منظور از جدایی ناپذیری قرآن و عترت در حدیث ثقلین /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

منظور از این قسمت حدیث ثقلین چیست؟ عترت و قرآن از هم جدا نمی شوند مادامی که در حوض کوثر بر من وارد شوند ... یعنی چه که جدا نمی شوند تا مگر در حوض کوثر جدا می شوند؟


الف) مقصود از روایت یاد شده آن است که بدون «ثقلین» فهم قرآن و عمل دقیق بر طبق آن ممکن نیست. بنابراین باید از «ثقلین» جدا نشد و این انفکاک ناپذیری به معنای جدایی ناپذیری فیزیکی نیست؛ بلکه جدا ناپذیری هدایتی و معرفتی است؛ یعنی، معارف و هدایت های قرآن، از طریق اهل بیت(ع) قابل استفاده است. بنابراین هر چند هر کس برای راه یابی به معارف قرآن از مسیر معارف و آثار اهل بیت(ع) حرکت کند، از آن سرچشمه حظّ وافرخواهد برد؛ ولی در غیر این صورت بهره اندکی از حقیقت نصیبش خواهد شد. بنابراین در شهادت و رحلت اهل بیت(ع) نیز بین آنان و قرآن جدایی نیست.خلاصه این که مراد روایت مذکور این است که قرآن نیاز به مفسرانی الهی دارد زیرا «منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات» ؛ (آل عمران، آیه 7). برخی آیات قرآن محکمات هستند و همه آن را می فهمند و برخی از آیات متشابهات هستند و نیاز به تفسیر اهل ذکر و کسانی دارد که به منبع فیض الهی وصل هستند و اگر از تفسیر آنان جدا شویم دچار انحراف در عقیده می گردیم و چه بسا همین قرآن موجب گمراهی انسان گردد. «ولا یزید الظالمین الا خسارا؛ (اسراء، آیه 82). به عنوان مثال قرآن می فرماید خداوند بر عرش خود نشسته است و حکمرانی می کند. گروهی از اهل سنت که از اهل بیت دور افتاده اند از این آیات چنین استفاده کرده اند که خداوند جسم دارد و بر تختی می نشیند و خدایی می کند. ب) نکته دیگر این که در زمان غیبت نیز امام معصوم(ع) حضور دارد و به اصلاح امور امت و ارائه هدایت های لازم در موارد مقتضی می پردازد و غیبت امام عصر(عج) به معنای جدایی عترت از قرآن نیست. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 2/11456) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image