مجالس امام حسین(ع) باید منتظرپرور باشد /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

مجالس امام حسین(ع) باید منتظرپرور باشد امام مهدی(عج) خونخواه و منتقم خون امام حسین(ع) است حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فودایان، در گفتگو با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن، در رابطه با اینکه چرا امام زمان (عج) را منتقم امام حسین (ع) می نامند، گفت: امام زمان (عج) عهده دار تمام خون هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم سبب می شود انتقام مظلومان جهان را بگیرد. این پژوهشگر مهدوی افزود: مظلوم ترین فردی که در عالم کشته شده است حضرت سیدالشهدا(ع) است از اینرو امام مهدی (عج) خونخواه و منتقم خون امام حسین (ع) است.


مجالس امام حسین(ع) باید منتظرپرور باشد امام مهدی(عج) خونخواه و منتقم خون امام حسین(ع) است حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فودایان، در گفتگو با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن، در رابطه با اینکه چرا امام زمان (عج) را منتقم امام حسین (ع) می نامند، گفت: امام زمان (عج) عهده دار تمام خون هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم سبب می شود انتقام مظلومان جهان را بگیرد. این پژوهشگر مهدوی افزود: مظلوم ترین فردی که در عالم کشته شده است حضرت سیدالشهدا(ع) است از اینرو امام مهدی (عج) خونخواه و منتقم خون امام حسین (ع) است. رییس کتابخانه موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و ادامه داد: از امام رضا(ع) سوال کردند آن افرادی که امام حسین (ع) را کشتند نیستند که از آنها انتقام بگیرند در قرآن می خوانیم نباید گناه دیگری را به گردن فرد دیگری انداخت؛ امام رضا (ع) می فرمایند که هر کسی در عصر ظهور راضی باشد به کاری که یزید و یزیدیان با امام حسین (ع) انجام دادند امام مهدی (عج) از آنها انتقام می گیرد. وی افزود: حال که ما به امام مهدی (عج) چنین لقبی می دهیم معنایش این نیست که ما می گوییم امام زمان (عج) منتقم است، امام سجاد (ع) فرمودند سوگند به خدا که خون امام حسین (ع) از حرکت و جوشش نمی ایستد تا اینکه خداوند مهدی (عج) را برانگیزد. وی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) به انتقام خون امام حسین (ع) از منافقان، فاسقان، کافران انتقام می گیرد در روایات این چنین آمده است و لقب منتقم را ائمه اطهار(س) در روایات به امام زمان (عج) نسبت دادند. وی با اشاره به مساله ای در رابطه با «لفظ قیام امام حسین (ع) است وقتی که امام حسین (ع) شهید شدند، ملایک شوریدند چرا حجت خداوند با این کیفیت به ” در روایات آمده است که امام مهدی(عج) قائم و انتقام‌گیرنده خون حضرت سید الشهدا(ع) است “ شهادت رسیده و این روایت از ابو حمزه ثمالی است»، گفت: ابو حمزه ثمالی به امام باقر (ع) عرض می کند: ای فرزند پیغمبر آیا شما قائم نیستید حق را به پا نمی دارید پس چرا تنها ولی عصر امام زمان (عج) را قائم می خوانند. امام محمد باقر(ع) می فرمایند: چون جدم امام حسین (ع) کشته شد فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند و عرض کردند پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت و برترین اشرف برگزیدگانت را رها می کنید و خداوند فرمود: ای فرشتگان من ناراحت نباشید به عزت و جلالم سوگند از