اثبات امامت امامان بعد از امام حسین (ع) / عقاید / ولایت و امامت / انتصابی بودن امامت /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه شیعه حقانیت دوازده امام و مخصوصاً ائمه ی بعد از امام حسین (ع) را می تواند اثبات نماید؟ چگونه اثبات می کند که حضرت رسول(ص)، امامت آنها را بعد از خودش خبر داده بود؟


2)- در آیه 33 سوره مبارکه احزاب به آیه اهل بیت معروف است اکثر قریب به اتفاق اخباری که شیعه و سنی نقل کرده اند و در مجامع روایی و کتب تفسیر آنان آمده است. دلالت دارند که مقصود قرآن از اهل بیت پیامبر اکرم (ص) عده خاصی بوده اند یعنی تنها علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام می باشند و حتی شامل زنان پیامبر هم نمی شود. هفتاد و چند طریق روایات نقل شده اند که اهل بیت پیامبر این چند نفر هستند و زنان پیامبر جزء آنان نیستند که بیشتر از چهل طریق آن از اهل سنت و سی و اندی از طریق شیعه نقل شده اند. و پیامبر اکرم (ص) حدود 6 ـ 9 و یا 12 ماه به درب خانه علی و فاطمه می آمد و می فرمود: " اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِب عَنکمُ الرِّجْس أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطهِّرَکمْ تَطهِیراً" "خداوند فقط می‏خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.” [i] که با این عمل خود مصادیق اهل البیت را بیشتر و محکمتر معرفی می فرمود. بعضی از متعصبین اهل سنت بر خلاف روایات پیامبر اکرم (ص) تلاش کرده اند تا زنان پیامبر را هم داخل اهل البیت بدانند گذشته از اینکه این اصل با قواعد ادبی سازگار نیست و تنافی با روایات پیامبر اکرم (ص) دارد که صریحاً زنان را تحت کساء راه نداد و اجازه ورود به آنان نداد، ناشی از غفلت عمومی مفسرین اهل سنت است آنان می گویند با استفاده از سیاق آیات که درباره نساء النبی می باشند آنان هم داخل در این خطاب هستند در حالی که اتفاقاً این آیه در جریانی خاص و داستانی جداگانه در خانه ام سلمه نازل شده و شأن نزولی متفاوت با آیات نساء النبی دارد اگر چه در تدوین قرآن در ضمن آیات نساء النبی قرار گرفته است [ii] . 3)-  پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ای مردم من در بین شما دو ودیعه گرانبها می گزارم که اگر به آن دو تمسک جویید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خداوند (قرآن کریم) و عترت و اهل بیتم و این دو از هم جدا نمی شوند تا بر من در حوض کوثر وارد شوند. این مضمون با عبارات مختلف در اخبار اهل سنت و شیعه فراوان آمده است [iii] .  حال که مصداق اهل البیت را پیامبر روشن کرده است و سفارش کرده است که از آنان جدا نشوید و با آنان باشید تا از ضلالت در امان باشید و آنان را باب حطه و کشتی نوح و... معرفی کرده است برادران اهل سنت ما به چه دلیل و حجتی از آنان دست کشیده و این طریق هدایت را نپذیرفته اند ـ همراهی با اهل البیت مصونیت از ضلالت و دوری از آنان موجب گمراهی است ما ادله عقلی و نقلی محکم ( در جای خود) داریم که این 5 تن معصوم از خطا و گناه هستند و وقتی عصمت آنان ثابت شد قهراً اثبات ائمه بعد از آنان راحت خواهد بود مثلاً ما ادله کافی (در جای خود) داریم که امام حسین (ع) فرمود علی بن الحسین امام معصوم و جانشین من است حال این را یا می پذیریم و یا نمی پذیریم اگر نپذیریم یعنی امام حسین(ع) را معصوم ندانسته ایم و این خلاف فرض است و اگر بپذیریم امامت امام چهارم را پذیرفته ایم و به این طریق امامت بقیه ائمه علیهم السلام ثابت می شود که تفصیل آن را در بند بعد با ارجاع به کتب یاد شده معرفی خواهیم کرد. [iii] مسند احمد ص 182 و ص 189 جزء 5 ـ حدیث 783 از احادیث کنزالعمال ص 44 جزء اول ـ مستدرک حاکم جزء اول ص 47 ـ و جزء سوم ص 109 و ص 533. صواعق المحرقه ابن حجر عسقلانی فصل 2 باب 9 ص 75 .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image