علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

شبهه در آيه 78 سوره انبيا اول داود عليه السلام و سپس سليمان (ع) رامثال مي زند، پس چرا در آيه بعد اول نام حضرت سليمان را آورده و بعد حضرت داود؛ و باز در آيه 82-80 همين سوره اول نام حضرت داود عليه السلام را به صورت ضمیر آورده است وبعد سلیمان(ع) را ،آيا اين تناقض نيست ؟


براي روشن شدن پاسخنگاهي کوتاه به تفسير اين آيات مي کنيم. ‏ اين آيات شرح حال جمعى ديگر از انبيا را ذكر كرده، و آنها عبارتند از داود، سليمان، ايوب، اسماعيل، ادريس، ذو الكفل، ذو النون، زكريا، يحيى و عيسى. و در آن رعايت ترتيب زمانى، و انتقال از لاحق به سابق را نكرده است- هم چنان كه در آيات قبلى هم رعايت نكرده بود- و در اين ميان به پاره‏اى از نعمت هاى بزرگى كه به بعضى از آنان انعام فرموده بود اشاره نموده، و نسبت به بعضى ديگرشان تنها به ذكر نام شان اكتفاء نموده است. وَ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ ... حُكْماً وَ عِلْماً كلمه" حرث" به معناى زراعت است، البته به معناى باغ انگور نيز هست. و كلمه" نفش"، به معناى چراندن حيوانات در شب است. و در مجمع البيان گفته:" نفش"- به فتح فاء، و هم به سكون آن- اين است كه شتران و گوسفندان را در شب رها كنند تا بدون چوپان بچرند ازسياق استفاده مى‏شود كه در باره يك داستان است، و واقعه‏اى بوده كه ميان دو نفر رخ داده، و به شكايت و مرافعه نزد داوود آمده‏اند، چون داوود (عليه السلام) در بنى اسرائيل سمت پادشاهى داشته، و خدا او را در زمين خليفه قرار داده بودو اگر هم سليمان در اين قضيه مداخله‏اى داشته حتما به اذن پدرش، و به خاطر يك علتى بوده كه ممكن است آن علت اين بوده كه به اجتماع بفهماند فرزندش لياقت جانشينى او را دارد. شبهه زا است در آيه 79 اگر اسم حضرت سليمان عليه السلام را اول مي آورئد نه به اين معني است که نبوت او قبل از حضرت داوود عليه السلام بوده تا تناقض پيش آيد بلکه چون در اين قضاوت حکم حضرت سليمان عليه السلام اجرا شد خداوند متعال مي فرمايد که ما اين حکم را به آن حضرت فهمانديم و اين علتي دارد که خداوند متعال با انتخاب قضاوت حضرت سليمان عليه السلام مي خواست به مردم برساند که جانشين حضرت داود عليه السلام پسرش حضرت سليمان عليه السلام خواهد شد . از اينجا به بعد شروع مي کند به نعمت هايي که به آن دو پيامبر الهي داده و لذا باز اول از حضرت داودعليه السلام شروع مي کند و سپس به حضرت سليمان عليه السلام مي رسد. در آيات 84 سوره انعام و 15 سوره نمل نيز اول نام حضرت داود عليه السلام را اول آورده است . لذا در بين اين آيات هيچ تناقضي وجود ندارد و در اول آوردن حضرت سليمان عليه السلام در آيه 79 سوره انبيا براي اين است که برساند ما قضاوت او را پذيرفتيم و اين پيام را دارد که وي جانشين حضرت داود عليه السلام مي باشد. از سوي ديگر تناقض اين است که دو مطلب همديگر را نقض کنند و اينگونه آيات فقط در ذکر و يادآوري داستان اتفاق افتاده براي انبياي الهي است تا پند و پيام براي جامعه امروزي داشته باشند و مقدم و موخر شدن نام ها هيچ مشکلي را پيش نمي آورد . .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image