فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا از نظر علمی دلیلی بر نجاسات سگ وجود دارد؟ آیا دلیلی در قرآن و روایات نیز وجود دارد؟ آیا ممکن است با رعایت موازین پزشکی و بهداشتی (مثلاً تزریق واکسن به موقع و...) سگ از حالت نجاست درآید؟


پاسخ شما با ذکر چند نکته روشن خواهد شد: 1. در قرآن بر این نکته تأکید گردیده است که هر چیزی در اسلام حلال شده است به دلیل پاک بودن آن است و هر چیزی حرام شده است به دلیل خبیث بودن و ناپاکی آن است. یکی از مصادیق نا پاکی این است که آن شیئ برای سلامتی انسان زیان داشته باشد. ولی باید تأکید نمود که نا پاکی مورد نظر شرع مقدس تنها به معنای داشتن ضرر و زیان مادی نسبت به جسم انسان نیست، بلکه ممکن است چیزی به دلیل اثرات مخربی که بر روح انسان و صفای دل انسان دارد، و موجبات دوری انسان از یاد خدا و درک معارف دین را فراهم می کند جزء امور ناپاک و خبیث قرار گیرد. بنابراین، هر چیزی که حرام گردیده است لزوماً مفاسدی دارد، امّا این گونه نیست که لزوماً مفسده آن جسمی باشد. فقهاء ما بر این نکته تأکید می کنند که نجاست با «قذارت» که می توان گفت همان بهداشتی نبودن است، تفاوت دارد. این گونه نیست که هر چیز پاکی بهداشتی هم باشد، همانگونه که لزوماً هر چیز نجسی غیر بهداشتی نیست. به همین دلیل مشرک در قرآن نجس دانسته شده است، با اینکه ممکن است تمام مسائل بهداشتی را رعایت کند. 2. در مورد سگ دلائل پزشکی که گویای مضر بودن سگ برای انسان است وجود دارد. برای مثال می توان به نمونه ای ازبیماری های ویروس های موجود در بدن سگ اشاره کرد: الف: هاری ب:کک ها ج: شپش ها د: کرم های گرد و کرم های نواری و... ممکن است دلیل نجاست سگ همین امور باشد، امّا از آنجا که ما نمی دانیم چه زیان های معنوی دیگری برای در وجود سگ نهفته است، حتّی اگر مطمئن شویم که معاشرت با آن هیچ ضرر جسمی برای ما ندارد، بازهم می گوییم نجس است. 3. بر اساس دیدگاه مورد قبول مکتب عدلیه خداوند متعال علیم و حکیم است و کار بیهوده نمی کند، پس اگر حکمی صادر کرده و عملی را واجب یا حرام نموده است ،حتماً بر اساس مصلحت و یا اجتناب از مفسده ای بوده است. این نکته همان است که از آن به وجود مصالح و مفاسد واقعی در احکام تعبیر شده است. . مصالح و مفاسد مفاهیمی گسترده اند که شامل تمامی جوانب زندگی انسان می شوند و فقط ناظر به امورمادی و دنیوی نیستند و لذا چنین نیست که فقط از طریق علوم تجربی تاییدو اثبات شوند. بسیاری از این مصالح و مفاسد را می توان در رشد و تعالی روحی انسان و قرب او به خداوند متعال جستجو کرد. 5. به لحاظ شرعی در قرآن دلیل خاصی بر نجاست سگ وجود ندارد، بر خلاف خوک که در سه مورد خداوند بر حرمت خوردن گوشت آن تصریح کرده است. اما در روایات معصومین ع احادیث بسیاری وجود دارد که دلالت بر نجاست سگ دارد. از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره حکم سگ پرسیده شد: امام ـ علیه السلام ـ فرمود: سگ رجس است، نجس است. بخشی از این احادیث را در منبع زیر می توانید مطالعه کنید. 9. متأسفانه در قرون اخیر به دلیل حاکمیت تفکرات علم گرایانه، بسیاری از اندیشه ها بدین سو جهت گیری کرده اند که احکام خدا را با علوم تجربی بسنجند که در عمل نیز ناکار آمدی این روشن به اثبات رسیده است، علوم تجربی بخش کوچکی از دانش بشری را تشکیل می دهند و قابلیت آن را ندارند که ملاک فهم همه حقائق به خصوص حقايق دینی قرار بگیرند به علاوه با گذشت زمان، تغییر و تحول و کشف خطا در بسیاری از گزاره های این علوم به امر عادی بدل شده است و همه روزه می توان در میان مجلات علمی و حتی اخبار روزانه رسانه ها مواردی از این تغییرات را مشاهده کرد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image