آنها انتقام خواهم گرفت. هر چند بعد از گذشت زمان ها باشد. وی در این باره ادامه داد: آن لحظه خداوند حجاب را از مقابل دیدگان فرشتگان برداشت و امامان از فرزندان امام حسین (ع) را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد، فرشتگان وقتی دیدند، جریان ولایت و امامت امام حسین (ع) بعد از شهادتشان ادامه دارد شاد شدند، دیدند یکی از فرزندان امام حسین (ع) ایستاده مشغول نماز است، خداوند فرمود با این قائم یعنی همین شخص ایستاده، از قاتلان امام حسین (ع) انتقام خواهیم گرفت، این روایت در بحارالانوار، دلایل الامامه و ... بسیار آمده است، از اینرو می بینیم در روایات آمده است که امام مهدی(عج) قائم و انتقام‌گیرنده خون حضرت سید الشهدا(ع) است. این کتابشناس مهدوی در پاسخ به این سوال «چه نیازی به شناخت منتقم داریم؟ و چرا بدانیم امام زمان(عج) انتقام می گیرند؟»، افزود: به خاطر اینکه اگر عاشورا را بدون ظهور و قیام حضرت ولی عصر(عج) معنا کنیم یک حرکت عظیم و ابتر است یک حرکتی که در دهه ۶۱ اتفاق افتاده و متوقف شده است. وی ثمره و نتیجه قیام عاشورا، را ظهور امام عصر(عج) عنوان کرد و افزود: امام زمان(عج) موقعی که ظهور می‌فرمایند؛ شعارشان یا لثارات الحسین(ع) است، پس مشخص است پشتوانه فرهنگی ظهور، حرکت حضرت سید الشهدا(ع) است این حرف ها را ما نمی زنیم، دشمنان ما، صهیونیست‌ها سال‌ها ” امام زمان(عج) موقعی که ظهور می‌فرمایند شعارشان یا لثارات الحسین(ع) است “ پیش در تلاویو (سرزمین اشغالی فلسطین) جمع شدند و گفتند شیعه دو بال حرکت دارد قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، ظهور امام مهدی(عج) است؛ امام خمینی(ره) با یاد امام حسین(ع) مردم را به خیابان‌ها آوردند و گفتند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب هم، امام راحل (ره) گفتند: این انقلاب اسلامی زمینه ساز حکومت امام زمان (عج) است یک افق، یک آرزو برای حرکت مردم مسلمان ایران و جهان درست کرد، در نتیجه قیام حضرت السید الشهدا(ع) برای از بین بردن بی‌عدالتی، اجرای سنت نبوی و همه اینها، دستاوردهای دولت امام مهدی(عج) است. فوادیان، درباره نحوه انتقامگیری امام زمان (عج) از قاتلان امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) چرا کشته شد؟ به خاطر اینکه ظلم شدید شد؛ امام زمان (عج) پایان می دهد به تمام ظلم هایی که در طول تاریخ بر بشریت رفته است نه اینکه امام مهدی (عج) یزید را زنده کند و به او بگوید تو جد مرا کشتی. وی دراین باره افزود: اگر ما از کسی انتقام می گیریم برای اینکه دلمان خنک شود این انتقام را می گیریم، امام زمان (عج) برای شفا گرفتن سینه اش نمی آید قاتلان جدش را بکشد و انتقام بگیرد، امام مهدی (عج) ظهور می کنند و تمام ظلم هایی که بر پیکر تاریخ رفته است را انتقام می گیرد، ظلم به حضرت زهرا (سلام الله علیها) را انتقام می گیرد، ظلم بر امام سجاد(ع) و ... را انتقام می گیرد. وی افزود: الان مردمان جهان زیر سلطه ظلم زندگی می کنند، امام مهدی (عج) عدالت را بر همه ارزانی می‌دارد و برای همیشه بنیان‌های ظلم را ریشه‌کن می‌کند، یکی از ظلم های بزرگ تاریخ شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) است که امام مهدی (عج) سائر (خونخواه) امام حسین (ع) است، ظلمی که بر امام حسین (ع) رفته و هنوز جبران نشده است، امام زمان (عج) پاسخش را