تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
این قبیل شعارها در راستاى تفکر پان عربیسم - حرکتى که براى اتحاد نژاد عربها فارغ از باورهاى دینى آنان تلاش مىکند - در برخى کشورهاى عربى مطرح مى شود چنین تفکرى بجاى تکیه بر عنصر اسلامیت و اتحاد بر اساس آن ، با محور قرار دادن عربیت کوشش مى کند که کشورهاى عربى را متحد سازد و مجد عربى و عظمت عرب را سر دهد غافل از اینکه مجد و عظمت عرب با اسلام آغاز شده و در پیوند با اسلام است نه فارغ از آن . در ادامه اشاره اى گذرا به تاریخچه وروند و اهداف شکل گیرى این تفکر خواهیم داشت ، ریشه هاى سیاسى و اجتماعى ظهور و رشد این اندیشه را باید در افول قدرت حکومت عثمانى جستجو کرد . بسیارى از محققین نخستین آشنایى گسترده و منظم جهان عرب را دست کم با فکر و مفهوم ملى گرایى ناشى از فعالیتهاى فرهنگى مسیحیان قلمرو عثمانى از اواسط قرن نوزدهم میلادى به این سو دانسته اند . مرکز بیشتر این فعالیتها سوریه بوده است در این دوران اعتراض علیه چیرگى عثمانى ، فشار مالیاتها و خود کامگى مقامهاى ترک در سوریه ، شکل جنبشهاى توده اى دهقانى و شهرى به خود گرفت . این جنبش ها گهگاه و آشکارا به شکل جنبشهاى آزادى بخش نمایان مى شد . این امر بر ذهنیت انقادى روشنفکران سورى ( مسیحیان در درجه نخست ) و بویژه بر ذهنیت مهاجران ، بازتاب یافت که خود گواه احیاى آگاهى ملى عربها بود . در واپسین سالهاى سده نوزدهم این اعتراض تقریبا همه لایه هاى جامعه سوریه را در بر گرفت و مردمانى را که نمایانگر گروهها و مصالح متفاوت بودند به یکدیگر نزدیک و متحد گرداندو این سرآغاز شکل گیرى جنبش پان عربیسم بود ( ز . ا . لوین ، اندیشه ها و جنبشهاى نوین سیاسى اجتماعى در جهان عرب ، ترجمه یوسف عزیزى ، تهران : انتشارات علمى فرهنگى ، 1378 ، ص 121 و 122 ) نتیجه استبداد ترکها این بود که اعراب در آغاز جنگ جهانى اول به انگلیس ها متمایل شوند و شریف حسین در پى مکاتبه با دولت انگلیس و با وعده حمایت انگلیسها از اعراب ، در 1916 بر ضد ترکها قیام کرد . او که در فکر ایجاد یک دولت عربى مستقل بود ، در همان سال خود را پادشاه ملت عرب خواند . با وجود این ، بریتانیا و فرانسه تنها عنوان پادشاه حجاز را براى او به رسمیت شناختند و براساس موافقتنامه سایکس پیکو در همان سال بقیه منطقه را زیر نفوذ خود درآوردند . به این ترتیب نهضت ملى گرایى عرب تجزیه شد ( دایره المعارف خاورمیانه معاصر ، ذیل {L= Arabnationalism =L} ) . از این به بعد ملى گرایى عرب به سوى مخالفت با سلطه غرب تغییر جهت داد ، زیرا غرب با نفوذ خود و ایجاد دولتهاى ضعیف و کوچک ، اعراب را از وحدت موعود محروم کرده بود ( مجید خدورى ، گرایشهاى سیاسى در جهان عرب ، ترجمه عبد الرحمن عالم ، 13 ص 2928 ) . هنوز غوغاى موافقتنامه سایکس پیکو فرو ننشسته بود که توافق انگلیس با صهیونیستها براى تشکیل دولت یهود در فلسطین ( اعلامیه بالفور ) اعراب را بکلى نگران و مأیوس کرد . مهمترین اقدامات ملى گرایان عرب در این دوره تا جنگ جهانى دوم حول سه محور بود : کسب خودمختارى از طریق شورش و تظاهرات و عدم همکارى با اشغالگران ، زنده نگه داشتن فکر اتحاد اعراب ، و پشتیبانى از اعراب فلسطین در مقابله با مهاجران یهود و اقدامات تجاوزکارانه صهیونیستها . پس از جنگ جهانى دوم ، در نتیجه تکاپوهاى پراکنده ملى گرایان ، تعداد زیادى از کشورهاى عربى استقلال یافتند اما این امر نه تنها ملى گرایى عرب را یکپارچه نکرد ، بلکه هر چه بیشتر به جزئى و منطقه اى تر شدن آن انجامید . از این رو اعراب در اواسط دهه 1940 تجربه دیگرى را