خداشناسی فطری /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

فطرى بودن یک چیز منافى با گریز از آن نیست ؛ بلکه امور فطرى نیز در شرایطى دگرگون و یا بى تأثیر مى شوند. علت این امر چند چیز است:الف) غفلت،ب ) بها دادن بیش از حد بر بخشى دیگر از جنبه هاى وجودى انسان، مانند شهوات و آرزوها و در پى آن تضعیف احکام فطرى،ج ) گرفتار شدن در دام شبهات. شهید مطهرى مى فرماید: فطرى بودن اعتقاد به خدا به این معنا است که انسان در حال سلامت روح و روانخداپذیر و خدا خواه است. بنابراین خداگریى و انکار وجود او نوعى خروج از حالت طبیعى و اولیه است، از همین روسؤال از علت خداجویى چندان درست نیست، اما به تحقیق مى توان از علت خدا ناباورى سؤال کرد.


فطرى بودن یک چیز منافى با گریز از آن نیست ؛ بلکه امور فطرى نیز در شرایطى دگرگون و یا بى تأثیر مى شوند. علت این امر چند چیز است:الف) غفلت،ب ) بها دادن بیش از حد بر بخشى دیگر از جنبه هاى وجودى انسان، مانند شهوات و آرزوها و در پى آن تضعیف احکام فطرى،ج ) گرفتار شدن در دام شبهات. شهید مطهرى مى فرماید: فطرى بودن اعتقاد به خدا به این معنا است که انسان در حال سلامت روح و روانخداپذیر و خدا خواه است. بنابراین خداگریى و انکار وجود او نوعى خروج از حالت طبیعى و اولیه است، از همین روسؤال از علت خداجویى چندان درست نیست، اما به تحقیق مى توان از علت خدا ناباورى سؤال کرد. ایشان علت اینپدیده را چند چیز مى داند، از جمله:1- نارسایى مفاهیم فلسفى غرب،2- نارسایى مفاهیم دینى کلیسا،3- توهم تضاد اعتقاد به خدا با نظریه تکامل،4- توهم تضاد بین اعتقاد به خدا با اختیار و آزادى انسان،5- اعتقاد به خدا را پشتوانه استبداد سیاسى پنداشتن،6- خداپرستى را مغایر تلاش براى زندگى پنداشتن،7- ماتریالیسم و فساد اخلاقى،8- عافیت طلبى و فقدان روحیه انقلابى در میان برخى از پیروان ادیان. براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- فطرت شهید مطهرى 2- علل گرایش به مادیگرى شهید مطهرى .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image