تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
امنیت در حکومت جهانی مهدوی (بخش سوم)
ما شیعیان به وجود مبارکی معتقدیم که آخرین ستاره آسمان ولایت و منجی آدمیان است. همچنین معتقدیم این منجی، در پایان تاریخ بشری ظهور میکند و حکومت عدل الهی را برقرار میسازد.
مسئله امنیت که از مباحث مهم هر حکومتی است، برخلاف حکومتهای کنونی، در حوزه حکومت جهانی مهدوی، ابعادی گسترده و فراگیر مییابد. بر این اساس، در این مقاله با مروری بر مسائلی چون «چیستی امنیت و ابعاد آن»، «جایگاه امنیت در نظام سیاسی اسلام» و «چالشهای پیش روی جهان معاصر»، به بررسی مقوله امنیت در چارچوب حکومت مهدوی و ابعاد آن خواهیم پرداخت و در نهایت، امکانپذیری تحقق امنیت مطلق و فراگیر در این مقطع زمانی را بررسی خواهیم کرد.
گفتنی است که به علت گستردگی مباحث و ابعاد امنیتی، در این مقاله تنها به مهمترین آنها اشاره میشود و سپس در هر بُعد، برترین نمودهای چالشهای امنیتی پیش روی جهان معاصر، بررسی میگردد و در نهایت، با استناد به آیات و روایات، این بُعد امنیتی در حکومت مهدوی اثبات خواهد شد.
چیستی امنیت.
واژه امنیت، برگرفته از ماده «امن»، در لغت به معنای ایمنی، بیهراسی، اطمینان، آرامش و آسودگی است. اما در اصطلاح، با توجه به گستردگی حوزه علوم انسانی، تعاریف بسیاری را میپذیرد. برای مثال، چنین تعریفی ارائه میدهند: امنیت ملی، حالتی است که ملتی، فارغ از تهدیدِ از دست دادن تمام یا بخشی از جمعیت، دارایی و یا خاک خود به سر میبرد.
دانشنامه بینالمللی علوم اجتماعی، امنیت ملی را توان یک ملت در حفظ ارزشهای داخلی از تهدیدات خارجی میداند. در تعریف دیگری آمده است: امنیت در بُعد عینی، فقدان تهدیدات نسبت به ارزشها، منافع و اهداف و در جهت ذهنی، فقدان ترس از اینکه این بنیانهای ملی (ارزشها، منافع، اهداف) مورد هجوم فیزیکی و غیرفیزیکی واقع بشوند را مورد سنجش قرار میدهد.
نیز آمده: امنیت وضعیت مطلوب را گویند که مردم یک جامعه، در آسایش و به دور از ترس و ارعاب، به حیات اجتماعی خود ادامه میدهند...
تفسیرهای مختلف و گاه بحثبرانگیز درباره این واژه، باعث شده تا عدهای آن را «نمادی مبهم» و دستهای دیگر آن را «کلمهای با معانی بسیار» بدانند. در مجموع میتوان امنیت را فقدان تهدید ذهنی و فیزیکی در عرصههای مختلف زندگی بشری دانست.
تصور این واژه در بدو امر، منعکسکننده بُعد نظامی مسئله، یعنی ایمنی از جنگ و تسلیحات نظامی است؛ چنانکه تعاریف سنتی این واژه در دنیای غرب (مکتب رئالیسم) ، بر قدرت و صلح متمرکز است . چنین اندیشهای، یعنی «امنیت به معنای فقدان تهدیدات نظامی»، در دوران تمایل دولتها به سلطهجویی و کشورگشایی و حاکمیت تفکرِ «جنگ به مثابه ابزار ممتاز سیاست خارجی» بر کشورهای اروپایی، در حوزه علوم سیاسی و روابط بینالملل مسلط گردید.
