تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

در كتب فقهاى بزرگ شيعه، در بعضى از موارد آمده است كه مثلاً در يك مسأله »قول، قول فلانى است با قسم«اين جاست كه آيا چون فلانى منكر است با قسم قول او معتبر است، و برابر قاعده كلّى »البيّنة على المدّعى و اليمين على مَنْ اَنْكر« بايد مدّعى هم مطالبه قسم نمايد؟ يا اين كه حكم خاصّى است و بدون مطالبه از ناحيه مدّعى و بدون در نظر گرفتن منكر و مدّعى اين حكم جارى مى شود؟


جواب: موارد مختلف است. در بعضى موارد حكم خاصّى است; مانند قسم خوردن مدّعى دين بر ميّت، ولى غالباً از باب »اليمين على مَنْ اَنْكَر« است.استفتائات آيت الله العظمي مكارم شيرازي )جلد اول .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image