پیامبر وجودی در قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

کجای قرآن از پیامبر وجودی سخن گفته؟


[سوره آل‏عمران (3): آیه 21] إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ ترجمه: همانا کسانی که به آیات خدا کافر شوند و پیامبران را به ناحق بکشند و با آن مردمی که خلق را به عدل و درستی خوانند نیز دشمن شده به قتل رسانند، ای پیامبر آنان را به عذاب سخت و دردناک بشارت ده. تفسیر: إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ استیناف بیانی و جواب سؤال مقدّر است. وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ برای بیان کردن است نه برای تقیید (به کار بردن کلمه بغیر حقّ). وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ یعنی و می‏کشند کسانی را که امر می‏کنند به پیروی کردن از انبیا و از کسانی که با بیعت خاصّ بیعت کرده‏اند، زیرا کسی که با بیعت خاصّ بیعت می‏کند حتما امر به قسط می‏کند اگر چه این امر در مملکت وجودش، قرار داشته باشد. فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ پس آنانرا به عذابی دردناک بشارت ده،                        در باره بنی اسرائیل نازل شده است که در یک ساعت از اوّل روز چهل و سه پیامبر را کشتند، پس یک صد و دوازده نفر از عبّاد بنی اسرائیل بلند شدند و کسانی را که پیامبران را کشته بودند، امر به معروف و نهی از منکر نمودند، این عدّه را نیز در آخر همان روز کشتند. (این چنین از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله روایت شده است). ولی آیه، در مورد هر کسی که مثل آنان و هم سنخ آنها باشد جریان دارد، و همچنین در مورد هر کس که پیامبر باطنی و پیروانش را بکشد، مشمول این آیه می‏شود اگر چه در خارج پیامبر، یا تابع پیامبر را نکشته باشد. و این کنایه از کسانی است که بعد از وفات رسول صلّی اللّه علیه و آله متعرّض قتل ائمّه و پیروان آنها شدند[i] 2.فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها[ii]- الهام که کلمه (فَأَلْهَمَها) از آن مشتق شده به معنای این است که چیزی در قلب خطور کند. چنانکه گفته میشود: فلان مطلب به دلم گذشت. معنای کلمه (فُجُورَها) که در مقابل کلمه (تَقْواها) قرار گرفته است گناهان می‏باشد. یعنی بعد از آنکه خدای توانا انسان را آفرید و به وی عقل داد گناهان و تقوی یعنی دوری از گناه را به وی الهام کرد. یا بفرمائید: عقل را که پیامبر باطنی است به او عطا کرد، تا او را چون پیامبر ظاهری از خوب و بد آگاه نماید- مؤلف[iii]   [i] . ترجمه بیان السعادة، ج‏3، ص: 211و212 [ii] . شمس آیه 8 [iii] . تفسیر آسان، ج‏18، ص: 29 .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image