آخر الزمان دیدگاهها و نشانه ها /

تخمین زمان مطالعه: 13 دقیقه

سلام الان اخرالزمانه؟


«آخرالزمان» اصطلاحی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ به چشم می خورد و در ادیان ابراهیمی، از برجستگی و اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اصطلاح معمولاً به روزگار پایانی دنیا , رویدادهایی گفته می شود که ممکن است در این بخش زندگی دنیوی به وقوع پیوندد.قرآن مجید در آیات فراوانی به دوران «آخرالزمان» اشاره کرده (ر.ک: سوره واقعه (59)، آیات 14 و 40 و 49؛ حجر(15)، آیه 24؛ اعراف (7)، 128) و در معارف ارزشمند اسلامی، این اصطلاح در دو معنای کلی به کار رفته است:1 ـ مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می یابد از این رو آن پیامبر الهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیده اند. (شیخ صدوق، کمال الدین، ج1 ، ص 190؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج40، ص 177؛ ج2، ص 87؛ همچنین ر.ک: تفسیر قرطبی، ج4 ، ص 306؛ تفسیر طبری ، ج1 ، ص 557)2 ـ مدت زمانی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (عج) مقارن شده و زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام می رسد. آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می شود: دوران نخست که در آن انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی می رسد. فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا می گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می گراید. دوران بعد، عصر تحقق وعده های الهی وبه پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می شود.این محدوده زمانی نشانه هایی دارد که در اصطلاح «علایم آخرالزمان» خوانده می شود.از پیامبر اکر (ص) روایات زیادی درباره مردم آخرالزمان نقل شده که نشان می دهد انحراف های بسیار زشت و خطرناکی جامعه جهانی را گرفتار می کند و این مربوط به کل دنیا است! نه یک کشور یاگروه خاص.بیان این گونه نشانه ها، هشداری است به ما که در برابر این گونه فسادها و انحرافات و هوا و هوس بازی ها مقاومت کنیم و غرق آنها نشویم . به همین جهت می توان گفت طرف خطاب این گونه روایات، مسلمانان هستند.حذیفه می گوید: دیدم رسول معظم اسلام (ص) پرده کعبه را گرفته و گریه می کند. عرض کردم یا رسول الله! چه چیز شما را به گریه آورده است؟ خداوند چشمهای تو را نگریاند. فرمودند:اى حذیفه ! دنیا از بین رفته یا مثل اینکه تو در این دنیا نبودى . عرض کردم پدر و مادرم به قربانت باد! آیا علائمى هست که دال بر وقوع چنین وضعى در دنیا باشد؟ فرمودند: آرى - اى حذیفه ! - مطالبى که مى گویم به قلبت بسپار و با چشمت ببین و با انگشتانت شماره کن :1. وقتى که امت من نماز را ضایع کنند.2. از شهوات پیروى کنند.3. خیانت در میان مردم زیاد شود.4. امانت و امانتدارى کم شود.5. مشروبات الکلى بنوشند.6. فضا تاریک شود (ممکن است به خاطر آلودگى فضا به معصیت یا دود ناشى از بنزین و غیره باشد).7. به واسطه خشکسالى ، آب قناتها و چاهها کم مى شود - کما اینکه الان شده است -.8. آسمان و این فضاى لایتناهى غبارآلود شود (ممکن است کنایه از ظلمهاى جهانى باشد مانند جنگهاى جهانى از قبیل دو جنگ اول و دوم و جنگهاى پراکنده ).9. امنیت از راههاى زمینى و هوایى برداشته شود (نظیر هواپیما ربایى ، آدم دزدى ).10. و مردم همدیگر را سب و لعن کنند.11. خانواده ها در دامن فساد سقوط کنند (مانند بى حجابى ، رقاصى ، قمار و غیره ).12. مردم در زندگى گرفتار تجملات و مدپرستى شوند و سرانجام قناعت و میانه روى متروک گردد.13. افراد جامعه نسبت به یکدیگر بدبین شوند و سوءظن و عدم اعتماد بر جامعه سایه افکند.14. سال هاى دنیا پست و خوار