احکام / احکام حج / استفتائات حج / آیت الله میرزا جواد تبریزی / طواف / طواف حج /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

از حضرت عالی نقل شده است که مراد و منظور از ستر عورت در طواف نسبت به زن، اینست که: در مقایسه با زنان در قدیم عریان نباشد، زیرا که در زمان امیر المؤمنین زنی به طور عریان طواف می‌کرد که این خبر به حضرت رسید، دستور فرمودند که کسی به صورت عریان طواف نکند، پس زنی که لباسها و عبایش را پوشیده است گرچه چهره و صورت و موها و پاهایش آشکار شده باشد گرچه از جهتی حرام است اما هیچ ربطی به طواف ندارد و ضرری ندارد و همچنین از حضرت عالی نقل شده است که فرموده‌اید: «مراد و منظور از عورت، بنا بر احتیاط واجب، همان عورت در نماز است، حال این سؤالها در این رابطه مطرح می‌شود: الف: کدام یک از نقل قولها به نظر حضرت عالی صحیح می‌باشد و بر کدام یک از آنها عمل کردن به آنها واجب می‌باشد؟ ب: زنی که به نقل قول اول از حضرت عالی اعتماد و اطمینان کرده است و پاها و موهایش را در حال طواف آشکار کرده است حکم تکلیفی و وضعی او چگونه خواهد بود؟


بسمه تعالی: بنا بر احتیاط پوشش زن در حال طواف همانند پوشش او در حال نماز است و در فرض سؤال در مناسک حج احتیاط کرده‌ایم یا اینکه در این موارد به غیر از ما مراجعه نماید و یا آن که طوافش را اعاده نماید، والله العالم. ​​​​​​​منبع: استفتائات حج، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره)، قم: دارالصدیقه الشهید، ۱۳۸۴. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image