حکومت اسلامی همراه با رهبری ولی فقیه در عصر غیبت، زمینه‌ساز ظهور است /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

معاون پژوهشی موسسه آینده روشن در کرسی آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: حکومت اسلامی همراه با رهبری ولی فقیه در عصر غیبت، زمینه‌ساز ظهور است معاون پژوهشی موسسه آینده روشن گفت: هزاران آیه و روایت داریم که باید ولایت فقیه باشد. حکومت اسلامی باید تشکیل شود. تمام آیاتی که می گوید حد را اجرا کنید، قضاوت اسلامی را ایجاد کنید، این آیات و روایات به ما می‌گوید که حکومت اسلامی باید باشد.


معاون پژوهشی موسسه آینده روشن در کرسی آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: حکومت اسلامی همراه با رهبری ولی فقیه در عصر غیبت، زمینه‌ساز ظهور است معاون پژوهشی موسسه آینده روشن گفت: هزاران آیه و روایت داریم که باید ولایت فقیه باشد. حکومت اسلامی باید تشکیل شود. تمام آیاتی که می گوید حد را اجرا کنید، قضاوت اسلامی را ایجاد کنید، این آیات و روایات به ما می‌گوید که حکومت اسلامی باید باشد. به گزارش خبرنگار آینده روشن از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد جعفری، عضو هئیت علمی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، در کرسی آزاداندیشی و هم‌اندیشی دانشگاه فردوسی که برای اولین بار با موضوع مهدویت برگزار شد در جلسه ای ۱۵۰ دقیقه‌ای که همراه با پرسش و پاسخ دانشجویان پیرامون معنای دوری و نزدیکی ظهور، و همچنین نشانه‌های ظهور برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری به لوازم ظهور اشاره کرد و افزود: وجود یاران یکی از شروط است؛ کسانی باید باشند که سنگینی این انقلاب و قیام امام زمان (عج) را بپذیرند. شرط دیگر پذیرش عمومی است؛ دنیا باید آمادگی چنین واقعه‌ای را داشته باشد. در ادامه این نشست، با طرح سوالاتی از سوی کارشناس مهدوی و به بحث گذاردن در جمع دانشجویان، به سوالات پیرامون تفاوت علائم و شرایط پاسخ داده شد. تفاوت علائم و شرایط ظهور معاون پژوهشی آینده روشن در توضیح تفاوت علائم و شرایط ظهور گفت: علائم و نشانه‌ها، زمان ظهور را عنوان می‌کنند ولی هیچ نقشی در خود ظهور ندارند. تا زمانی که شرایط رخ ندهد، ظهور اتفاق نخواهد افتاد؛ مثل سفیانی که هیچ تاثیری در ظهور ندارد و صرفا یک نشانه و علامت است برای شناسایی ظهور. حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری تصریح کرد: پس علائم ظهور تاثیری در ظهور ندارند، اینها فقط نشانه ظهورند، یعنی قبل از اینکه که امام بیایند سفیانی می‌آید؛ نه اینکه سفیانی باعث شود که امام بیاید که اینکه کسی بگوید برویم سفیانی را پیدا کنیم و او را تحریک کنیم تا امام زمان (عج) ظهور کنند. این حرف‌ها خیلی اشتباه است. مثل این است که یک نفر بگوید اگر می‌خواهید کسی مریض شود، صورتش را زرد کنید و بدنش را رنگ بزنیم. اصلا چنین چیزی اشتباه است. وی در تعریف علائم ظهور گفت: علائم ظهور فقط برای شناسایی است. یعنی وقتی شرایط آماده شد و حضرت قرار شد ظهور کنند، مردم بدانند که ظهور امام زمان (عج) نزدیک است، نیاز به علامت‌هایی است ولی آنها هیچ تاثیری در ظهور، آمدن یا نیامدن ندارند که علائم برای شناسایی است و تاثیری ندارد ، پس آنچه موثر است شرایط است. معاون پژوهشی موسسه آینده روشن در پاسخ پرسش یکی از دانشجویان، که پرسید آیا وقتی علائم و شرایط رخ ندهد ممکن است ظهور اتفاق بیفتد؟ گفت: البته شرایط طبیعتا باید باشد. یعنی اگر جامعه آماده نباشد، چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. وی خاطرنشان کرد: در رابطه با نشانه‌ها یک سری نشانه‌های غیرحتمی داریم که آنها را خود ائمه گفته‌اند که اینها موقوفند؛ یعنی متوقف‌اند بر چیزهای دیگر؛ مشروطند. ولی یک سری علائم دیگر را خود امامان گفتند که اینها حتمی هستند، یعنی از بیان ائمه (علیهم السلام ) است، نه اینکه روایت را دسته‌بندی کرده باشیم و برای آنها اسم گذاشته باشیم. خود ائمه فرمودند که سفیانی از علائم حتمی است یعنی حتما این اتفاق می‌افتد. آیا علائم ظهور بداپذیرند؟ وی در توضیح اینکه آیا علائم حتمی نیز مورد بداء قرار می‌گیرند، و در تعریف بداء گفت: همه علائم بدا پذیرند؛ بدا یعنی تغییرپذیر، یعنی ممکن است این سفیانی که گفته‌اند، زمین‌لرزه‌ای که گفته‌اند، مورد تغییر قرار بگیرد. بداء یکی از اعتقادات ما شیعیان است که معتقدیم ممکن است برخی از آنچه گفته شده است تغییر پیدا کند. البته این موضوع را اهل سنت به شدت با آن مخالفند. عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن تصریح کرد: به لحاظ عقلی این قرائت درست نیست که کسی بگوید حتی علائم حتمی بداپذیرند به خاطر اینکه تقسیم‌ آنها به حتمی و غیرحتمی بی‌معنا می‌شود؛ چون خود ائمه فرمودند که علائم دو نوع‌اند؛ یک غیرحتمی و دیگر حتمی. وی افزود: بنابراین ما مطمئنیم که این پنج علامت قبل از ظهور هستند و مخصوصا سفیانی، و صیحه آسمانی که در روایات خیلی به آن تاکید شده است. حتی از ائمه پرسیدند که آیا امام زمان (عج) قائم شما قیام می‌کند؟ امام معصوم (ع) فرمودند: نه. تا وقتی که سفیانی نباشد، اصلا قائم بدون سفیانی ممکن نیست. بنایراین روایتی که در این سوال مطرح شد، در مقابل آن روایت های دیگری داریم. سفیانی را توضیح می‌دهد. اینکه چقدر خونریز است و چه کارهایی می‌کند. سفیانی قطعی است و خواهد آمد. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در توضیح بیشتر علائم حتمی ظهور گفت: سفیانی و برخی علامات دیگر مشخصند که چه هستند و راه شناختن نیز همین است که با یک سری کدهایی که داده‌اند، با این کدها می‌توان شناخت؛ مثل صیحه آسمانی. در روایت داریم که صیحه چیزی است که همه آن را خواهند شنید و همه به زبان خودشان پیام او را خواهند شنید؛ حتی کسانی که خوابند می‌شنوند. بنابراین صیحه چیزی است که همه به گوش خودشان می‌شنوند. وی افزود: دیگر اینکه سفیانی و یمانی در یک زمان خروج می‌کنند یعنی اینها نشانه‌هایی است که فرد می‌تواند کنار یکدیگر بگذارد تا بتواند تشخیص دهد. حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه در پاسخ به پرسشی که از سوی یکی از دانشجویان شرکت کننده در کرسی آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مطرح شد، گفت: تطبیق مثل توقیت حرام نیست. توقیت حرام