رد ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) در بهاییت / ادیان و مذاهب / دین اسلام / فرقه های مسلمانان / مذهب شیعه / انشعابات شیعه / بهائیت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

باسلام خدمت کارشناس محترم مطلبی در سایت دیدم تحت عنوان (((رد و ابطال فرقه بهائیت)))ودراین مطلب عنوان شده بودکه شیخ احمد احسایی وسید کاظم رشتی ادعا کردند که رابطه مستقیم با امام زمان (عج) دارند و رابط بین ایشان و مردم هستندخواهشمند است این مطلب در کدام کتاب ایشان آمده ودر کدام صفحه؟ماکه از هر علمی که پرسیدیم نتوانستند آدرس این مطلب را از روی آثار علمای شیخیه بدهند.گویا تحقیق نکرده وبدون مطالعه کتب این گروه باید آنهارا محکوم کنیم چراکه دیگران گفتندباید این گروه محکوم باشندوکلاخواهشمندم اشکالات این گروه را مستند به کتب خود آنها با اسم کتاب وصفحه آن برایم بنویسید تا موجب هدایت اینجانب شود


پیرامون پرسش شما باید به توضیحات زیر اشاره کرد : 1.اینکه آنان ادعای ارتباط با امام زمان (عج)را داشته اند یک مطلب و اینکه رابطی باید بین امام و مردم باشد مطلب دیگری است . در مورد اول لازم به ذکر است که خود شیخ احمد احسایی ادعا می کند که در عالم رویا و درحالت مکاشفه علوم ومعارف را از اهل بیت دریافت کرده لذا گفته های او قابل تردید نیست و این ادعا را می توانید در شرح زیارت جامعه کبیره او مکررا ببینید ،علاوه بر این، این ادعا را سید کاظم رشتی در مورد شیخ احمد این چنین بیان می کند:" این علوم در خواب های درست و پاک از ائمه خدا به آن جناب می رسید و شک و تردیدی در این نیست که شیطان به صورت های مبارکه ایشان متصور نمی توان شد و خود را به ایشان مشتبه نتواند نمود. پس نخست جناب حضرت امام حسن علیه السلام را در خواب دید و آن حضرت زبان مبارک خود را بر دهان او نهاد و در باطنش نور اقبال مبتهج شد و از فیوضات خداوند و انقطاع و اغراضش تمام ماسوی الله و توکل به اعتمادش به خدا بود."[1] به این ترتیب از اخباریگری نیز گامی فراتر نهاد. به جای غور در روایات و احادیث مستقیماً در خواب چیزهایی می شنید و در بیداری "وقتی از او پرسش می شد که این سخن را از کجا می گویید با نهایت وارستگی پاسخ می داد از حضرت امام صادق شنیدم."[2] اما درمورد مطلب دوم باید خاطر نشان شد که این از لعتقادات اصیل شیخیه است که رکن رابع نامیده می شود . البته شیخ احمد احسایی در این خصوص کتاب یا رساله خاصی ندارد ولی در غالب آثار خود ، به طور جامع و ضمنی ودر عین حال کوتاه و پراکنده به آن اشاراتی دارد. . به اعتقاد آنها همواره اشخاصی هستند که میان امام زمان و مردم واسطه می شوند. این افراد را به عنوان شیعه کامل معرفی می کردند که به عقیده آنها در هر زمان هستند و با امام زمان ارتباط دارند و نیازهای مردم را از ایشان سوال کرده و بیان می کنند.حاج محمد خان کرمانی در یکی از رساله های خویش رکن رابع رانایب خاص امام زمان می داندکه دوستی با او و تسلسم دربرابرش واجب است . از نظر وی این نایب خاص امام مسلما یک نفر است که اورا ناطق می گویند ...ناطق باید از نقبا بلکه قطب نقبا باشد و قطب هر دایره مسلم «یکی»است.[3] گرچه بزرگان شیخیه خود مدعی چنین مقامی نبودند،پیروان شیخی برای بزرگان خود مانند شیخ احمد احسایی ،سیدکاظم رشتی و حاج محمد کریم خان کرمانی ، چنین مقامی را قائلند.[4] 2.وجود چنین اعتقاداتی از مسلمات تاریخی محسوب می گردد و موید آن هم این است که برخی از افراد نظیر علی محمد باب و بهاءالله از این عقائدسوءاستفاده کرده و به دلیل وجود چنین اعتقاداتی در میان شیخی مذهبان توانستند حامیانی از شیخیه را به سوی خویش متمایل کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شیخیه و فرقه های منشعب شده از آن پیشنهاد می کنیم ضمن مراجه به کتاب های متعدد در این زمینه نظیر کتاب محاکمه و بررسی فرقه بابیه و بهائیت علامه مصطفوی به لینک های زیر نیز مراجعه نمایید: مکتب شیخی مؤسس فرقه شیخیه کیست .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image