تخمین زمان مطالعه: 18 دقیقه
انتخابات دهم ریاست جمهورى همانند سایر انتخابات متعددى که پس از انقلاب برگزار گردید ، در چارچوب ضوابط و سازکارهاى قانونى و نظارتى مختلف و حتى اعمال حساسیت ها و مکانیزمهاى مضاعف جهت اعتماد سازى صورت پذیرفت از قبیل تمدید زمان اعتراضات کاندیداهاى معترض ، ارائه آمار تفکیکى صندوق ها ، بازشمارى آرائ و . . . ، از یکسو و از سوى دیگر عدم ارائه دلایل و مستندات صحیح و حقوقى از سوى کاندیداهاى معترض جهت اثبات تقلب و در مقابل تکیه آنان بر شایعه سازى و تن ندادن به ضوابط قانونى . در ادامه به برخى از این رایرادات و شایعات مى پردازیم : یکم . رهبرى و جانبدارى از دولت : هرچند مقام معظم رهبرى حمایت هاى گسترده اى از دولت آقاى احمدى نژاد داشته و دیدگاههاى ایشان را در برخى زمینه ها به نظر خویش نزدیک تر مى دانند اما شبهه مذکور که در صدد است این حمایت ها را به انتخابات مرتبط نماید ، به هیچ وجه صحت نداشته و با موضعگیرى هاى بیطرفانه و منصفانه مقام معظم رهبرى و تذکرات متعدد ایشان به کاندیداها از قبل از مناظره ها ، حین مناظره ها و بعد از آن مغایرت دارد . حقیقت اینست که رهبر فرزانه انقلاب همواره با هوشیارى کامل در صدد مواجهه با این قبیل سوء برداشت ها بوده و از ابتداى سال 88 صراحتاً اعلام مى نمایند : « دربارهى موضع رهبرى در مورد انتخابات ، گمانهزنى و شایعه و اینها همشیه بوده و خواهد بود . بنده یک رأى دارم ، آن را در صندوق مىاندازم . به یک نفرى رأى خواهم داد ، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کى رأى بدهید ، به کى رأى ندهید این تشخیص خود مردم است . بنده گاهى از دولت حمایت میکنم ، دفاع میکنم بعضى سعى میکنند براى این کار معناى نادرستى جعل و ابداع کنند . نه ، من از دولتها همیشه دفاع میکنم منتها اگر دولتى بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیر منصفانهاى میشود ، بیشتر دفاع میکنم . من طرفدار اِعمال انصافم من میگویم باید منصف باشیم . رفتارها را نگاه کنیم این ربطى به انتخابات ندارد ، بحث انصاف و بىانصافى است . حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور ، وظیفهاى است که هم من دارم ، هم همه دارند این مربوط به اعلام موضع انتخاباتى نیست . » ( بیانات دراجتماع بزرگ زائران ومجاوران حضرت على بن موسى الرضا ( ع ( 01 / 01 / 1388 ) بر این اساس حمایت مقام معظم رهبرى از دولت ، موضوعى است که هیچ گونه ارتباطى با انتخابات نداشته و تنها در چارچوب انجام وظایف رهبرى در زمینه حمایت از دولتها در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب قابل تحلیل و ارزیابى است . تبیین دقیق این موضوع را مى توان در بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب جستجو نمود ، آنجا که مقام معظم رهبرى مى فرماید : « چند خصوصیت ممتاز در این دولت وجود دارد که من لازم میدانم به این خصوصیات تصریح کنم اگر چه بارها هم گفته شده ، اما در عین حال خوب است که خود شما دوستان هم توجه داشته باشید که مایهى امتیاز شما ، اینهاست . . . . یک خصوصیت این است که این دولت ، واقعاً یک دولت کار است دولت حرکت و اقدام است انرژى و نشاطِ کار این دولت ، یک امر برجسته است . الحمدللَّه شما از سال اول همینجور حرکت کردید ، الان هم با این که سه سال از عمر این دولت گذشته ، انسان احساس میکند که تحرک و نشاط و فعالیت و اقدام در این دولت محسوس است - یعنى کاهش پیدا نکرده افت پیدا نکرده - این خیلى چیز باارزشى است . در خدمت به مردم جدیت وجود دارد . رفتن به