تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مخلوقات دو دسته هستند: 1. مخلوقات غیر زمانی مانند مجردات 2. مخلوقات زمانی مانند موجودات مادی . بر این اساس اولا: از آن جا که همه چیز مخلوق خداوند متعال است: "اللَّهُ خََلِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَ هُوَ الْوَ َحِدُ الْقَهََّرُ; (رعد، 16) خدا آفریننده هر چیزی و او یگانه قهار است". و او منبع فیض است و فیاض بودن از لوازم ذات اوست، پس نمیتوان تصور کرد که خداوند موجود باشد ولی از فیض، عاری و خالی باشد؛ثانیا: "زمان" از مخلوقات خدا و جزء عالم هستی است و قبل از خلقت زمان، زمانی وجود ندارد تا بگوییم در آن وقت خداوند مشغول چه کاری بوده است; در نتیجه این پرسش درباره قبل از خلقت عالم هستی، در صورتی درست است که قبل از آفرینش عالم هستی، "زمانی" باشد که خالی از عالم هستی باشد و عالم هستی آفریده نشده باشد; در حالی که چنین فرضی درست نیست پس، طرح پرسش، نسبت به موجودات "غیر زمانی" به کلی منتفی است؛ و نسبت به موجودات "زمانی" با توجه به مطالب بالا، صحیح نیست. ولی به هر حال، به گونهای که از ظاهر آیات قرآن بر میآید، خداوند همیشه مشغول انجام کاری و یا به اصطلاح "افاضه"(فیض رساندن به موجودات) بوده است: "کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ؛(الرحمن،29) او هر روز در شأن و کاری است." مقصود از روز یوم که در آیه آمده است، "روز" در برابر "شب" نیست و حتّی مقصود از آن، "زمان" هم نمیباشد، بلکه کلمه یوم در این آیه، کنایه از دوام فیض الهی است.
www.morsalat.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.