آزمودند و در اجلاسى مقدماتى در اسکندریه در 7 اکتبر 1944 ، تصمیم به تشکیل سازمان اتحادیه عرب گرفتند . و این اتحادیه با هدف دفاع از استقلال اعضا و فراهم آوردن تسهیلات براى همکارى بین آنها در زمینه هاى اقتصادى ، فرهنگى و اجتماعى تأسیس شد . نکته مهمى که اتحادیه عرب طبق منشور خود بر آن مهر تأیید نهاد پذیرفتن جدایى کشورهاى عرب از یکدیگر بود ، چرا که منشور ، استقلال کشورهاى امضاکننده را تأیید مى کرد و لازم الاجرا شدن تصمیمات را منوط به اتفاق آرا مى دانست و دخالت در امور داخلى کشورهاى عرب را منع مى کرد . ( فریدون هویدا ، اعراب چه مى خواهند ؟ ، ترجمه هوشنگ لاهوتى ، تهران ، 1371 ، ص 295 ) حالت شناختهشده پان عربیسم براى نخستین بار در دهه 1930 میلادى و توسط میشل عفلق در سوریه بنا گذاشته شد . در دهه 1960 پرچمدار اصلى پان عربیسم جمال عبدالناصر ، رئیس جمهور مصر بود . با روى کار آمدن جمال عبدالناصر در 1952 در مصر و اقدامات او ، همزمان با شکست عرب گرایى لیبرال و محافظه کار ، وى سخنگو و نماد جریان تندرو عرب گرایى معرفى شد . او با ملى کردن کانال سوئز در 1956 ، در واقع به شخصیت محورى جهان عرب تبدیل گردید تا آنجا که ناصریسم که وحدت اعراب را با سوسیالیسم پیوند زده بود ، معادل ملى گرایى عرب تعبیر مى شد . شخصیت برجسته و محبوبیت فوق العاده ناصر در جهان عرب ، گسترش و تقویت نهضتهاى ملى گرا و در نهایت تحکیم وحدت اعراب را تا دهه 1340 ش / 1960 در پى داشت . اولین گام عملى ناصر براى وحدت اعراب ، اتحاد مصر و سوریه در 1958 و تأسیس جمهورى متحد عربى بود که با پشتیبانى غیرمنتظره اعراب روبرو شد . اما شکست و فروپاشى این اتحاد در 1961 دوباره ناامیدى را براعراب چیره ساخت . جنگهاى اعراب اسرائیل نیز اعراب را براى مدتى به هم نزدیک کرد ، اما شکست اعراب در این جنگها نشان دهنده ناتوانى ملى گرایى عربى بود و ظهور اتحادیه هاى منطقه اى همچون شوراى همکارى خلیج فارس و شوراى همکارى عرب نیز نشان دهنده عدم موفقیت پان عربیسم و راهى براى گریز از چالش حاکمیت ملى و پان عربیسم بوده است . در هر صورت ، شکست پان عربیسم در کسب نتایج ملموس در طول قرن بیستم باعث شد که برخى از اندیشمندان عرب رسماً « پایان پان عربیسم » را اعلام کنند ( براى آشنایى بیشتر به منابع زیر مراجعه شود بررسى همگرایى اعراب با محوریت پان عربیسم » ، محمد کاظم آسایش طلب طوسى ، پایان نامه کارشناسى ارشد ، دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ، 1378 ش - ناسیونالیسم عرب » ، مرتضى اسعدى ، نگاه نو ، ش 4 ( دى 1370 ) - گرایشهاى سیاسى در جهان عرب ، مجید خدورى ، ترجمه عبدالرحمن عالم ، تهران 1369 - اعراب چه مى خواهند ؟ ، فریدون هویدا ، ترجمه هوشنگ لاهوتى ، تهران 1371 ) بدیهى است چنین تفکرى با دیدگاه اسلامى و دینى که برترى نژادى را رد نموده و مومنان را فارغ از هر نژاد و رنگ و . . . برادر مى خواند « انما المومنون اخوه » ( سوره حجرات ، آیه 10 ) و مسلمانان را بدون در نظر گرفتن مشخصات قومى و نژادى امت واحده مى نامد « ان هذه امتکم امه واحده » ( سوره انبیاء ، آیه 92 و سوره مومنون ، آیه 52 ) و برترى و کرامت را نه به نژاد و رنگ وزبان بلکه به تقواى الهى مى داند و منادى « ان اکرمکم عند الله اتقاکم » ( سوره حجرات ، آیه 13 ) است ، به هیچ وجه سازگار نبوده و برخلاف آموزه هاى دینى و اسلامى است . (دانشنامه جهان اسلام , پان عربیسم ، محمدکاظم آسایش طلب طوسى {L= http://www.encyclopaediaislamic.com/madkhal2649dis?php. =L} 2 ) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.