تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ به نکاتی توجه کنید : 1- در روایات متعددی بیان شده که از جمله اثار حج و عمره امرزش گناهان است . به برخی از این رویات توجه کنید : الف- عن منصور بن حازم قال قلت لأبی عبد الله ع ما یصنع الله بالحاج قال مغفور و الله لهم لا أستثنی فیه ؛ منصور بن حازم نقل مى کند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم: خداوند با حج گزاران چگونه رفتار مى کند؟ فرمود: بخدا سوگند که همه آمرزیده مى شوند بدون استثنا.وسائل ج 11 ص 101ب- عن السکونی عن أبی عبد الله ع قال إن الله عز و جل لیغفر للحاج و لأهل بیت الحاج و لعشیرة الحاج و لمن یستغفر له الحاج بقیة ذی الحجة و المحرم و صفر و شهر ربیع الأول و عشر (عشرا من ربیع الآخر )؛ سکونى از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که: خداوند گناهان (مسلمان) حج گزار و افراد خانواده و خویشانش را مى آمرزد، و نیز گناه کسى را که شخص حج گزار در بقیه روزهاى ذى حجه و محرم و صفر و ربیع الاول و ده روز (اول) ربیع الثانى، از براى او طلب آمرزش کند. همان ؛ 103ج- عن أبی بصیر قال قال أبو عبد الله ع من حج یرید به الله لا یرید به ریاء و لا سمعة غفر الله له البتة؛ ابو بصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: کسى که- براى خدا و بدون ریا، و بى آنکه بخواهد براى خود شهرتى پیدا کند- حج بجاى آورد، بدون تردید خداوند او را مى آمرزد .بحار ج 96 ص 24 2- اما روایاتی داریم که مضمون آنها لزوم ادای حق الناس است و دلالت دارد بر این که حق الناس تنها با ادا کردن و یا راضی کردن و حلال طلبیدن از صاحب حق از ذمه بر داشته می شود .3- از مجموع این روایات فهمیده می شود که حج و عمره باعث آمرزش گناهان مربوط به حقوق الناس نمی شود و این حقوق تنها با ادا کردن بخشیده می شوند . .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.