شهرها ، رفتن به شهرهاى کوچک ، همهى نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطهاى از کشور را از منظر خبرگى و کارشناسى دور قرار ندادن ، اینها چیزهاى باارزشى است . این امتیاز اول است در هر مجموعهاى این امتیاز وجود داشته باشد ، جا دارد که انسان از آن قدردانى کند ، به آن تصریح کند و امیدوار و مطمئن باشد که خداى متعال هم به آن مجموعه کمک خواهد کرد و ثواب خواهد داد . خصوصیت و امتیاز دوم که در این دولت هست ، شعار و گفتمان کلى این دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است این خیلى چیز باارزشى است . این را هیچکس نمىتواند ندیده بگیرد . هر دلبستهى به انقلاب ، این را قدر مىداند هر کسى که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب و با کارگردانى انقلاب تصور مىکند ، باید این را قدر بداند . عدالتخواهى در این دولت پررنگ شد . شعار عدالتخواهى به صورت جدى بر روحیهى مسئولان ، دولتمردان و برنامهها ، پرتو افکند . استکبارستیزى - که معناى ویژهى انقلابى خودش را دارد - در این دولت تشخص و تمیز پیدا کرد . معناى استکبارستیزى دشمنى کردن با دولتهاى دنیا نیست ، معنایش دشمنى کردن با استکبار است . استکبار - از هر دولتى و از هر نظامى سر بزند - آفتِ براى بشریت است . البته امروز امریکا و صهیونیزم مظهر استکبارند لیکن هر جا ، هر کس ، هر دولتى و هر مجموعهاى که نسبت به دیگران استکبار بورزند ، آفتى در جامعهى بشرى و در نظام زندگى انسان به وجود مىآورند . ستیزهى با این حالت هم یک حالت مطلوب اسلامى است . این هم یکى از خصوصیات این مجموعه است که خوشبختانه برجسته است . مسئلهى اعادهى عزت ملى و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیادهطلبى سیاستهاى دیگران و ترک شرمندگى در مقابل غرب و غربزدگى را هم انسان در این دولت احساس مىکند عزت ملى و استقلال حقیقى و معنوى از اینجا حاصل میشود . استقلال به این نیست که انسان شعار استقلال بدهد یا حتى مثلاً در زمینههاى اقتصادى هم به یک رشد بالایى دست پیدا کند نه ، استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهمیت قائل باشد ، براى حفظ او تلاش و کار کند و در مقابل متعرضین و مستهزئین ، شرمندهى اظهارات و جایگاه خود نباشد . ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته ، میدیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند ، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمندهاند و خجالت میکشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آنها را پیگیرى کنند یا به آنها اهمیت بدهند ! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است این را شما ندارید . یکى از مظاهر دفاع از عزت هم همین مسئلهى انرژى هستهاى است . مسئلهى انرژى هستهاى ، براى ما فقط این نبود که ما میخواستیم یک فناورى داشته باشیم ، دیگران میخواستند ما نداشته باشیم این فقط بخشى از قضیه است . بخش دیگر قضیه این بود که قدرتهاى گوناگون ، پُررو ، متجاوز ، زورگو و دنبالهها و اقمار بىارزش آنها ، میخواستند حرف خودشان را در این زمینه بر ملت ایران تحمیل کنند . خب ، ملت ایران ، دولتِ شما و شخص رئیسجمهور ، در مقابل این زورگویى و این تحمیل و این افزونطلبى ایستادید خداى متعال هم کمک کرد پیش رفتید . اینها آن بخشها و اجزاء گفتمان عمومى این دولت است که براى من اهمیت دارد . روند غربباورى و غربزدگى را که متأسفانه داشت در بدنهى مجموعههاى دولتى نفوذ میکرد ، متوقف کردید این چیز مهمى است . حالا یک عدهاى در جامعه ، ممکن