احکام / فلسفه احکام / احکام نماز / فلسفه نماز / سلام نماز /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

چرا در پایان نماز سلام می دهیم؟


سلام در برخوردهاى مسلمانان در جامعه اسلامى ، یکى از آداب معاشرت و ادب و اخلاق بشمار مى آید، که جلب محبّت و دوستى مى کند، نشان تواضع و فروتنى است ، و پاداش بسیار دارد. و معنای آن نیز بیان سلم و سلامتی و همین معنا سبب سلام خدا و رسول و فرشتگان شده است: «سَلَامٌ قَوْلًا مِّن رَّبٍ‏ رَّحِیمٍ[یس/۵۸] بر آنها سلام (و درود الهى) است این سخنى است از سوى پروردگارى مهربان!» «وَ إِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِایَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ[انعام/۵۴] هر گاه کسانى که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، به آنها بگو: سلام بر شما» «سَلَامٌ عَلَیْکمُ بِمَا صَبرَتمُ‏ فَنِعْمَ عُقْبىَ الدَّارِ[رعد/۲۴] (و فرشتگان به آنان مى‏گویند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا (ى جاویدان)!» مردی از امیرمؤمنان(ع) پرسید: معنای "السلام علیکم..." چیست؟ امام‌ فرمود "پیشوای مترجمان فرمایش خداست و در وقتی که "السلام علیکم..." خطاب به همگان می‌گوید، به معنای آن است که همگی از عذاب خدا در روز قیامت مصون هستید".[۱] و همین «معنای سلام» و «جایگاه» آن سبب شده است که در پایان نماز نیز سلام بگوییم: چون کسی که فریضه نماز را انجام داده، به نوعی خود را از عذاب سلامت بخشیده است. امام صادق (ع) می فرمایند: معنى سلام در آخر هر نماز امان است، یعنى کسى که امر پروردگار متعال را به جا آورد و به سنت پیغمبر خدا به حال خضوع و خشوع عمل کند پس او از بلاء دنیا و از عذاب آخرت در امن مى ‏شود.[۲] و چون انسان با تکبیره الاحرام در آغاز نماز، افعالی از جمله سخن گفتن با دیگران را برای خود حرام کرده، با پایان نماز این حرمت برداشته می شود و شخص در ابتدای معاشرت با دیگران است، از این رو سلام می گوید: امام رضا(ع) می‌فرماید: "سلام برای پایان نماز قرار داده شد و به جای آن تکبیر یا تسبیح یا چیز دیگری قرار داده نشده است؛ از این رو که وقتی نمازگزار داخل در نماز شد و تکبیرة الاحرام را گفت، دیگر سخن گفتن با مخلوقین حرام است و باید توجّه او به سوی خدا باشد. وقتی که سلام نماز را داد، از نماز خارج می‌شود و می‌تواند با مخلوقین سخن بگوید و ابتدای سخن با مخلوقین با سلام است"[۳] پی‌نوشت‌ها: [۱]. وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۰۵، ح ۹، ابواب التسلیم. [۲]. مصباح الشریعة-ترجمه مصطفوى، ص۷۲. [۳]. وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۰۵، ح ۱۰، ابواب التسلیم. منبع: www.soalcity.ir .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image