تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
درباره زكات، گفتني است كه شرايط اقتصادي و توليدي صدر اسلام، چنين اقتضا داشته كه زكات در نه چيز باشد؛ ولي شرايط زمان حضرت علي(ع) اقتضا نمود كه آن حضرت بر اسب و گاو شخم نيز زكات وضع نمايد. با توسعه زندگي و پديد آمدن توليدات جديد و تحول زندگي از دامداري و كشاورزي به شهرنشيني، علاوه بر زكات ـ كه در موارد خود جاري بوده است ـ ائمه(ع) بر مسأله خمس تأكيد بيشتري داشتند؛ چرا كه خمس با هر وضعيتي سازگار است. در حقيقت گستره خمس ـ كه به نظر برخي اختصاص به غنايم جنگي داشت ـ به دست ائمه(ع) توسعه يافت تا شامل آن بخش از توليدات گردد كه خارج از دايره شمول زكات بود. علاوه بر اين برخي از فقيهان در گذشته و اكنون، زكات را در مالالتجاره واجب دانستهاند؛ كه در اين صورت زكات شامل هر نوع سرمايهگذاري در هر بخشي ميگردد. برخي ديگر نيز اين نظر را مطرح كردهاند كه: چون پول جانشين طلا و نقره شده، مشمول زكات است. در عين حال جهت ايجاد تسهيلات براي برخي كه ممكن است از پرداخت زكات و خمس، دچار مشكل گردند، اختيار بخشيدن آنها را در اختيار حاكم قرار داده است تا موارد استثنايي را حل و فصل كند. بنابراين قوانين لازم و كافي، در فقه پيشبيني شده است؛ گرچه اين قوانين تا به حال به دليل حاكميت نداشتن فقه، شكل كامل اجرايي پيدا نكرده است. در مورد حرمت تصرف در مالي كه خمس آن داده نشده گفتني است كه خمس و زكات از اين نظر تفاوتي با يكديگر ندارند و هر دو مربوط به سهم فقيران در اموال توانگران است و اگر زكات را پرداخت نكند، تصرف در آن مال اشكال دارد. www.eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.