تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

زنی روز دوّم ذیحجّه وارد مکّه شده و حائض شده، شخصی رانایب خود قرار داده و طواف عمره و نماز آن را به جا آورده و خود آن زن سعی بین صفا و مروه به عمل آورده، بعد مُحرِم به احرام حج شده و اعمال حج را به جا آورده و پس از آن که از منی مراجعت نموده پاک شده و بعد از غسل بقیّه اعمال حج را به جا آورده و طواف نساء را به عمل آورده در صورتی که وظیفه چنین شخصی - مثل کسی که روز نهم ذیحجّه وارد مکّه می‌شود و وقت برای انجام عمره تمتّع ندارد - تبدیل به حج اِفراد است که بایستی اوّل اعمال حج را به جا آوردبعد عمره مفرده به جا آورد و این زن عمره مفرده به جا نیاورده، فقط قناعت به عمل حج نموده، آیا حج چنین شخصی باطل است، یا آن که حج او صحیح است و باید سال بعد عمره مفرده به جا آورد؟


در مفروض سؤال حج او مبدّل به حج اِفراد شده و همان احرامی که بعد از حائض شدن برای عمره تمتّع بسته به نحوی که قبل از وقوف به عرفات پاک نشده، همان احرام مبدّل به احرام حج اِفراد شده و مُحِل شدن او صحیح نبوده، لذا برای تقصیری که کرده و برای اعمالی که بعد از تقصیر به جا آورده و فدیه دارد، باید فدیه بدهد و حج او در صورتی که به اعمال آن عمل کرده باشد صحیح است و از حج مُحِل شده و فقط عمره مفرده بر اوواجب است و آن هم وقت معیّنی ندارد فوراً ففوراً باید به جا آورد. .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع: آیت الله بروجردی

ایجاد شده در 1401/04/02



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image