تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسخ به س ؤ ال شما در پرتو عنایت و توجه به مباحث ذیل میسر می گردد: 1- در مباحث فقهی بحث می گردد که آیا خمس امر وحدانی است یا نه ؟ نظر پذیرفته شده اینست که: خمس یک امر وحدانی است و ملک امام معصوم (ع) می باشد و امام معصوم(ع) مالکیت خمس را اعتبارا از پیامبر (ص) و پیامبر (ص) هم از خداوند تعالی گرفته است یعنی این گونه نیست که همه مصارف شش گانه و مطروحه در آ یه خمس [i] مالک تلقی گردند [ii] ، و لذا مصرف نصف خمس به سادات اختصاص ندارد و در صورتی که آنها بی نیاز گردیدند ، می توان آن مقدار را صرف غیر سادات کرد. بله اموالی که بعنوان خمس در نزد امام معصوم (ع) است به امام بعدی می رسد و ورّاث دیگر، از آن ارث نمی برند چون جهت امامت یا حیثیت تقییدی است و یا حیثیت تعلیلی ، اگر حیثیت تقییدی باشد مقام امامت مالک می شود نه شخص امام و اگر حیثیت تعلیلی باشد شخص امام مالک می شود امّا بخاطر جهت امامت پس آنی که امام نیست ، از آن ارث نمی برد چه حیثیت تقییدی (بجهة الامامة) باشد و چه حیثیت تعلیلی (لجهة الامامة ). [iii] 2- خمس فقط به مصرف فقرای سادات رسانده می شود و به هم ه آنان پرداخت نمی گردد و لذا اگر مقدار خمس دریافتی از نیاز سادات زیادتر باشد ، در مصالح عمومی مصرف می گردد همچنانکه اگر احتیاجات فقرای سادات از میزان خمس بیشتر باشد ، کمبود حاصله باید از بیت المال جبران شود. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.