ولی امروزه با تحولات اساسیای که در نظم جهانی رخ داده و با اهمیت یافتن سایر حوزههای امنیتی، چنین برداشتی کلاسیک محسوب میشود. گرایش برای به حاشیهراندن نیروهای نظامی در معادلات امنیتی، از جریانی سیاسی ـ تاریخی سرچشمه میگیرد که تأسیس جامعه ملل و سازمان ملل متحد تجلی آن هستند. هدف هر دو سازمان، جایگزین کردن ابزارهای حقوقی، قانونی، دیپلماتیک و... به جای کاربرد نیروی نظامی، برای حل اختلافها و پایانبخشیدن به درگیریها بود که متعاقباً اصالت و اهمیت یافت و به صورت رویکردی تمامعیار رخ نمود. منتقدان مفهوم سنتی امنیت معتقدند که عناصر و مؤلفههای جدید امنیتی، اقتصاد، دانش فنی، محیط زیست و... هستند و در این میان، عامل اقتصاد مهمتر است. برای مثال، باری بوزان در تقسیمبندی تهدیدات به پنج گروه اشاره میکند: نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی.
گروهی دیگر از اندیشورزان (مارکسیستها) عدم مساوات اقتصادی را منشأ همه تهدیدها میدانند. گروهی نیز مانند کارولین توماس با عنایت به وضعیت کشورهای جهان سوم، از تهدیدهای ویژهای چون ملتسازی، سلامتی و تأمین غذایی نام میبرند. با وجود این، بیگمان تهدیدهای نظامی، اولویت خود را در مسائل امنیتی از دست دادهاند و مؤلفههای دیگری در این عرصه خودنمایی کردهاند.
با این تفاسیر، ما امنیت را واژهای فراگیر شامل ابعادی چون اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اجتماع، حقوق و محیط زیست میدانیم که غفلت از هر کدام، میتواند منبع عمدهای برای ناامنی باشد. لذا در ترسیم هر استراتژی موفق امنیتی، علاوه بر توجه به واقعیات در راستای تأمین حداکثر منافع و مصالح و اهداف ملی در چارچوب ارزشها و هنجارهای بنیادین، نیازمند عنایت به تمامی مقولات بالا هستیم. گفتنی است که اگرچه ابعاد و حوزههای امنیتی متحول گشته، مسئله تأمین امنیت هنوز در رأس اهداف دولتهاست و در حوزه مطالعات استراتژیک داخلی و بینالمللی، اهمیتی روزافزون یافته است.
جایگاه امنیت در نظام سیاسی اسلام
امنیت، در گفتمان سیاسی اسلام شباهت بسیاری به سلامت دارد و احادیث اسلامی آنها را دو نعمت ناشناخته نام بردهاند. در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است: «امنیت و سلامت دو نعمت است که بسیاری از مردم در آن مغبونند.»
امنیت در اندیشه حضرت علی(ع)، علاوه بر همهجانبه بودن، مقدمه برقراری عدالت و آزادی در جامعه است. در کتاب فقه سیاسی اسلام آمده: اسلام، امنیت را یکی از اصول زندگی و حالتی اجتنابناپذیر در زندگی جمعی و عنصری ضروری در بهرهوری از مزایا و مواهب حیات، و نیز زمینهساز تکامل و ارتقای بشر تلقی کرده است و آن را از مقدسترین آرمانهای بشری و الهی یاد نموده است.
ادامه دارد...
منبع:۳۱۳ آدینه
انتهای پیام/ق/46
مرجع : خبرگزاری آوا
۱. امنیت در حکومت جهانی مهدوی (بخش دوم)
۲. :: گزارش تصویری:: نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»(2)
۳. حجتیهای کیست، چه میگوید، و چه میکند؟!(۲)
۴. ::گزارش تصویری:: راهپیمایی حجاب و عفاف در قم
۵. هنر می تواند زمینه ظهور حضرت ولیعصر(عج) را فراهم کند
۶. امنیت در حکومت جهانی مهدوی (بخش سوم)
۷. :: گزارش تصویری:: همایش بین المللی آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن (3)
۸. ::گزارش تصویری:: همایش روحانیت و انقلاب اسلامی
۹. ::گزارش تصویری::پنجمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه
۱۰. :: گزارش تصویری:: نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم «ظهور بسیار نزدیک است» (1)
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.