است. کسی بخواهد درباره زمان ظهور حرف بزند، اساسا این حرام است. کسی نمی‌تواند بگوید که ظهور دو ماه دیگر است یا بگوید ۱۰ سال دیگر هست یا نیست. وی توضیح داد: اما تطبیق حرام نیست. مشکلی که در تطبیق داریم و در فیلم ظهور نزدیک است مطرح شد این است که تطبیق، دلایل علمی و عقلی و حقیقی می‌خواهد. یعنی وقتی می‌خواهیم به کسی نسبتی بدهیم، باید دلیل علمی داشته باشیم. اگر ادعا می‌کنیم مقام معظم رهبری سیدخراسانی هستند، دلیل چیست؟ وی در توضیح تطبیق ناصحیح گفت: مثل اینکه کسی بگوید این حمله‌ای که به عراق شده است همان حمله‌ای است که در روایات گفته شده است که قبل از ظهور عراق فتح می‌شود. اگر کسی بگوید همین حمله آمریکا چیزی است که در روایات آمده، این تطبیق است ولی سر از توقیت درنمی‌آورد. گرچه نتیجه تطبیق ناصحیح، موجب تعیین وقت برای ظهور می‌شود. جایگاه ولی فقیه در زمینه‌سازی ظهور عضو هئیت علمی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) در پاسخ به این پرسش که جایگاه ولی فقیه و حکومت اسلامی در زمینه‌سازی ظهور چیست؟ گفت: به شرایط ظهور برمی‌گردد؛ اینکه شرایط ظهور را چه بدانیم. یکی از شرایط ظهور، ایجاد زمینه است. باید پذیرش جهانی ایجاد کنیم، یارانی را پرورش بدهیم،پرورش یاران و ایجاد زمینه برای ظهور، نیاز به تشکیلات دارد. وی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم در دنیا مهدویت را مطرح کنیم، و جهان را تشنه مهدویت کنیم، طبیعتا این کار نیازمند تشکیلات است. از این حیث می‌توانیم بگوییم وقتی حکومت اسلامی داشته باشیم، کارها راحت پیش می‌رود و بهتر می‌توانیم زمینه‌سازی کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه به اهمیت زمینه‌سازی و جایگاه ولی فقیه اشاره کرد و افزود: اگر کسی حرف از ولایت فقیه یا حکومت اسلامی بزند، هزاران آیه و روایت داریم که باید ولایت فقیه باشد و حکومت اسلامی باید تشکیل شود. تمام آیاتی که می‌گوید حد را اجرا کنید، قضاوت اسلامی را ایجاد کنید، این آیات و روایات به ما می‌گوید که حکومت اسلامی باید باشد. مدلی که حکومت اسلامی دارد، ولایت شیعه، ولایت فقیه است. وی در ادامه به نقش ولایت فقیه در ظهور اشاره کرد و گفت: نقش ولایت فقیه در ظهور این است که وقتی ما حکومت اسلامی داشته باشیم، و امکانات داشته باشیم، راحت‌تر زمینه را تا آمدن حضرت فراهم می‌کنیم تا بتوانیم تبلیغ و زمینه‌سازی کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری به اهمیت حکومت اسلامی در عصر غیبت اشاره کرد و افزود: با توجه به نقص‌هایی که حتی در بعضی قسمت‌های نظام وجود دارد، نمی‌توان گفت حکومت اسلامی را به دلیل نقص‌ها برداریم؛ زیرا در این صورت تمام آیات و روایات را زیر سوال برده‌ایم. پشتوانه داشتن حکومت اسلامی، هزاران روایتی است که می‌گوید شرایط قاضی چه طور باید باشد، شرایط شاهد چطور باید باشد، قاضی چطور باید حکم کند، و اگر کسی اینها را نخواسته باشد، دو سوم اسلام را باید تعطیل کرد تا خود امام ظهور کنند. وی تصریح کرد: این مسئله با هیچ منطقی درست نیست. مثل کسی که حمد و سوره‌اش را در نماز غلط می‌خواند و به او می‌گویند دیگر نماز