تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

شخصی در چند سال قبل به عنوان نوکری و خادمی به مکّه معظّمه مشرّف شده و اعمال عمره تمتّع را بتمامها به جا آورده، ولی در روز ترویه که به منی رفتند و روز نهم در عرفه و شب عید هم در مشعر بسر برده و اعمال روزعید را هم در منی به جا آورده رمی جمره عقبه و تضحیه و حلق رأس و روزیازدهم و دوازدهم هم رمی جمرات نموده، ولی برای طواف و نماز آن و سعی و طواف نساء و نماز آن به مکّه نیامده و به جا نیاورده و بعداً هم متأهّل شده و امسال ملتفت شده که خطا نموده از زوجه خود عزلت اختیار نموده و خود او هم مقتدر به رفتن مکّه نبوده نایب گرفته و اعمال مزبوره را نایب عوض او به جا آورده، آیا حج او صحیح است یا خیر؟ و در صورت فاسد بودن، آیا بعد از به جا آوردن نایب طواف نساء را می‌تواند با زوجه خود مباشرت کند، یا خیر؟


اگر شخص مذکور همان قسم که در سؤال نوشته شده، دارای مالی نبوده و به خدمت و نوکری به مکّه رفته و به واسطه جهل و غفلت از سؤال بعد از اعمال منی، به مکّه نرفته و طواف حج و نماز آن و سعی و طواف نساء و نماز آن را ترک کرده و به وطن آمده و متمکّن از رفتن دوباره نبوده و نایب گرفته و اعمال مذکور را نایب به جا آورده. پس اگر عقدی که از او صادر شده بعد از به جا آوردن نایب اعمال را بوده، صحیح است وبر او چیزی نیست و اگر پیش از عمل نایب عقد واقع شده، احوط - اگر اقوی نباشد - آن است که از آن زن دوری کند و بعد هم او را تزویج نکند و احتیاطاً هم او را طلاق دهد. .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع: آیت الله بروجردی

ایجاد شده در 1401/04/02



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image