عصمت اهل بیت علیهم السلام /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

با توجه به عبارت «اللهم اخرجنا من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد» از دعای قنوت نماز عید فطر، مگر پیامبر گرامی اسلام، در سوء و شر داخل شده که از خداوند تقاضای خروج می کند؟


در دعای «اللهم اخرجنا من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد»، این گونه دعاها به معنای این نیست که پیامبر گرفتار بدی شده است، بلکه به معانی مختلف می باشد: 1- اگر عنایت خداوند نباشد، هر انسانی آلوده به گناه می شود، حتی انسان معصوم؛ زیرا تمام معصومین، عصمت و گناه نکردنشان با عنایت و لطف خداوند است و کافی است که خداوند هر بشری را به حال خودش رها کند، که در این صورت هر چند که پیغمبر باشد، گرفتار خطا می شود. حضرت یوسف نبی علیه السلام با توجه به عصمتش، در جریان مراوده زلیخا می فرماید: «من خویشتن را بی گناه نمی دانم؛ زیرا نفس، آدمی را به بدی فرمان می دهد، مگر پروردگار مرا ببخشاید، زیرا پروردگار من آمرزنده و مهربان است.»(یوسف، 53) یعنی اگر گرفتار معصیت نشدم به برکت عنایت و دستگیری خدا بوده است. پس پیامبر دعا می کند که همواره لطف خدا شامل حالش شود. 2- وقتی شما می گویید: خدایا بدی ها را از من دور بفرما، الزاماً به معنی این نیست که شما مرتکب کژی و گناه شدید و تقاضای بخشش می کنید، چه بسا دعای شما برای بدی های آینده می باشد. پیش بینی گناه آینده را می کنید و از خداوند می خواهید که از آن گناه به سلامت بیرون بیایید. پس خروج پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام از بدی، به معنای این نیست که مرتکب گناه شده اند. 3- همه مسلمانان اجماع دارند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله معصوم هستند. با توجه به این عقیده، خداوند تمام بدی ها را از ایشان و اهل بیتش دور کرده است، و دیگر مرتکب گناه نمی شوند. پس در دعای مذکور یک نوع تشبیه به کار رفته است؛ یعنی خدایا همان گونه که پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام را از بدی ها دور کرده اید، ما را هم از بدی ها دور بفرما. خدایا همان طور که معصومین گناهی ندارند، ما را هم پاک قرار بده.                        .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image