نخوان. این اشتباه است. باید فرد سعی کند که نماز با قرائت صحیح بخواند نه اینکه دیگر نماز نخواند. اگر حکومت اسلامی در عصر غیبت نباشد، مطمئنا به ضرر دین خواهد بود. حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری خاطر نشان کرد: تا قبل از اقدامات سفیانی، سفیانی قابل شناسایی نیست و علائم دیگری که عنوان شده است برخی از آنها و اقعا پایه علمی ندارد. یعنی در روایات، غیر از علائم حتمی، علائم و نشانه‌ها به اندازه کافی نیامده است که بتوان آن را قبل از ظهور سفیانی شناخت. وی افزود: در فیلم ظهور نزدیک است، از بیش از ۱۰ نفر اسم برده شده و ادعا شده که گفته‌اند رهبری، سید خراسانی است؛ در حالی که همه آنها این ادعای فیلم را تکذیب کرده‌اند. غیبت امام زمان (عج)، تربیت همه انسان‌هاست عضو هئیت علمی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) در پاسخ به این پرسش که آیا غیبت می‌تواند جامعه را انسان‌ساز کند؟ افزود: از یک طرف هدایت انسان‌ها بر عهده خداست و خداوند امامی را برای هدایت انسان‌ها قرار می‌دهد، از طرفی مردم نااهلند، امام می‌کشند. بنابراین امام غائبانه زندگی می‌کنند که این دو امر تأمین شود؛ هم حکمت الهی که نصب امام است را برای مردم حفظ بکند، و هم اینکه مردم امام را نکشند. در غیبت این دو جنبه حفظ شده است؛ هم حکمت الهی که در هر زمانی حجتی باشد، و هم از بین رفتن خطر جانی برای امام علیه‌السلام. وی تصریح کرد: در روایات داریم که اگر یک روز از قیامت هم بماند، خداوند آن را روز را آنقدر طولانی می‌کند که امام زمان (عج) قیام کند. این روایت بدین معنی نیست که امام زمان (عج) یک روز قبل از قیامت قیام کنند، این به معنای حتمی بودن ظهور امام زمان (عج) است. حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری با اشاره به حکومت اسلامی که یک تکلیف شرعی در عصر غیبت است، گفت: حکومت یک تکلیف شرعی ماست. یعنی مثل نماز خواندن. ما باید تلاش کنیم حکومت خود را به سمت اسلامی شدن و مهدوی شدن ببریم. وی به فواید غیبت امام زمان (عج) اشاره کرد و افزود: در غیبت دو کار اتفاق می‌افتد؛ مردم سرنوست خود را تعیین ‌می‌کنند. ریزش و رویش‌ها اتفاق می‌افتد. یاران تربیت می‌شوند و دیگر اینکه زمانی که ظهور رخ خواهد داد، همانطور که امام باقر (ع) فرمودند، هیچکس نمی‌گوید که ما این مدل حکومت را دیده‌ایم، زیرا همه دولت‌های قبل از امام زمان (عج) از بین رفته‌اند و شکست خورده‌اند. معاون پژوهش موسسه آینده روشن در این باره جنبش وال استریت را مثال زد و افزود: این جنبش پایان کار لیبرال دموکراسی است که آمریکا به دنبال جهانی شدن این عقیده بوده است که در آمریکا امروز این نظریه شکست خورد. لذا غیبت فرصتی است که انسان را تشنه کند و آمادگی ایجاد می‌کند که بپذیرد که امام معصوم او را نجات خواهد داد. وی ادامه داد: کشورهایی که حکومت‌های آنها به ظاهر اسلامی، ولی با نگاه لیبرال دموکراسی تشکیل شده‌اند و حتی بعد از بیداری اسلامی باز هم با چنین نگاهی هستند و نگاه مهدوی و شیعی به حکومت خود ندارند، باز هم به ورطه سقوط خواهند رفت. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image