شود.15. درخت کارى زیاد شود و محصولها اندک شود.16. قیمت ها بالا رود (نرخ اجناس مورد لزوم به طور سرسام آورى بالا برود تا جایى که زندگى را تبدیل به جهنم سوزان کند).17. بادها زیاد شود (طوفان ها و تندبادها مرتبا در دنیا زیانهاى سنگین جانى و مالى به بار آورد).18. پرده از روى باطن مردم برداشته شود (و جنایتکاران و دنیاپرستان و جاه طلبان شناخته شوند، یا بدان آشکار شوند یا علائم ظاهر شوند).19. عمل شنیع لواط علنى شود (کما اینکه در انگلستان با گذراندن قانونى از تصویب مجلس لواط بلامانع شده است ).20. خلاف ، پسندیده شود.21. تجارت و کاسبى دچار سختى و تنگى شود و اشیاء مورد درخواست کم شود.22. تمام برنامه ها را با کمال گستاخى و خودسرى بر مبناى هواى نفس (دلم مى خواهد) پیاده کنند.23. ناسزا و فحش دادن به پدر و مادران را وسیله سرگرمى و مزاح قرار دهند.24. آشکارا ربا بخورند و کوچکترین ترسى از خداوند نداشته باشند.25. بى عصمتى و زنا در میان مردم رواج پیدا کند (مراکز خودفروشى و زنا در دنیا با ابعاد گسترده اى بالاترین شاهد ماست ).26. خشنودى و راضى بودن از زندگى و برنامه آن بسیار کم شود.27. افراد سفیه و نادان زمام امور را به دست گیرند.28. خیانت به انواع و اقسام مختلف در میان همه طبقات زیاد شود.29. امانت را بى اهمیت بدانند و به آن بى اعتنا باشند و افراد امین کم شوند.30. در چنین وضعى دیندار باید دین خود را بردارد و از این طرف به آن طرف و از این قله کوه به آن قله و از این دره به دره دیگر برود تا سلامت دین داشته باشد.31. از اسلام باقى نماند جز اسمى و از قرآن باقى نماند جز رسمى (قرآن در دلها کهنه شود و فقط اسم و رسمى از آن باقى بماند).32. قرآن بخوانند در حالى که از گلوگاه و استخوان ترقوه و گردن نگذرد و از وعده هاى خداوندى و وعیدهاى آن عملا در میان مردم خبرى نباشد و از خداوند نترسند و به یاد او نباشند و از ناسخ و منسوخ قرآن بى خبر باشند.33. در این حالات مساجدشان آباد باشد اما دلهاشان از تقوا و ایمان تهى .34. علما و دانشمندان آن زمان بدترین مردم روى زمین باشند و تمام فسادها و فتنه ها از ناحیه آنها برخیزد و بازگشت همه آنها (فتنه ها) به سوى خود ایشان است .35. مردم خیّر و نیکوکار و مراکز خیر از بین برود اما اهل شر و فساد بمانند.36. مردم به خداوند عالم در کارهایشان بى اعتنا باشند و اعمالشان از روى تحقیق نباشد.37. تنها محبوب مردم دینار و درهم باشد (ثروت دنیا از هر راهى که بیاید، حلال یا حرام ، مانعى نداشته باشد).(نشانه های ظهور ، صص 52-57)امام علی (ع) نیز در خطبه ای، وضعیت مردم در آخرالزمان را چنین ترسیم می کنند: مردم امانت ها را ضایع می کنند، دروغ گفتن را حلال می شمرند؛ ربا خوردن یکی از کارهای معمولی جامعه شود، رشوه خواری در میان مردم رواج می یابد؛ ساختمان را محکم می سازند؛ دین را به دنیا می فروشند (یعنی برای دست یافتن به دنیا، نعمت های زودگذر آن، از ارتکاب هیچ گناهی باکی ندارند). در کارهای زندگی از هوا و هوس پیروی می کنند...، اشرار و مردم دور از خدا و معنویت در جامعه محترم هستند؛ پیمان شکنی رایج می شود؛ زنان با مردانشان به جهت حرص به دنیا در کار تجارت شرکت می کنندو ...». (بحارالانوار، ج 52، ص 193)از رسول گرامی اسلام نقل شده است: «وای بر عرب از شری که به آنان نزدیک شده است. فتنه هایی چون پاره های شب تاریک و ظلمانی صبح گاهان مرد مومن است و به هنگام غروب کافر . گروهی دین خود را به بهای ناچیز و متاع اندک می فروشند کسی که در آن روز به دین خود چنگ زده و پایبند است، همانند کسی است که گلوله ای از آتش را در دست گرفته یا بوته ای از خار را در دست می فشرد» (مسند احمد، ج2 ، ص 39)همچنین:«زمانی برامتم برسد که باطنشان خبیث و ناپاک و ظاهرشان زیبا باشد و این صفت به طمع رسیدن به مال دنیا است. آنچه در پیشگاه خدای عز و جل است، نمی جویند. کارشان از روی ریا باشد و ترسی از خدا ندارند.