می گیرند. فوادیان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) مکان هایی ” صهیونیست‌ها سال‌ها پیش در تلاویو (سرزمین اشغالی فلسطین) جمع شدند و گفتند شیعه دو بال حرکت دارد قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، ظهور امام مهدی(عج) است “ که باعث شرک و توهین به امام حسین (ع) شده است را از بین می برند، افزود: در روایات داریم امام زمان (عج) ابینه و مکان های که باعث شرک و نفاق است را از بین می برند حتی اگر مسجد باشد، یکی از کارهایی که امام مهدی (عج) انجام می دهند از بین بردن مساجد اربعه در کوفه است. وی ادامه داد: زمانی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند اموی ها به شکرانه شهادت امام حسین (ع) در کوفه مساجدی ساختند مثل مسجد اشعث، سماک، شبث بن ربعی، جریر و ریحاب. الان که می رویم در شهر کوفه (عراق)، چنین مسجدهایی وجود ندارد که کسی با این عناوین مساجدی ساخته باشد. وی در این باره به روایتی از ابوبصیر که از امام محمد باقر(ع) نقل می کند اشاره کرد و افزود: امام محمد باقر (ع) فرمودند: هنگامی که قائم ما قیام کند چهار مسجد را در کوفه ویران می سازد. اگر چه این مسجدها هم اکنون موجود نمی باشند ولی ممکن است بعدها به دلیل دشمنی با اهل بیت(س) عده ای دوباره آنها را احیا کنند. وی افزود: همانطور که می دانید در طول تاریخ مساجدی برای مقابله با اهل بیت (علیهم اسلام) ساخته شد؛ چطور پیغمبر (ص) مسجد ضرار را خراب کرد، حضرت مهدی (عج) نیز هر بنای شرک آلودی و هر بنای ضرر رسانی و هر بنایی که به شکرانه حادثه عاشورا ساخته شود از بین می برند. فوادیان ادامه داد: چون در زیارت عاشورا می خوانیم و بنی امیه را لعن می کنیم، همانطور که می دانید روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است، زیرا عده ای نیز هم اکنون باز هم به شکرانه شهادت امام حسین (ع) روزه می گیرند، حتی عده ای به شکرانه شهادت امام حسین (ع) مسجد ساختند، امام مهدی (عج) وقتی ظهور می کنند خانه ها، بناها و آثاری را که با این اعتقاد بنا شدند را از بین می برند. وی ادامه داد: زیرا این مکان ها، برای مبارزه با اهل بیت (علیهم السلام) و خاموش کردن نور امامت شکل گرفته است و امام مهدی (عج) اینها را خراب می کند. وی با تصریح این نکته، که با توجه به شباهت ها و پیوندهایی که بین امام حسین (ع) و امام زمان (عج) است، عاشورا را باید پشتوانه فرهنگی عصر ” قیام حضرت السید الشهدا(ع) برای از بین بردن بی‌عدالتی، اجرای سنت نبوی و همه اینها، دستاوردهای دولت امام مهدی(عج) است “ غیبت قرار دهیم و استراتژی (راهبرد) انتظار بدانیم، افزود: تکلیف ما در این دوران بسیار حساس و خطیر است ما می توانیم یاوران امام حسین (ع) را الگوی انسان امروزی معرفی کنیم. چطور آنها توانستند در آن فرصت کوتاه امام زمانشان را به نحو احسن یاری کنند، امام مهدی (عج) احتیاج به یار دارد و این یارانش باید یاران عاشورایی باشد. وی تأکید کرد: مجالس امام حسین (ع) باید منتظرپرور باشد، منتظران امام زمان (عج) باید عاشقان امام حسین (ع) باشند، امام زمان (عج) کسی است که هر روز صبح و شام به یاد جد غریبش عزادارای می کند. این کتابشناس مهدوی اظهار داشت: کسانی که عاشق امام زمان (عج) هستند با یک چشم برای امام حسین (ع) و با چشم دیگر در فراق امام مهدی (عج) گریه کنند، با یک دست در رثای حضرت