلاغ است که با یک کلوخ میرمد یا نه؟ واز آنجائیکه تشابه شدیدى بین دو طر تفکر وباور موجود بین امامیه ویهود در مورد امام زمان ومسیح منتظر وجود دارد ناچارم که ابتدا به بررسى عقیدهء مسیح منتظر یهود بپردازم تا روشن شود که باور امام زمان از کجا ریشه گرفته است وتا چه حد اعمال او عینا به مسیح یهودیان مشابهت دارد یهودیان منتظر مردى از آل دادود[۱۲] هستند که بیاید و بردنیا حکومت کرده وعزت و عظمت از دست رفته را بدانها باز گرداند، و بدین سبب بود که به حضرت مسیح علیه السلام اگرچه از نسل حضرت داوود بود ایمان نیاوردند، و بنا به ادعاء آنها این مسیح موعود همچنانکه تلمود آنها مدعى است.


اعتقاد به ظهور منجی و امام مهدی علیه السلام در همه ادیان به عنوان یک وجه مشترکی می باشد ادیان الهی در این باور توحیدی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارندو اعتقاد به آخرالزمان و ظهور منجی و اصلاح گر توانمند و بزرگ جهانی از آرمان های مشترک تمام ادیان و مذاهب زنده دنیا به شمار می رود. اما این مسأله در مذهب شیعه به گونه ای متمایز مطرح است چرا که هویت اساسی شیعه و رمز ماندگاری، پویش و جوشش آن در طول تاریخ در پیوند با اندیشه سرخ حسینی و امید سبز مهدوی معنا می شود.به هر حال مسئله مهدویت از مسائلی است که حتی وهابیون از اهل سنت نیز بدان اعتقاد دارند که برای مشاهده ی بررسی این مطلب به این بخش از سایت ما مراجعه کنید:http://vahabiat.porsemani.ir/content/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AC%D9%8A-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%9Fدر ادامه لازم است که در رابطه با مسئله ی عبد الله بن سباء هم که شما آن را یک امری مسلم وقطعی فرض کرده اید که باروشن شدن آن سائر تهمت ها وسؤالها مانند ( امامت علی ع وامام زمان و رجعت و... ) هم جواب داده می شود ، باید بررسی شده تا این شبهه از اساس و بنیان باطل بودن آن روشن شود.شبهه عبدالله بن سباطبرى درباره این توهّم ساختگى مى نویسد:«یک یهودى به نام عبدالله بن سبا (ابن سوداء) در صنعا، در زمان عثمان اظهار مسلمانى کرد و در بین مسلمانان نفوذ نمود و شروع به رفت و آمد در شهرها و مراکز مسلمانان همچون شام، کوفه، بصره ومصر کرده و بشارت مى داد که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) هم مانند عیسى بن مریم باز خواهد گشت و على(علیه السلام) وصىّ محمد(صلى الله علیه وآله) است، آنگونه که هر پیامبر را جانشینى است. و على خاتم اوصیاست، آن سان که حضرت محمد خاتم پیامبران است و عثمان حق این وصىّ را غصب کرده و در حق او ستم نموده است، پس باید با او مبارزه کرد تا حق به حقدار برسد. عبدالله بن سبا دعوتگران خود را در مناطق اسلامى پخش کرد و به آنان گفت که امر به معروف و نهى از منکر کنند و از فرمانروایان انتقاد کنند. گروه هایى از مسلمانان به او گرویدند که از صحابه بزرگوار یا تابعین شایسته بودند، مثل ابوذر، عمار یاسر، محمد بن حذیفه، عبدالرحمن بن عدیس، محمد بن ابى بکر، صعصعة بن صوحان، مالک اشتر و مسلمانان نیکو وشایسته دیگر. پیروان او در اجراى