تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
به طور کلی در معاشرت و استفاده از اموال کسانی (اعم از شیعه وسنی )که انسان می داند خمس مال خود را نمی دهند تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلاء (یعنی مالی که مورد مصرف فعلی شما واقع شده است) ندارد هر نوع تصرفی در آن اموال مانعی ندارد , پرداخت خمس آن لازم نیست مگر موردی را که یقین پیدا کنید همین مال یا غذایی که اکنون مورد استفاده شماست متعلق خمس شده است که در این صورت باید خمس آن را حساب کرده بپردازید. گفتنی است؛ اموالی متعلق خمس است که یک سال از درآمد آن گذشته باشد لذا مسأله دو صورت دارد:صورت اول آنکه شما یقین ندارید به اینکه آنچه از وسایل و امکانات که استفاده مى کنید خمس به آنها تعلق گرفته باشد، فقط احتمال مى دهید که شاید این اموال مورد تعلق خمس باشد در این صورت شما مى توانید از امکانات استفاده کنید و بر شما حلال است و هیچ مشکل شرعى ندارد و چون شما به حکم شرعى مجاز به استفاده از آنها هستید ان شاءاللّه گرفتار آثار سوء نیز نخواهید شد.صورت دوم این که شما یقین داشته باشید که دقیقا همان مال خاصى که شما از آن استفاده مى کنید مورد تعلق خمس واقع شده و خمس آن ادا نشده است.خوردن و تصرف در آن قبل از ادای خمس جایز نیست ولی می توانید با اذن حاکم شرع خمس آنچه را مصرف کرده اید بر ذمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید و در مورد اموال حرام چنانچه یقین به حرمت آن نداشته باشید استفاده از آن اشکال ندارد .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.