تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
در ابتدا لازم است گفته شود که تصمیم شما ستودنی است. از این جهت توجه به این امر را به شما تبریک عرض می نماییم. سپس باید این نکته را متذکر شویم، بر اساس روایات مربوط، صرف توجه به مادیات مانند ملک داری حرص محسوب نمی گردد در صورتی که حق الله و حق الناس (خمس ، زکات، نفقه اقارب، پرداخت دین، رعایت شروط صحت معامله...) در رابطه با آن مال رعایت گردد علاقه به این مورد حرص محسوب نمی گردد. ولیکن برای رقبت کمتر به امور مادی راه حلی به شرح ذیل عرض می گردد: میدانیم همیشه برای درمان اساسی یک بیماری جسمانی، باید به سراغ عوامل و ریشههای آن برویم، چرا که بدون ریشهکن شدن آن عوامل، نتایج همچنان باقی و برقرار است و اگر به طور موقت با داروهای مسکن آثار آن را بپوشانیم باز بعد از مدتی خود را نشان میدهد. بیماریهای اخلاقی نیز به یقین همین گونه است حتما باید ریشهیابی شود، سپس ریشهها را بخشکانیم. همان گونه که قبلا اشاره شد (و در احادیث اسلامی نیز آمده بود) یکی از ریشههای حرص، سوء ظن به خدا و عدم توکل بر اوست که بازگشت به تزلزل پایههای توحید افعالی میکند. کسی که خدا را قادر و رازق میداند و کلید همه نیکیها را به مضمون (بیدک الخیر انک علی کل شیئ قدیر) [1] در دست او میبیند، حرص در جمع مال و مواهب دیگر مادی نخواهد داشت. کسی که ایمان کامل به وعدههای الهی دارد و پیام «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق...[2] آنچه نزد شماست فانی میشود اما آنچه نزد خداستباقی میماند» را به گوش جان شنیده و پذیرفته است، به جای حرص در جمعآوری مال، حرص در انفاق فی سبیل الله دارد. هنگامی که پایههای ایمان، به ویژه توحید افعالی در وجود انسان متزلزل گردد صفات رذیله بی شماری به سراغ انسان میآید که یکی از خطرناکترین آنها حرص است، پس با تقویت پایههای ایمان باید به مقابله با آن برخاست. یکی دیگر از ریشههای حرص، جهل و بی خبری نسبتبه پی آمدهای آن میباشد. اگر انسان بداند حرص، آرامش او را در تمام زندگی بر هم میزند، حرص مایه رنج و تعب دایمی اوست، حرص شخصیت او را در هم میکوبد و در انظار خوار و خفیف میسازد، حرص سبب میشود که در عین غنا همچون فقیران زندگی میکند، او زحمت بکشد و اموالش را برای دیگران ذخیره کند، در قیامتحساب آنها را باید پس دهد، ولی در دنیا دیگران لذت آن را ببرند. آری اگر حریص در این پیامدها بیندیشد قطعا در روح او اثر میگذارد. مرحوم فیض کاشانی در «المحجة البیضاء» میگوید: داروی بیماری حرص سه رکن دارد «صبر» و «علم» و «عمل» که مجموع آن پنج چیز میشود. نخست اقتصاد و میانهروی در هزینههای زندگی، زیرا کسی که هزینههایش افزون گردد، زندگی آمیخته با قناعت او را سیر نمیکند، بنابراین رعایت اعتدال و میانهروی در صرف اموال دشمن حرص است. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) میخوانیم: «من اقتصد اغناه الله، و من بذر افقره الله; کسی که اعتدال در هزینههای زندگی را رعایت کند خدا او را بی نیاز میکند و کسی که اسراف و تبذیر کند فقیرش میسازد».[3] دوم هنگامی که مال به اندازه کافی برای زیستن دارد، نگران آینده نباشد چرا که بسیاری از حریصها به خاطر تامین آینده حرص میزنند، آیندهای که با تدبیر در موقع خود قابل تامین است، این همان است که قرآن میگوید: «الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء... شیطان شما را (به هنگام انفاق) وعده فقر و تهیدستی میدهد و به فحشاء (و زشتیها) امر میکند!» [4] سوم در فواید قناعت و عزت حاصل از آن و زیانهای حرص و طمع و ذلت ناشی از آنها بیندیشد تا انگیزهای برای قناعت و فاصله گرفتن از حرص او گردد، پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «عز المؤمن استغناه عن الناس; عزت مؤمن از بینیازی او از مردم است».[5] چهارم در تاریخ گذشتگان مخصوصا گروهی از یهود حریص و دنیاپرستان از اقوام دیگر بیندیشد و حال آنها را با حال انبیاء و اولیاء الله مقایسه کند و عقل خود را در این میان به داوری طلبد که آیا به آن گروه بپیوندد یا به این گروه؟ آنهایی که با افتخار زیستند و با افتخار از جهان چشم پوشیدند و به جوار رحمتحق با روحی پاک و اعمالی صالح شتافتند، یا کسانی که بدنام زیستند و بدنام از دنیا رفتند و با کوهی از گناه به سوی سرنوشتشومشان در قیامتشتافتند؟! پنجم در خطرات مال و ثروت بی حساب بیندیشد و آفات دنیا و آخرت این کار را در نظر بگیرد و نیز در آرامش و منیتحاصل از قناعت و عاقبت محمود آن فکر کند، همیشه در امر دنیا به زیردستان خود نگاه کند، نه به آنها که بالادست او هستند، چرا که شیطان دائما او را تحریک میکند که به افراد بالاتر نگاه کند و به او میگوید تو چه چیز از آنها کم داری؟ چرا تلاش نمیکنی؟ ببین آنها چگونه غرق ناز و نعمتند و از لذایذ دنیا بهره میگیرند؟! تو از خوف خدا بر خود تنگ گرفتهای و دائما حلال و حرام میکنی، مگر آنها خوف از خدا ندارند یا تو از آنها دیندارتری؟! ابوذر میگوید: «اوصانی خلیلی ان انظر الی من هو دونی، لا الی من هو فوقی: یار با وفای من(رسول خدا(ص)) به من سفارش کرد (در امر دنیا) همیشه به زیردستان بنگرم نه به بالادستان!»[6] در پایان، شما می توانید با مراجعه به لینکهای زیر شناخت و راه کارهای بهتری برای درمان این خصلت رذیله پیدا نمایید که امید است مفید واقع شود. حرص حرص و طمع انسان را از ادراک باز میدارد حرص در آیات قرآن
[1] آل عمران،26.
[2] نحل،96.
[3] میزان الحکمه، جلد3، صفحه2557.
[4] بقره، 268.
[5] شرح فارسی غررالحکم، جلد 5، صفحه 338.
[6] اقتباس از المحجة البیضاء، جلد6، صفحه 58 تا 54(با تلخیص).
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.