نقشه پیشواى خود، مردم را بر ضدّ حاکمان مى شوراندند ونامه هایى در نکوهش از فرمانروایان نوشته به شهرهاى دیگر مى فرستادند. در نتیجه، عده اى از مسلمانان با تحریک آنان قیام کردند و به مدینه آمدند و عثمان را در خانه اش محاصره کرده و کشتند. همه این ها با رهبرى و اقدام پیروان عبدالله بن سبا بود. مسلمانان با على(علیه السلام) بیعت کردند، طلحه و زبیر بیعت را شکسته به بصره رفتند. پیروان ابن سبا چون دیدند سران دو سپاه در حال تفاهمند و اگر تفاهمى صورت گیرد، آنان را به خاطر خون عثمان پیگیرى خواهند کرد، شبانه گرد آمدند و تصمیم گرفتند که میان دو سپاه نفوذ کنند و بى آنکه کسى بفهمد، جنگ را بر افروزند . آنان در اجراى این نقشه موفق شدند و پیش از آنکه دو لشکر متخاصم بفهمند، سیاستمداران دو جبهه را نسبت به یکدیگر بد بین کرده و به جان هم انداختند. جنگ بصره اینگونه رخ داد بى آنکه سران دو سپاه، نظر یا علمى داشته باشند»بررسی این روایت:1- داستانى را که طبرى آورده است، با چشم پوشى از ناشناخته هایى که در سند آن است، به افسانه و خرافات شبیه تر است; زیرا باور کردنى نیست که یک یهودى در زمان خلافت عثمان از صنعاء بیاید و مسلمان شود و بزرگان صحابه و تابعین را بفریبد و همه جا بگردد و هسته هاى ضدّ عثمان تشکیل دهد و آنان را به مدینه آورده و بر ضدّ خلافت اسلامى بشوراند، آنگاه در برابر دیدگان صحابه و تابعین به خانه خلیفه یورش آورند و او را به قتل برسانند. عقل این را نمى پذیرد، هرچند آماده پذیرفتن پدیده هاى عجیب و غریب باشد!این قصّه کرامت مسلمانان و صحابه و تابعین را نیز زیر سؤال مى برد و آنان را به صورت گروهى ساده ترسیم مى کند که فریب یک یهودى نیرنگ باز را که تظاهر به مسلمانى مى کند بخورند، بى آنکه او را بشناسند، در حالى که میان مسلمانان، بزرگان و آگاهان و اندیشمندان حضور داشتند.2- بررسى سیره عثمان و معاویه نشان مى دهد که آنان هرگز اجازه نمى دادند که مخالفانشان در مناطق اسلامى بگردند و تبلیغات علیه آنان انجام دهند. گواه این نکته این است که : الف : چون ابوذر با عثمان مخالفت کرد، او را از مدینه به ربذه تبعید نمود، زیرا که در مورد تقسیم غنایم و بیت المال میان عمو زادگانش، به عثمان اعتراض کرد.ب : عثمان، عمار یاسر را چنان زد که فتق او پاره شد و عوامل عثمان یکى از دنده هاى او را شکستند. و حوادث دیگرى که علیه مخالفان خلافت و معترضان پیش آمد و از وطن خود تبعید شدند.3- این افسانه تنها به یک راوی به نام سیف بن عمر بر می گردد. طبری در تاریخ خود از دو کتاب او به نامهای ( الفتوح الکبیره و الرده) و (الجمل و مسیره عائشه و علی ) استفاده می کند. اما سخن علما درباره سیف بن عمر: بسیاری از علما و محدثان اهل سنت در کتب خود، احادیث منقول از سیف بن عمر را رد کرده اند که از آن جمله اند:1- یحیی بن معین (متوفای 233 هجری) 2- ابو داوود (متوفای 275 هجری) 3- نسائی صاحب صحیح (متوفای 303 هجری) 4- ابن حاتم (متوفای 327 هجری) 5- ابن عدی (متوفای 365 هجری) 6- حاکم (متوفای 405 هجری) 7- خطیب بغدادی ( متوفای 406 هجری) 8- ابن عبدالبر (متوفای 