حسین (ع) به سینه بزنند و با دست دیگر تمنای فرج داشته باشند. وی افزود: مساله دیگر، آن ریزش ها و رویش هایی است که در دوران امام حسین (ع) اتفاق افتاد، امام حسین (ع) با یک تدبیر و مدیریت بحران جلوگیری کرد از اینکه عده ای به ورطه سقوط بیافتند. وی بیان داشت: امام زمان (عج) با توجه به وضعیت کنونی بسیار کوشا است که انسان ها را به سمت خدا دعوت کند، مساله دوم بیم امیدی است که در عاشورا و انتظار نهفته است با توجه به اینکه قرن ها از غیبت کبری می گذرد؛ از زمان آغاز غیبت کبری ۱۲ قرن است که می گذرد، ولی باز می بینیم که هنوز آدم هایی پیدا نشدند که حضرت ولی عصر (عج) را حمایت بکنند. وی خاطرنشان کرد: ما از مجالس عزاداری امام حسین (ع) باید یاد بگیریم کوشا باشیم و امام زمان (عج) را یاری کنیم، عاشورا باید شوق انتظار و ظهور امام زمان (عج) را زیاد کند. فوادیان، با اشاره به اینکه سائر یعنی «خونخواه» و یکی از القاب امام زمان (عج) است، افزود: در قرآن آیه ۳۳ سوره اسرا می خوانیم : «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً ... : و هر کس مظلوم کشته شود، به سرپرست وى قدرتى داده ایم... .» هرکسی مظلوم ” امام مهدی (عج) عدالت را بر همه ارزانی می‌دارد و برای همیشه بنیان‌های ظلم را ریشه‌کن می‌کند “ کشته شود خداوند برای خون مظلوم یک ولی قرار می دهد. یک سائر قرار می دهد یعنی خونخواه قرار می دهد که انتقام را می گیرد. وی امام زمان (عج) را خونخواه حضرت سید الشهدا(ع) برشمرد و گفت: امام زمان (عج) ولی دم است؛ ظلمی که به امام حسین (ع) رفته است، امام مهدی (عج) انتقام می گیرد یعنی جهانیان بازخواست می شوند و افرادی که به ستم بنی امیه راضی هستند؛ الان هم آدم هایی هستند که اگر می خواستند یک هزار و 400 سال پیش باشند همین کار را می کردند. وی با اشاره به اینکه امروز نیز عده ای هستند که در شهادت امام حسین (ع) شادی می کنند، افزود: مثلا وقتی صدام رییس جمهور اسبق کشور عراق و دشمن ایران، انقلاب و شیعه مٌرد؛ عده ای برای او مقبره ساختند برایش مجلس گرفتند راضی بودند به کارهایی که صدام انجام داده بود، الان هم در اوضاع کنونی، ایرانیان منافق خارج از کشور، عاشورا را در شبکه های ماهواره ای یک دعوای فامیلی عنوان می کنند یا یک توجیهات دیگری می آورند و هیچ توجهی ندارند به اینکه ولی خدا، بهترین بنده خدا، در برهه ای از زمان دچار ابتلائات فراوان و شدیدی شده است، یعنی الان هم در جهان عده ای بی تفاوت هستند و چه بسا راضی به فعل یزید و یزیدیان هستند، امام مهدی (عج) با این افراد برخورد می کنند. وی در رابطه اینکه چه نیازی است که در غیبت امام عصر(عج) به مساله بعد از ظهور منتقم خون امام حسین (ع) در جامعه یاد بشود اشاره کرد و افزود: همان علت هایی که منجر به شهادت امام حسین (ع) شد همان علت ها سبب شد که امام مهدی (عج) غیبت کنند، چرا امام حسین (ع) کشته شد؟ چون مردم نخواستند و معرفت نداشتند، امام حسین (ع) به گودال قتلگاه کشیده شد. وی تصریح کرد: چرا امام مهدی (عج) در پس پرده غیبت است؟ زیرا مردم نمی خواهند، مردم معرفت و شناخت نسبت به حجت خدا(عج) ندارند، نسبت به سایر امامان، کار ائمه (علیهم السلام) ختم به شهادت شد، امام مهدی (عج) چون آخرین حجت الهی است خداوند او را در پس پرده غیبت گذاشته است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image