است به هر دلیلى شیفتهى یک تمدنى یا یک کشورى باشند اما این وقتى به بدنهى مدیران انقلاب و مجموعههاى انقلاب نفوذ مى کند ، چیز خیلى خطرناکى مىشود . این دیده مى شد خب ، جلویش گرفته شد . گرایشهاى سکولاریستى - که متأسفانه باز داشت در بدنهى مجموعهى مدیران کشور نفوذ مىکرد - جلویش گرفته شد . نظام انقلابى ، بر مبناى دین و بر مبناى اسلام و بر مبناى قرآن شکل گرفته و به همین دلیل از حمایت میلیونى این ملت برخوردار شده و جانهایشان را کف دستشان گرفتهاند و جوانهایشان را به میدانهاى خطر فرستادهاند آن وقت مسئولان یک چنین نظامى دم از مفاهیم سکولاریستى بزنند ؟ ! « یکى بر سر شاخ و بن میبرید » یعنى خودشان بنشینند و بنا کنند بنِ اینمبنا و قاعده را کلنگ زدن ! خیلى چیز خطرناکى بود . خب ، الحمدللَّه اینها جلویش گرفته شد . یا جرأت در ایجاد تحول حالت روحى این دولت این است که براى تحولآفرینى جرأت دارد و اقدام مىکند . نمىخواهم بگویم همهى این اقدامها صددرصد درست است نه ، ممکن است یک جایى هم اشتباه باشد اما نفس اینکه انسان حالت دلیرى در مقابل مشکلات داشته باشد و تصمیم بگیرد که براى رفع مشکلات اقدام بکند ، چیز باارزشى است که این خوشبختانه هست . جرأت در مقابلهى با فساد . مقابلهى با فساد خیلى کار سختى است . یک وقتى بنده گفتم که این اژدهاى هفت سرِ فساد را به این آسانى نمیشود قلع و قمع کرد خیلى کار سختى است . نه اینکه حالا بگویم قلع و قمع شده نخیر ، الان هم قلع و قمع نشده لیکن جرأت مقابلهى با آن هست . خب ، وقتى که اجزاء مجموعه ، خودشان آلودهى به فساد نباشند ، طبعاً جرأتشان بیشتر است . بسیارى از مجموعههاى قبلى هم حقیقتاً پاکیزه بودند - یعنى آلودگى نداشتند - اما بالاخره جرأت در مقابلهى با فساد یک امتیازى است که در شما هست . روحیهى تهاجم در مقابلهى با زورگویان بینالمللى . یک وقت هست که زورگویان بینالمللى مىآیند و میگویند که آقا شما فلان کار را کردهاید و ما رفع و رجوع مىکنیم و نه واللَّه ، نه باللَّه . . . ولى یک وقت هست که تهاجمش ، تهاجم زورگویانه است بهترین دفاع در چنین مواقعى هجوم است . زورگویان بینالمللى ، نقاط ضعف زیادى دارند : جنایت میکنند ، فساد میکنند ، به حقوق بشر تجاوز میکنند ، به حقوق ملتها تعدى میکنند ، انسانها را لگدمال میکنند و همهى کارهاى زشت را انجام میدهند آخر هم طلبگار همهاند ! خب ، نقاط ضعفشان ، با حالت تهاجمى و با حالت طلبگارى ، گفته و بیان بشود . اینجور نیست که ما براى تهاجمات سیاسى بینالمللى ، بخواهیم پاسخ پیدا کنیم . یک وقتى از بنده - سالهاى اوایل - میپرسیدند که آقا ، شما در مقابل این حرف چه جوابى دارید ؟ میگفتم ما جواب نداریم ما ادعا داریم و مدعى اینها هستیم در قضیهى زن مدعى هستیم در قضیهى حقوق بشر مدعى هستیم در قضایاى حقوق اساسى انسانها مدعى هستیم . ما مدعى اینها هستیم ما در مقام پاسخگویى نیستیم . چرا باید سوال بکنند تا کسى مجبور باشد پاسخ بدهد ؟ آنها بىجا میکنند سؤال و ادعا میکنند . این روحیه ، روحیهى خوبى است روحیهى انقلاب این است این است که حقیقت را روشن و درخشان میکند . گفتمان عمومى دولت اینهاست به طور خلاصه : زندهکردن و بازسازى برخى خصوصیات جوهرى انقلاب و منطق امام و مقابلهى با کسانى که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسى را منسوخ کنند ، یا از بین ببرند ، یا ادعا میکردند که منسوخ شده و از بین رفته این چیز باارزشى است . این خصوصیت دوم و امتیاز دومى است که در این دولت هست . امتیاز سوم هم روحیهى مردمى و خاکى این دولت است