حدیث «الفقر فخری» -فقر در احادیث -فقر و ایمان /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا پیامبر(ص) فرموده فقر فخر من است درحالی که در دیگر روایات آمده کسی که فقیر باشد ایمانش می رود؟


در پاسخ به نکاتی توجه کنید : 1. وَ قَالَ النَّبِیُّ ص الْفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أَفْتَخِرُ {بحارالأنوار ج : 69 ص : 55}. و قال ص الفقر فخری و به أفتخر على سائر الأنبیاء {عوالی اللآلی ج : 1 ص : 40 38}پیامبر اکرم (ص) فرمود فقر موجب فخر ومباهات من است .2. ما دوگونه فقر داریم: 1- فقر تحمیلى، 2- فقر اختیارى.آن چه نکوهش شده: «فقر تحمیلى» است که به جهت تبعیض و یا سستى و یا عقب افتادگى افراد پیش مى آید. اما آن چه از پیامبر(ص) و امامان(ع) در ستایش فقر آمده است مربوط به «فقر اختیارى است که به جهت حفظ ایمان و یا شرکت در جهاد و یا بخشش به دیگران پیش مى آید.3. این دو دسته از روایات دارای اطلاق و کلیت نیستند تا با هم تعارض و تنافی داشته باشند و هر کدام مربوط به جنبه و حیثیت خاصی است . 4. روایاتی که می گویند فقر ایمان را می برد و یا با آمدن فقر ایمان ازدر دیگر می رود، در واقع تبیین وضعیت معمولی مردم است ؛ یعنی برخی ازانسان های عادی در تنگنای شدید اقتصادی دین گریز می شوند و این منافاتی ندارد با این که برخی در شرایط فقر ایمانشان استوارتر می گردد .5. مقصود از ( الفقرفخری ) این است که به عنوان یک پیامبر و رهبر امت در اوج سادگی زیستن و زندگی شبیه فقرا داشتن نوعی افتخار است وگرنه خود فقر به تنهایی افتخاری نیست ، زیرا ممکن است این فقر تحمیلی باشد، بلکه گزینش اختیاری یک زندگی همسان با فقرا افتخار است و سخن پیامبر ( ص ) دقیقاً به همین معنا است . ; به نقل از سایت تبیان6. برخی روایت ( الفقرفخری ) را مربوط به فقر باطنی و فقر الی الله دانسته اند یعنی همان معنایی که آیه 15 سوره مباکه فاطر بر آن دلالت دارد که می فرماید : یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ اى مردم! شما (همگى) نیازمندان به خدا هستید، تنها خداوند است که بى نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است.آرى بى نیاز حقیقى و قائم بالذات در تمام عالم هستى یکى است، و او خدا است، همه انسانها بلکه همه موجودات سر تا پا نیازند و فقر و وابسته به آن وجود مستقل که اگر لحظه اى ارتباطشان قطع شود هیچند و پوچ.همانگونه که او نیاز مطلق است انسانها فقر مطلقند، و همانگونه که او قائم به ذات است مخلوقات همه قائم به او هستند، چرا که او وجودى است بى نهایت از هر نظر، و واجب الوجود در ذات و صفات.تفسیر نمونه، ج 18، ص: 22به سایت قرآنی ما هم سر بزنیدhttp://quran.porsemani.ir/ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image