جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام بررسی شد /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

با برگزاری یک نشست تخصصی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام بررسی شد خبرگزاری فارس:‌ جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام در نخستین نشست از سلسله نشست‌های همایش مهدویت و آینده جهان مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، دبیر نشست بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام در ابتدای این نشست که یکشنبه شب برگزار شد در ارتباط با کمبود آثار پژوهشی در زمینه رجعت گفت: ما از نظریه پردازی مهدویت آن طور که باید و شاید بهره نمی‌بریم، این در حالی است که باید با بررسی دقیق به بیان نظریه‌های محکم و استواری در زمینه مهدویت بپردازیم.


با برگزاری یک نشست تخصصی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام بررسی شد خبرگزاری فارس:‌ جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام در نخستین نشست از سلسله نشست‌های همایش مهدویت و آینده جهان مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، دبیر نشست بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام در ابتدای این نشست که یکشنبه شب برگزار شد در ارتباط با کمبود آثار پژوهشی در زمینه رجعت گفت: ما از نظریه پردازی مهدویت آن طور که باید و شاید بهره نمی‌بریم، این در حالی است که باید با بررسی دقیق به بیان نظریه‌های محکم و استواری در زمینه مهدویت بپردازیم. وی در ادامه افزود: در میان اندیشمندان و پژوهشگران خارجی و غیر مسلمان همه به دنبال این هستند که جرقه‌ای در ارتباط با آینده به دست بیاورند تا به وسیله این جرقه تحقیق‌های فراوانی برای شناخت آینده انجام دهند، این در حالی است که در دین اسلام با وجود دریای نشانه‌ها و علائمی که به صورت واضح به آینده پرداخته، این چنین پژوهش‌هایی در حد کلان انجام نمی‌شود یا اگر هم انجام شود، بسیار معدود و کم است. آیت‌الله محمد سند از اساتید و علمای حوزه علمیه نجف هم در ادامه این نشست با اشاره به قائل بودن علمای شیعه به ضرورت در ارتباط با رجعت گفت: علمای شیعه تقریبا به صورت مشترک به ضرورت پذیرش رجعت تاکید دارند، آن دسته از علمایی هم که نسبت به این موضوع تردید داشته و یا آن را رد کرده‌اند، موضوع ضرورت را به مثابه ضرورت خروج از دین ندانسته، اما این ضرورت را به صورت جزئی‌تر بیان کرده‌اند. این استاد حوزه علمیه نجف در ادامه با اشاره به اینکه پذیرش رجعت تقریبا مختص شیعیان است، گفت: اهل تسنن و همه مسلمانان به بحث رجعت اعتقاد دارند اما نه به این صورتی که ما به آن اعتقاد داریم. در میان اهل سنت مطالبی هم در این زمینه مطرح شده که ما اقدام به جمع آوری این مطالب در 9 فصل کرده‌ایم و این مطالب تماما واژه‌های دین بوده و از قرآن برداشت شده‌اند. وی افزود: ما در مقابل اهل تسنن از منابع خود و گفته‌های خود استفاده کرده و این گفته‌ها و پژوهش‌ها را نمونه‌ای از تثبیت عقیده به رجعت دانسته و به خود آنها عرضه می‌کنیم. آیت‌الله طبسی استاد خارج فقه مهدویت حوزه علمیه قم نیز در ادامه این نشست در ارتباط با اعتقاد به رجعت در میان شیعیان گفت: جایگاه رجعت از نظر شیعه و اینکه از اختصاصات شیعه به شمار می‌آید، یکی از مسلمات است و شاید برخی مرز بین شیعه و اهل سنت را همین رجعت می‌دانند و اگر بخواهیم از برخی منابع که از خود اهل سنت است این مطلب را بیان کنیم، باید به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه موضع گیری‌های اهل تسنن در مقابل بحث رجعت از گذشته‌های دور اتفاق می‌افتاد، گفت: موضع اهل سنت نسبت به رجعت یک موضع بسیار منفی است و حتی ابن ابی الحدید که برخی وی را شیعه می‌دانند مطلبی در کتابش دارد که از این مطلب اولا مواضع و عقاید مذهبی خودش مشخص می‌شود و ثانیا مشخص می‌کند که رجعت اعتقاد مخصوص شیعیان است. در ادامه این جلسه موضوعاتی از جمله رجعت از دیدگاه اهل سنت، رجعت و معاد و رجعت و مهدویت مورد بررسی قرار گرفت. گفتنی است نشست تخصصی بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام با حضور آیت‌الله طبسی استاد حوزه علمیه قم، آیت‌الله محمد سند استاد حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب و علاقه مندان مهدویت در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار شد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image