463 هجری) 9- ابن حجر (متوفای 852 هجری) 10- صفی الدین (متوفای 923 هجری)4- در واقع ماجرای عبدالله بن سبا یک قسمت از دروغ پردازیهای مخالفان علیه شیعه است. طه حسین نویسنده مصری در این خصوص می گوید: «ابن سبا شخصیتی است که دشمنان شیعه برای شیعه ساخته اند و وجود خارجی نداشته است.» بدون شک هدف این حرکت بدنام کردن عقاید شیعه است چرا که دشمنان آنها راهی جز ربط دادن این عقاید به ریشه ای یهودی نیافتند که قهرمان آن شخصیتی تخیلی بنام عبدالله بن سبا است و سپس تمام گناهان را به عهده او و کسانی که از طرف او آمدند گذاشتند.ونیز مى گوید: جاى تعجب است که برادران اهل تسنن ، یک شخصیت موهوم و ساختگى را این قدر بزرگ مى کنند و مذهبى را که پیروى از اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را بعد از آن حضرت واجب و لازم مى داند، از اختراعات و ابداعات او مى دانند. اما وجود امثال ((کعب الاحبار یهودى )) را که در زمره اصحاب خاص معاویه بوده و مطابق میل او روایت جعل مى کرده است و همچنین ((تمیم بن اوس دارى )) را که از مسیحیان بوده و این دو نفر سبب گنجاندن اسرائیلیات و مسیحیّات در اسلام شده اند، نادیده گرفته و بدعتهاى آن دو را متذکر نمى شوند.من از برادران اهل سنت خود مى پرسم ، آیا اگر کسى با استناد به اینکه این دو نفر با شیعیان میانه خوبى نداشته و بلکه بد بودند، و بیشتر رفت و آمد آنها با مروجین مکتب تسنن بوده ، بگوید: مکتب تسنن ، ساخته و پرداخته یهود یا نصاراست ؛ چون این دو نفر بعضى از عقاید یهود یا نصارا را به عنوان عقاید اسلام تحت پوشش روایات به خورد اهل تسنن مى دادند، درست خواهد بود؟ هرگز! زیرا صداقت چیزى است که هیچ وقت انسان را زمین نمى زند؛ و با بیان حقیقت هیچ کسى کوچک و ناتوان نخواهد شد.پس بیایید به دور از تعصب و لجبازى ، دنبال حقیقت باشیم و براى اثبات حقّانیت خود جعل اکاذیب نکنیم ، تا فتنه و فساد و نفاق از بین برداشته شده و بتوانیم در کنار همدیگر، با صلح و صفا زندگى کنیم . (على و فرزندانش (ترجمه کتاب على و بنوه )، ص 109 .(در نتیجه طبق تحقیقا ت علماء ودانشمندان فن ومخصوصا طبق تحقیقى که دانشمند بزرگوار معاصر، جناب آقاى سید مرتضى عسکرى در رابطه با این شخصیت کرده اند و کتابى ضخیم ، در دو جلد به نام ((عبداللّه بن سباء)) منتشر ساخته اند، ثابت مى شود که چنین کسى با این نام و نشان اصلاً وجود خارجى نداشته تا بعد بیاید و نهال مکتب تشیّع را غرس کند و باعث بوجود آمدن مسائلی نظیر امامت امیرالمؤمنین علی ع ودوازده امام ع ورجعت وامام زمان ع بشود.{ برای تحقیق بشیتر به کتاب علامه عسکری ، عبد الله بن سباء و150 صحابه ساختگی ،ومباحث دانشمند محترم جناب آقای حسینی قزوینی که دراین رابطه انجام داده اند ، و نیز به ادرس ذیل مراجعه کنید: http://vahabiat.porsemani.ir/content/%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%A3-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D8%B0%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%87 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image