تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
پيش از پاسخ به این سئوال بايد دقت کرد که بناي اسلام بر پيمان شکني نيست؛ امّا يهوديان با رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پیمان بسته بودند که با دشمنان آن حضرت همدست نشده و با آن حضرت وارد جنگ نشوند، پيمان خود را شکستند و مشرکان را به جنگ با مسلمانان تشويق کردند و اين از بارزترين مصاديق محارب بودن است لذا رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به نعيم بن مسعود که پيشنهاد چنين کاري داد اجازه فرمودند تا آن را انجام دهد.در کتاب هاي فقهي، علما با توجه به روايات برخي از موارد را در جنگ ممنوع و برخي را جايز مي دانند. در کتاب جواهر الکلام که از کتاب مهم فقهي است، در مورد جنگ با کفار آمده است: «لا يجوز الغدر بهم بأن يقتلوا بعد الأمان» غدر ( حیله و نیرنگ )در مورد کفار جايز نيست به اين شکل که ابتدا به کافر امان بدهیم امّا پس از امان و اطمینان آنان به مسلمین آنها را بکشیم. شيخ طريحي در مجمع البحرين مي نويسد: «غدر به معناي زير پا نهادن پيمان و ترک عهد است». و اختلافي در مورد آن وجود ندارد زيرا در نصوص بيان شده از معصومان از غدر نهي شده است و علاوه بر آن به خودي خود نيز قبيح است و موجب نفرت مردم از اسلام خواهد شد. همان گونه که امير المؤمنين در روايتي که اصبغ بن نباته از آن حضرت نقل کرده است فرمودند: «اگر به جهت زشتي غدر نبود من از همه مردم باهوش تر و راه حيله گري را بهتر بلد بودم به درستي که هر پيمان شکني، فسق و گناه و هر گناهي نوعي کفر و انکار است و هر غدر کننده اي در روز قيامت پرچمي دارد که با آن شناخته خواهد شد.[1]امّا خدعه در جنگ جايز است همان گونه که علامه حلي در کتاب تذکرة و المنتهي آن را اجماع فقها دانسته است و فاضل نيز در تعدادي از کتاب هاي آن به جواز خدعه در جنگ تصريح کرده است.[2]علامه حلي در کتاب تذکرة الفقهاء با توجه به احاديث مي نويسد: «به اجماع، خدعه در جنگ جايز است امّا مکروه است که در شب عليه دشمن کافر توطئه کرد و مستحب است که در روز با آنان جنگيد.[3] و حتي در شرع مقدس نهي شده است که در جنگ، سم در آبها و... در سرزمين مشرکان بريزند.[4] و اساسا نبايد با آنها جنگيد تا آن که ابتدا آنها را به دين حق دعوت کرد.[5] و يا زنان و کودکان را در جنگ نکشند.[6] و کشته ها را مثله و قطعه قطعه نکنند و درختان را قطع نکنند و زراعت آنها را نسوزانند و حيوانات را از بين نبرند.[7]بنابراين پيمان شکني در جنگ، خيانت، از بين بردن زراعت، درختان، حيوانات و کشتن کودکان و زنان که تقصيري ندارند ممنوع است، و تنها جایز است مسلمانان با کسی که به عنوان محارب با او در حال جنگ هستند از باب خدعه با او وارد جنگ شده و بر او غلبه پیدا کنند.. از آنجا که جنگ نرم نيز از مصاديق جنگ است و طرف مقابل از طريق جنگ نرم به اسلام ضربه وارد می کند اين حکم در مورد جنگ نرم نيز مي تواند به کار گرفته شود.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1- سیره صحیح پیامبر اسلام،ترجمه دکتر سپهری2- فروغ ابدیت،آیه الله ،سبحانی. پی نوشتها:[1]. نهج البلاغه، خطبه 200؛ شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، قم، موسسه آل البيت، چاپ دوم، 1414ق، ج15، ص70.[2]. الشيخ الجواهري، جواهر الکلام، تهران، دارالکتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1365ش، ج21، ص77 ـ 78.[3]. علامه حلي، تذکرة الفقهاء، قم، موسسه آل البيت، چاپ اول، 1414ق، ج9، ص83.[4]. کليني، محمد بن يعقوب، کافي، تهران، دارالکتب الاسلاميه، چاپ پنجم، 1363ش، ج5، ص28.[5]. همان.[6]. همان، ص29.[7]. همان.منبع: اندیشه قم .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.