تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این زمینه دو نظریه و احتمال وجود دارد: الف. طوفان نوح همه کره زمین را فرا گرفت و خاص یک منطقه نبود ولذا آب تمام زمین را فرا گرفته بوده، به خصوص با توجه به آیه اى که مى گوید: به نوح گفتیم از هر حیوانى یک نر و یک ماده بردار و به کشتى سوار کن. اگر طوفان جهانى نبود این کار ضرورتى نداشت.( المیزان، ج 10،ص 247، تا ص 270، نسخه عربى، چاپ دوم، 1391، ه. ق، 1971 م) ب. طوفان جهانى نبود بلکه در منطقه خود حضرت نوح بود. (رک: تفسیر المنار) دلیل این نظریه نیز جالب است زیرا قائلین به این قول نیز با توجه به همان آیات نظریه دیگری را بیان کرده و می گویند: در آیات قرآن کریم هیچ تصریحی به فراگیر بودن طوفان نوح بر تمام نقاط زمین وجود ندارد، بلکه در آنها کلمه مطلق ارض آمده که به طور عادی بر سرزمین زندگی قوم نوح حمل میشود و قرینه نیز بر این معنا وجود ندارد؛ چنان که خدای تعالی از قول نوح میفرماید: «رب لاتذر علی الارض من الکافرین دیّاراً»؛ بار خدایا در روی زمین از کافران کسی را باقی نگذار. با توجه به زندگی نوح در آن سرزمین و زندگی کافران در آنجا به معنای آن سرزمین خاص گرفته میشود. اگر چه در روایتی آمده است که طوفان نوح تمام زمین را گرفته مگر خانه کعبه.( علامه مجلسی، حیات القلوب، ج 1، نشر سرور، چ دوم، 76، تهران، ص 271) این را نیز میتوان بر همان سرزمین زندگی قوم نوح و سرزمینهای مجاور معنا کرد. زیرا بر اساس آیه قرآن که میفرماید نوح از هر کدام از حیوانات یک جفت را در کشتی جای داد،( سوره نوح، 26 و 27؛ هود، 40؛ قمر، 11 و 13؛ هود، 44) نمیتواند شامل همه حیوانات روی زمین باشد؛ زیرا در روی زمین هزاران نوع از حیوانات زندگی میکنند. و جای دادن آنها در یک کشتی امکان پذیر نمیباشد. و نیز در داستان حضرت نوح چه در قرآن و روایات تصریحی به اینکه ایشان از هر نوع حیوان در کشتی آورده باشد به چشم نمیخورد بلکه بیشتر سخن از حیواناتی به میان آمده که در سرزمینهای خاور میانه زندگی میکردند و مردم آنها را میشناختند.( علامه مجلسی، پیشین، ص 258؛ و علامه طباطبایی، المیزان، ج 10 انتشارات اسلامی، ص 394؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 9، نشر دار الکتب الاسلامیه، 74، ج 14، تهران، ص 102؛ محمد لاریجانی،داستان پیامبران، نشر اطلاعات، ج اول، 80، تهران، ص 150؛ قصص الانبیاء از آدم تا خاتم، آیت الله سیدنعمت الله جزایری، ص 148) بدین ترتیب میتوان گفت که به احتمال زیاد طوفان نوح مربوط به سرزمین زندگی قوم نوح و سرزمینهای مجاور آن میشده و لذا همان مناطق زندگی آنان را آب فراگرفته است. نتیجه گیری: هر کدام از این دو نظریه که مورد نظر باشد مشکل علمی ایجاد نمیکند و می توان گفت که تمام عالمی که در آنروز زندگی انسانی وجود داشته را آب فراگرفته است و با توجه به این مطلب که احتمالا فقط قوم نوح در روی زمین زندگی می کردند پس گویی تمام زمین را آب گرفته بوده است. (برای توضیح بیشتر رجوع کنید به: رسولی محلاتی، سید هاشم، قصص قرآن، تهران، علمیه اسلامیه، ششم، 1410 ه.ق، ج 1)
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.