تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
الف ـ اين فقره از آيه در سه سوره بقره، 252; آل عمران، 108 و جاثيه، 6 آمده است. مخاطب در هر سه آيه پيامبر گرامي اسلامهستند. ب ـ آيه 253 بقره "تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَيَ بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَـَتٍ وَءَاتَيْنَا عِيسَي ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَـَت..." كه به برتري برخي از پيامبران اشاره دارد، اين را ميفهماند كه پيامبران در اصل فضيلت رسالت با هم ديگر شريكند، ولي از نظر مقامات و درجات با هم ديگر تفاوت دارند. اما اين كه نام اين پيامبران چيست؟ در آيه به حضرت موسي و عيسي صراحت اشاره شده است. علامه طباطبايي مصداق اتم و كامل "رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَـَت" را حضرت رسول اكرم دانستند و ميفرمايند: اين جمله شامل همه پيامبراني كه به نحوي بر ديگر پيامبران برتري دارند ميشود; از جمله: حضرت ابراهيم، ادريس، يوسف، داوود و... .(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي، ج 2، ص 311، جامعة مدرسين.) بنابراين، ميتوان گفت ترفيع مقام و درجه پيامبران امري نسبي است. عدهاي از پيامبران، مانند اولي العزمها در عينِ حال كه بر ديگران برتري دارند باز در بين آنان، برخي، مانند حضرت رسول اكرم سرآمد ديگران است. eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.