همت آنان شکمشان است و شرافت مردم، کالای آنها و زنانشان، قبله و دینشان، درهم و دینار است» (برای مطالعه بیشتر ر.ک: آینده جهان، رحیم کارگر، مرکز تخصصی مهدویت).وضعیت جواناندر روایات به طور خاص در مورد جوانان نیز اشاراتی شده است(هر چند عموم مباحث آخرالزمانی شامل آنها نیز می شود)؛ از جمله: «چگونه می شود حال شما هنگامی که زنان شما فاسد شوند و جوانان شما به فسق و فجور بگرایند ... »(مشاره الاسلام، ص20 و 40، منتخب الاثر، ص426) «مردان برای مردان آرایش کنند و زنان برای زنان»(بحارالانوار، ج52، ص257، منتخب الاثر، ص429)؛ « بعد از من اقوامی می آیند که غذاهای بسیار لذیذ و رنگارنگ می خورند، بر مرکب ها سوار می شوند، همچون زنی که برای شوهرش آرایش کند، آرایش می کنند؛ همچون زنان خودنمایی می کنند ... مشروب می خورند، قمار بازی می کنند، از خواسته های نفس پیروی می کنند ... »(منتخب الاثر، ص427، الزام الناصب، ص21)؛ « همانند عروس که برای داماد آرایش کند، برای یکدیگر آرایش می کنند»، « هنگامی که این اوصاف تحقق پذیرد، فتنه های برای آنها روی می آورد که تاب مقاومت ندارند.»(یوم الخلاص، ج2، ص744)؛ « می بینی که عاق والدین بودن رواج یافته، پدر و مادر سبک شمرده می شوند»(بحارالانوار، ج52، ص259)؛ « ... به پدر ومادرش جفا کرده، با دوستانش از راه وفا و صفا وارد می شود»(الزام الناصب، ص182، یوم الخلاص، ج2، ص710) « فرزند به پدرش تهمت می زند و از مرگ آنها مسرور می شود»(بحارالانوار، ج52، ص259)؛ « به برادرش حسد ورزیده، به پدرش دشنام می دهد و با شریکان از راه جنابت وارد می شود و ... ».(همان، ص263، الزام الناصر، ص181)نشانه های ظهوریکی از مباحث مهم در آخر الزمان ظهور امام زمان است که با نشانه هایی همراه است . این نشانه ها را به یک تقسیم می توان به حتمی و غیر حتمی تقسیم کرد. بعضی از نشانه های حتمی تا حدودی قابل پیش بینی است مانند گسترش ظلم و جور و فساد و تجاوز به حقوق دیگران و انواع مفاسد و انحرافات اجتماعی و اخلاقی که به یقین یکی از عوامل مؤثر در آن رستخیز عظیم انسانی است و در بعضی از احادیث به بسیاری از جزئیات این پیش بینی اشاره یا تصریح شده است.(1) اما بعضی از این نشانه ها پیشگویی هایی اعجاز آمیز است که جز با تکیه بر احادیث نمی توان به آن دست یافت و از آنجا که این علامت ها بسیار است در اینجا فهرستی از هر دو گونه علامت را ذکر می کنیم: علامت‌های حتمی: بعضی از بزرگان علامت های حتمی را تا ده مورد ذکر کرده اند: 1 - خروج دجال؛ وی کسی با سمبل کسانی است که ادعای الوهیت کرده، خونریزی و فتنه انگیزی به راه می اندازد. 2 - صیحه و ندای آسمانی که اخبار و احادیث فراوانی دلالت بر حتمی بودن آن می نماید. 3 - خروج سفیانی از وادی بی آب و علفی که بین دو شهر مکه و شام قرار دارد که بر پنج شهر مسلط شده، و قتل و غارت و تجاوزات بی شمار خواهد کرد. 4 ـ فرو رفتن لشکر سفیانی در مسیر مکه و مدینه در محلی به نام بیداء، که تا سیصد هزار نفر تعداد فروروندگان شماره شده است. 5 - قتل نفس زکیه که بین رکن و مقام شهید خواهد شد. 6 - خروج سید حسنی، جوانی خوش صورت و از یاران حضرت که از طرف دیلم و قزوین خروج خواهد نمود. 7 - کسوف آفتاب در نیمه ماه رمضان و خسوف قمر در پایان آن ماه. 8 - علاماتی که در ماه رجب ظاهر می شود و سه ندای گوناگون رخ می نماید. 9 - ظاهر شدن کف دستی که در آسمان طلوع می نماید و در روایت دیگر صورت و سینه و کف دستی در نزد چشمه خورشید ظاهر می‌شود. 10 - اختلاف بنی عباس و انقراض دولت ایشان و انقراض آنها پیش از قیام حضرت به وسیله لشکریانی که از سمت خراسان خواهد آمد.