تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در كتابهاي حديث از جملة اصول كافي و... بابي است تحت عنوان «اِن ابن آدم اجوف فلا بدله طعام؛يعني بنيآدم اجوف آفريده شده پس به ناچار به غذا خوردن نياز دارد)). در اين باب رواياتي آمده كه ميگويند چون انسانها اجوف (داراي شكم) هستند پس نياز به خوردن و آشاميدن هم دارند مانند فرمايش امام باقر ـ عليه السّلام ـ كه: «خداوند متعال بنيآدم را اجوف آفريده، پس چارهاي ندارد جز اينكه بخورد و بياشامد.» شبيه همين روايت از امام باقر ـ عليه السّلام ـ در كتابهاي وسائل الشيعه ، ج 24، ص 321 ب 42 و مستدرك الوسائل ج 16، ص 261 ب 36 و بحارالانوار، ج 7، ص 109 ب 5 و ج 63،ص 313 ب يكم و دعائم الاسلام ج 2،ص 108 فصل 2 و همچنين كتاب محاسن ج 2، ص 397 ب 3 آمده است كه به نظر ميرسد همه يك روايت باشند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز فرمودهاند:(( بني آدم نياز به خوردن و آشاميدن دارد چرا كه اجوف آفريده شده است)). كلمة اجوف را لسان العرب به معني شكم و بطن و جوف الانسان را به شكم انسان ترجمه كرده و در مجمع البحرين نيز جوف به معني باطن، تو، اصل جوف همان خلأ و خالي بودن است كه به معني شكم نيز استعمال ميشود. بنابراين معني روايت اين ميشود كه خداوند انسانها را داراي شكم خلق كرده و هر صاحب شكمي نياز به خوردن و آشاميدن دارد. اما اينكه چه ارتباطي با كلمة «صمد» دارد بايد گفت: اصل ترجمه صمد يعني بزرگي كه از او بالاتر كسي نيست و معني ديگر يعني كسي كه همه قصد او را كرده و به او توجه دارند. و چون خداوند بالاتر از همه بوده و قدرتي فوق او نيست و از سويي ديگر همة مخلوقات به سوي او توجه دارند لذا به خداوند متعال «صمد» گفته ميشود و در روايات نيز به اين اشاره شده كه صمد يعني کسی که دیگران به او توجه دارند و يعني كسي كه جوف ندارد، كنايه از اينكه نيازمند نيست و در اثر گرسنگي مانند انسان دچار ضعف نميشود و باز امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: ((صمد كسي است كه جوف ندارد،نميخورد، نميآشامد، ازلي، ابدي و فناناپذير است)). با توجه به اين مطالب، اجوف يعني نيازمند و كسي كه استقلال نداشته و فناپذير است ولي صمد يعني بينياز از همة كسي كه جسم نيست چون شكم داشتن دليل بر جسم بودن است، از همه بالاتر است و فناپذير نيست و اين جز بر خداي يكتا به ديگري اطلاق نميشود. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.