این هم خیلى باارزش است این را قدر بدانید . شما امتیازتان به تشخص ظاهرى و شکل و قیافه نیست امتیازتان به همین است که خودتان را با مردم همسطح کنید ، به شکل مردم و در میان مردم باشید ، با مردم تماس بگیرید ، با آنها انس پیدا کنید ، از آنها بشنوید . این امتیاز بزرگى است و در شما هست آن را حفظ کنید و نگه دارید . سادهزیستى - بخصوص در خود آقاى رئیسجمهور - خوب و برجسته است و چیز باارزشى است در مسئولین هم - کما بیش یک جایى کمتر ، یک جایى بیشتر - بحمداللَّه هست . سادهزیستى چیز بسیار باارزشى است . ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافیگرى و اسراف و زیادهروى را - که واقعاً بلاى بزرگى است - از جامعهمان ریشهکن کنیم ، با حرف و گفتن نمیشود که از یک طرف بگوئیم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عملمان جور دیگر است ! باید عمل کنیم . عمل ما بایستى مؤید و دلیل و شاهد بر حرفهاى ما باشد تا اینکه اثر بکند . این خوشبختانه هست . فاصلهتان را با طبقات ضعیف کم کردهاید و کم نگه دارید و هر چه که ممکن است آن را کمتر کنید . این سهتا خصوصیت و امتیاز است . « من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق » . این وظیفهى بنده هم هست ، وظیفهى همه هم هست . اگر چنانچه این خصوصیات را در مجموعهى دولت کنونى قدردانى نکنیم و تشکر نکنیم ، طبعاً خدا را خوش نمىآید . خداى متعال دوست دارد که از کارهاى خوب افراد تشکر بشود ، قدردانى بشود و سپاسگزارى بشود . وظیفهى بنده هم این است که قدردانى کنم و به خاطر همین خصوصیات ، از دولت حمایت کنم . البته حمایت از دولت ، مخصوص این دولت نیست بنده همیشه از دولتها حمایت کردهام امام هم ( رضوان اللَّه تعالى علیه ) در هر برههاى ، از دولتها و رؤساى قوهى مجریه و مسئولین دولتى حمایت میکردند . دلیلش هم واضح است . چون عمدهى بار ادارهى مدیریت کشور بر عهدهى قوهى مجریه است و نظام باید از قوهى مجریه ، از رئیسجمهور ، از مسئولین و از وزرا ، حمایت کند . امام هم حمایت مى کردند بنده هم در دورههاى گذشته همیشه حمایت مى کردم . منتها خب ، این خصوصیاتى که عرض کردیم ، موجب بشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانى و حمایت ، دلگرمتر اقدام کند . البته این به معناى چشم بستن بر ضعفهاى دولت هم نیست . بالاخره شما هم بشرید ، نقص دارید ، ضعفهایى هم دارید کارهایى را میخواستهاید انجام بدهید ، ولى انجام نگرفته کارهایى را به فکر نبودهاید و به ذهنتان نبوده ، باید متوجه آنها بشوید و انجام بدهید که در جلسات خصوصى با آقاى رئیسجمهور و با بعضى از مسئولین دیگر و در بسیارى از جلسات عمومى - مثل همین دیدارهاى دولت و غیره - هم گفته شده . البته آن حمایت هم بجاى خودش محفوظ است و هست . » ( دیدار رئیسجمهورى و اعضاى هیئت دولت ، 1387 / 6 / 2 ) واقعیت این است رهبرى در خصوص تمامى رؤساى جمهور ایران اسلامى ، رفتارى مشابه داشتهاند ، یعنى تحسین موارد مطلوب و تقبیح موارد نامطلوب ، این امر بسته به نوع رفتار و عملکرد دولتهاى مختلف ، نیز متفاوت بوده است . حمایتهاى رهبرى از شخص آقاى هاشمى در دوران ریاستجمهورى ایشان ، و نیز آقاى خاتمى ، علىرغم برخى اختلافنظرها ، امرى نیست که نتوان آنرا با مطالعه سخنان ایشان در طول این بیستسال ، ردیابى نمود . منش ایشان در مورد دولتهاى جمهورى اسلامى به این دلیل که دولتها را منتخب مردم مسلمان ایران مىدانند ، پشتیبانى از انتخاب مردم بوده است اگرچه هیچگاه از وظیفه شرعى و قانوى خود که ، ممانعت از انحراف در اهداف