(2) تا اینجا روشن شد که علامت ها دو گونه اند: علامت های حتمی که متصل به ظهور هستند و علامت هایی که متصل نیستند. آنچه متصل نیست شماره 10 می باشد و موردی است که تا کنون به وقوع پیوسته است. بعضی از نشانه ها تا رسیدن اصل فرج و ظهور حضرت فاصله چندانی نخواهد داشت مثلاً فاصله قتل نفس زکیه و قیام حضرت بیش از پانزده شب نخواهد بود البته فاصله پاره ای از علایم حتمی با ظهور از 15 روز بیشتر است اما چندان زیاد نیست حدود چند ماه،‌ چنان که از برخی احادیث فهمیده می شود.(3) علامت‌های غیر حتمی این علامت ها بسیارند که فهرست‌وار به بعضی از آنها که اشاره کرده اند می پردازیم.(4) 1 - ظاهر شدن شصت نفر مدعی دروغین نبوت 2 - ظاهر شدن 12 نفر از سادات که مدعی امامت شوند، 3 - بستن جسر بغداد به محله کرخ که از بغداد نو به جانب بغداد کهنه باشد، 4 - قبرستان ها را مسجد قرار دادن 5 - خراب شدن بغداد، 6 - خراب شدن دیوار مسجد کوفه 7 - جاری شدن نهر از شط فرات در کوچه های کوفه. 8 - آباد شدن شهر کوفه بعد از خراب شدن. 9 - پر آب شدن دریای نجف. 10 - جاری شدن غری از فرات به غری (نجف اشرف) و آن آب از نجف اشرف داخل دریا شود. و بر روی آن نهر آسیا ساخته می شود بعضی این علامت را از علامت های حتمی شمرده اند،(5) 11 - بنا شدن قبری حمرا (ظاهراً مراد از آن طلای هر یک از مشاهد مشرفه است.) 12 - ظاهر شدن ستاره دنباله دار در نزدیکی ستاره جدی 13 - ظاهر شدن قحطی شدید، این را نیز بعضی از علایم حتمی شمرده اند(6) 14 - وقوع زلزله و طاعون شدید. 15 - آمدن ملخ در وقت و غیر وقت. (16) - خراب شدن بصره به دست سیدی ملقب به صاحب زنج‌. 17 - وقوع کشت و کشتار بسیار در بین مردم 18 - مزین نمودن قرآن ها به زینت‌های طلا و لاجورد و مانند آن و بلند ساختن مناره‌های مسجد (19). مقارنه نمودن ستارگان با یکدیگر. (20). خراب شدن مسجد براثا (21). منهدم شدن کعبه و حمل نمودن حجر الاسود به سوی کوفه. گفته‌اند بسیاری از این علامت ها به وقوع پیوسته است(7)پی‌نوشت‌ها: 1. بحار الانوار ج 52، ص 256 - 260. برای بررسی بیشتر علامت‌ها و توجیه علمی آن به تاریخ غیبت کبری محمد صدر ص (549 - 558) رجوع کنید. 2. طبرسی نوری، سید اسماعیل، کفایة الموحدین، علمیه اسلامیه، ج 3، ص 400 - 405 و شیخ عباس قمی،‌ منتهی الامال زندگی چهارده معصوم، فصل هفتم در علامات ظهور، بی جا، بی تا، ص 1135 - 1130. 3. حکیمی، محمد رضا، خورشید مغرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، زمستان 1360 هـ . ش، ص 128. و ر. ک. تاریخ غیبت کبری، ص 559-624. 4. ر.ک. کفایة الموحدین، ص 408 - 415. 5. کفایة الموحدین، ص 410. 6. کفایة الموحدین، ص 412. 7. برای آگاهی بیشتر به کفایة الموحدین، ص 405 - 415 رجوع کنید. 8. خادمی شیرازی، محمد، نشانه های ظهور حضرت بقیة الله، چاپ اول 1371، ص 67. 9. همان ص 17 - 18. 10. ر.ک: همان، ص 52 - 57 به نقل از نوائب الدهور ص 291 و همین طور تاریخ غیبت کبری، سید محمد صدر، ترجمه افتخارزاده حسین، ص 413-449. .برای مطالعه درباره حوادث آخر الزمان می توان به منابع زیر مراجعه کرد :1. روزگار رهایی (ترجمه یوم الخلاص ) ، کامل سلیمان2.نشانه های ظهور او ، آیت الله محمد خادمی3. نوایب الدهور فی علایم الظهور ،سید حسن میر جهانی4. مهدویت (پس از ظهور ) ، رحیم کارگر5. پیشگوییهای آخر الزمان ، علی فلسفی6. آخر الزمان در آیینه روایات ، صابر رضوانی7.نشانه های شگفت آور آخر الزمان ، محمد جواد مهری8.علایم ظهور : مروری بر وقایع آخر الزمان ، محسن همتی8. الملاحم والفتن ، ابن طاووس9. پیشگوییها در علایم آخر الزمان ، آیت الله حسن مصطفوی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image