حکومت امام زمان(عج) مکمل قیام امام حسین(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

حکومت امام زمان(عج) مکمل قیام امام حسین(ع) اگر بخواهیم رابطه قیام امام حسین(ع) با حکومت حضرت مهدی(عج) را بررسی کنیم، باید علت قیام امام حسین(ع) را مطالعه کرده تا به جواب و نتیجه درست برسیم. علت و انگیزه اصلی قیام امام حسین(ع) یک چیز بوده است و بقیه چیزهایی که گفته می شود به منزله شاخه ها و زیر مجموعه آن علت اصلی می باشند و آن عبارت است از پاسداری از آئین اسلام و ترویج و گسترش آن در جامعه و تبیین و توضیح معارف آن برای مردم، و چون دین در واقع باز نمود فطرت و سرشت انسان است، پس می توان از این هدف تعبیر به "بیداری و آگاهاندن مردم" نمود.


حکومت امام زمان(عج) مکمل قیام امام حسین(ع) اگر بخواهیم رابطه قیام امام حسین(ع) با حکومت حضرت مهدی(عج) را بررسی کنیم، باید علت قیام امام حسین(ع) را مطالعه کرده تا به جواب و نتیجه درست برسیم. علت و انگیزه اصلی قیام امام حسین(ع) یک چیز بوده است و بقیه چیزهایی که گفته می شود به منزله شاخه ها و زیر مجموعه آن علت اصلی می باشند و آن عبارت است از پاسداری از آئین اسلام و ترویج و گسترش آن در جامعه و تبیین و توضیح معارف آن برای مردم، و چون دین در واقع باز نمود فطرت و سرشت انسان است، پس می توان از این هدف تعبیر به "بیداری و آگاهاندن مردم" نمود. چنانکه در زیارت اربعین امام حسین(ع) می خوانیم: (خدایا من شهادت می دهم که امام حسین) خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و گمراهی نجات دهد.[1]و از اینجا می توانیم رابطه تنگاتنگ قیام امام حسین(ع) و قیام حضرت مهدی(عج) را درک کنیم. که در واقع ظهور امام زمان(عج) و حکومت آن حضرت مکمل قیام امام حسین(ع) است.همه ائمه(ع) نور واحد هستند یک هدف دارند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. و براساس شرایط زمانی، نحوه عملکرد آنها فرق دارد، یعنی اگر امام صادق(ع) یا هر امام دیگر در زمان امام حسین(ع) بود، همان گونه تصمیم می گرفت و عمل می کرد که امام حسین(ع) انجام داد. درخصوص ارتباط تنگاتنگ امام زمان(عج) با امام حسین(ع) نکاتی وجود دارد که باید توجه نمود:از منظر قرآن: آیات زیادی از قرآن با توجه به تفاسیر ائمه(ع) این ارتباط مستحکم را بیان می کند. چنانکه در تفسیر آیه شریفه: "و آن که مظلوم کشته شده به سرپرستش قدرتی داده ایم، (اما در قتل اسراف نکند) چرا که او یاری می شود."[2]امام رضا(ع) می فرماید: این آیه در مورد امام حسین(ع) و امام مهدی(ع) نازل شده است[3]و امام باقر(ع) می فرماید: مراد آیه حسین بن علی(ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای دم اوییم؛ و چون قائم ما قیام کند به خون خواهی حسین برمی آید.[4]از منظر روایات: در روایات متعددی آمده که امام زمان(ع) انتقام گیرنده خون امام حسین(ع) است. چنانکه امام حسین(ع) به فرزندش امام سجاد(ع) می فرماید: "سوگند به خدا که خون من از جوشش باز نمی ایستد تا سرانجام خداوند مهدی(ع) را برانگیزد."[5]و چنانکه در دعای ندبه آمده است: "کجاست آن که کشته کربلا را خون خواهی می کند."و نیز در زیارت عاشورا می خوانیم: "از خداوند می خواهم روزی ام کند که همراه آن یاری شده از اهل بیت محمد(ص) به خون خواهی ات برخیزم."[6]و همچنین شعار امام زمان(عج) و یاورانش در هنگام قیام و ظهور "یالثارات الحسین(ع)"[7]یعنی "ای خون خواهان حسین(ع)" است. و خود حضرت در ابتدای ظهور همین ندا را می دهد: "ای اهل عالم منم شمشیر انتقام گیرنده و ای جهانیان جد من حسین(ع) را تشنه کام کشتند ..."[8]نتیجه اینکه قیام امام مهدی(ع) مکمل قیام امام حسین(ع) است و باید منتظر ظهور آن حضرت بود تا آثار درخشان این انقلاب ظاهر گردد. پی نوشت ها: مفاتیح، زیارت اربعین.سوره اسراء، آیه 33.کافی، ج 8، ص 255.تفسیر عیاشی، ج 2، ص 290.مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 85.مفاتیح الجنان، زیارت عاشورا.النجم الثاقب، ص 469، بحار ج 99، ص 194.الزام الناصب، ج 2، ص 282. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image