تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

در تفسیر قتل خطایی روایاتی به این تعبر(من اعتمد شیئاً فأصاب غیره ویا رمی شاة فأصاب انساناً) نقل شده است. حال اگر شخصی قصد انسان محقون الدمی را داشته باشد، ولی تیر او از روی خطا به دیگری اصابت کند یا از راه دور شخصی را با این تصور که(زید) است هدف گیرد و به او شلیک کند، ولی بعداً معلوم می شود که آن شخص(حسن) بوده است. آیا قتل او خطایی می باشد؟


بسمه تعالی: ظاهر روایاتی که نقل کردید در مورد هدفی است که محقون الدم نباشد; مانند (شاة) و یا (موجودِ غیر انسان)، ولی از روی خطا به انسان بخورد. این عبارات شامل موردی که انسانی را هدف بگیرند، ولی به انسان دیگر بخورد نمی شود، ازاین رو، به ظاهر، قتل مورد نظر،عمد است و اگر خطا محسوب شود، خطای محض نیست. والله العالم .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع: آیت الله سبحانی

ایجاد شده در 1401/04/02



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image