تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
هـنگامی دین اسلام می تواند به عنوان یک دین کامل و پاسخگوی نیازهای همه انسانها تا پایان جهان باقی و در صحنه باشد، که در متن دین راهی برای تأمین مصالح ضروری جامعه در همه زمان ها پیش بینی شده باشد. مصالحی که با رحـلـت پیامبر(ص ) در معرض تهدید و تفویت قرار می گرفت و این جز از راه نصب جانشین شایسته ممکن نخواهد بود .جـانـشینی که دارای علم خدادادی باشد تا بتواند حقایق دین را با همه ابعاد و دقایقش بیان کند و دارای مـلـکه عصمت، باشد تا تحت تاثیر انگیزه های نفسانی و شیطانی واقع نشود و مرتکب تحریف عمدی در دین نگردد و نیز بتواند مربی نمونه ای برای افراد مستعد باشد ، چنان چه خود پیامبر(ص) این چنین بودند. با داشتن چنین رهبرانی و در صورت مساعد بودن شرایط است که اسلام می تواند متصدی بر قراری حکومت و تدبیر امور جامعه شود . خـلاصـه خـتـم نبوت هنگامی موافق با حکمت الهی خواهد بود که توأم با نصب امام معصوم باشد، امامی که همه ویژگیهای پیامبر(ص )، به جز نبوت و رسالت را دارا باشد. از این بیان نتایجی به دست می آید: الف)ضرورت وجود امام. ب) لزوم علم خدادادی. ج)مقام عصمت برای امام. به علاوه ایـن که امام باید از طرف خدای متعال نصب شود ، زیرا خداست که می داند چنین علمی و چنین مـلـکه ای را به چه کسی عطا فرموده و اوست که اصالتا حق ولایت بر بندگانش را دارد و می تواند چنین حقی را در مرتبه نازل تر به افراد واجد شرایط بدهد. [1] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.