کلام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

كساني كه امام علي ـ عليه السّلام ـ را به عنوان امام اوّل قبول ندارند، از لحاظ ورود به بهشت چگونه وضعيتي دارند؟


1. خداوند متعال حجتش را بر همة انسان‌ها بيان و تمام گردانيده است. يعني با انزال كتب و ارسال رسل و رهبري ائمه اطهار كه همگي براي هدايت انسان‌ها آمده‌اند حجت خدا تمام شده است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «امروز ديگر مستضعفي نيست (زيرا) مردان به مردان (حق) را رسانده‌اند و زنان به زنان». 2. انسان‌هاي جاهل بر دو قسمند: گروهي نسبت به حقايق جاهل قاصراند، يعني امكان و زمينة روشن شدن حق و حقيقت براي شان ميسر نيست. چنين شخصي بي‌تقصير خواهد بود. امّا دسته‌اي ديگر كساني هستند كه روشن شدن حق و حقيقت براي شان ممكن است ولي درصدد روشن شدن آن نيستند. و آنها جاهل مقصرند كه خود كوتاهي نموده‌اند. ‌رواياتي كه پاداش و ثواب را مترتب برايمان دانسته و مي‌فرمايد: «با اسلام خون انسان محفوظ و اداي امانت او لازم و ازدواج با او حلال مي‌شود ولي ثواب و پاداش بر ايمان است.» و اين نيز با ولايت امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ تمام است. رواياتي كه مي‌فرمايد: كسي كه لا اله الا الله بگويد وارد بهشت مي‌شود... به شرط اينكه ولايت امام علي ـ عليه السّلام ـ را قبول نموده باشد. بنابراين كساني كه امام علي را به عنوان امام اوّل قبول ندارند و به عنوان خليفة چهارم قبول دارند طبق روايات و احاديث معتبر مؤمن نيستند و مسلمان گمراه به حساب مي‌آيد. رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نيز فرموده: هر كسي مشتاق است كه از پل صراط مثل باد تند پاييزي بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاويدان برساند ولايت ولي و وصي و مصاحب و خليفه من علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ را بپذيرد و بر دل بسپارد و هر كسي خواهد در آتش جهنم سرنگون شود ولايت علي بن ابي طالب را رها كند. به عزت و جلال پروردگارم سوگند! علي ـ عليه السّلام ـ باب الله است هيچ كسي وارد بهشت نمي‌شود مگر از آن باب و او صراط مستقيم است. علي ـ عليه السّلام ـ آن كسي است كه خداوند در روز قيامت از ولايت او سؤال خواهد كرد. باز حضرت فرموده است: اگر ولايت علي بن ابي طالب را بپذيريد او را هادي و مهدي مي‌يابيد، شما را به طريق مستقيم سير مي‌دهد، كه هرگز گمراهي در آن نباشد. بله، اگر ولايت را نپذيرد از صراط مستقيم منحرف شده و گمراه خواهد شد. بر اساس اين احاديث كساني كه امام علي را به عنوان جانشين بلافصل پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ قبول ندارند ولي به عنوان خليفه چهارم قبول دارند مسلمان است، آنان نسبت به ورود به بهشت با توجه به مقدمات و روايات ياد شده برچند دسته قابل تقسيم است: الف. دستة كه حقايق برايش روشن شده ولي در اثر لجاجت و بغض نسبت به اهل بيت ـ عليه السّلام ـ زير بار حق نمي‌روند اين دسته قطعاً وارد بهشت نخواهد شد. ب. دستة كه در جستجوي حق‌اند ولي نسبت به بيّنه و برهان حق دست رسي ندارند و زمينة روشن شدن حق برايش فراهم نيست و حب امام علي و اولاد طاهرينش را نيز در دل دارند وارد بهشت خواهد شد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image