نظام اسلامى است را به دلائل سیاسى و مصلحتهاى ظاهرى کنار نگذاشتهاند . این امر در مورد دولت کنونى نیز جارى است . هر دولتى در جمهورى اسلامى ایران از ابتدا تا کنون ، تا آنجا که در مسیر اهداف والاى نظام جمهورى اسلامى ایران گام برداشته مورد تحسین و حمایت ولىفقیه و عموم مردم ایران بوده است ، و برعکس ، هر اندازه که از این مسیر دور شده است مورد ، نقد و روىگردانى عموم مردم قرارگرفته است . در مورد انتخابات نیز روش ایشان حمایت از آرمانهاى انقلاب اسلامى و امام است . هیچ موردى یافت نمىشود که رهبرى در یک انتخابات از شخص خاصى حمایت کرده باشند ، بلکه همواره ضمن تاکید بر مخفى بودن راى خویش و عدم لزوم تبعیت از رهبرى در چنین موردى ، تنها به بیان معیارهاى لازم براى شناخت بهترین کاندیدا پرداخته اند که البته این موضوع یکى از مهمترین وظایف دینى و قانونى رهبر ى است . به عنوان نمونه ایشان تاکید مى نمایند « بنده در این انتخابات یک رأى بیشتر ندارم ، آن رأى را هم به نظرم میرسد که کسى به طور مشخص نمیداند ، حالا ممکن است کسانى حدس بزنند . من به کسى نمیگویم ، نگفتهام و نخواهم گفت به چه کسى رأى بدهید ، به چه کسى رأى ندهید رأى من مربوط به خود من است . این مال ملت است . آنچه که من از مردم میخواهم ، عبارت است از اینکه همه با همهى قوا ، با همهى توان ، با همهى نشاط ، در روز بیست و دوى خرداد پاى صندوقهاى رأى حاضر بشوند و رأى بدهند . خداى متعال با آن ملتى است که مىاندیشد ، تصمیم میگیرد ، انتخاب میکند ، و براى خدا و در راه خدا به آن انتخاب عمل میکند . » ( بیانات در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینى ( ره ( 14 / 03 / 1388 ) و همچنین « مسئلهى بعدى در انتخابات این است که مردم سعى کنند صالحترین را انتخاب کنند . آن کسانى که نامزد ریاست جمهورى میشوند و در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار میگیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام میکند ، اینها همهشان صالحند . اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح ، بگردید و صالحترین را پیدا کنید . این جا جائى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم دنبال حداکثر باشید بهترین را انتخاب کنید . بهترین کیست ؟ من نسبت به شخص ، هیچگونه نظرى ابراز نمیکنم اما شاخصهائى وجود دارد . بهترین ، آن کسى است که درد کشور را بفهمد ، درد مردم را بداند ، با مردم یگانه و صمیمى باشد ، از فساد دور باشد ، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد . . . . اولین کار این است که ما مسئولین کشور را ، افرادى انتخاب کنیم که مردمى باشند ، سادهزیست باشند ، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند . این هم به نظر من شاخص مهمى است . آگاهانه بگردید برسید و به آنچه که رسیدید و تشخیص دادید ، با قصد قربت اقدام کنید با قصد قربت پاى صندوق انتخابات بروید و خداى متعال اجر خواهد داد . » ( بیانات در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادى سنندج ( 22 / 02 / 1388 ) دوم . مصداق سخنان سنندج چه کسى بود ؟ مقام معظم رهبرى درجلسه نمایندگان نامزدها در پاسخ به این سوال که « شما در صحبتهاى خود در کردستان از یکى از کاندیداها جانبدارى کردید و این مطلب موجب شده که مثلاً چنین اتفاقى بیفتد . » مى فرمایند : « آن صحبتهایى که من چه در کردستان داشتم و چه در جاى دیگر ، به هیچ وجه جانبدارى از کسى نبود . » و « البته من اصولى را دارم که این اصول را از قبل انقلاب داشتهام و همچنان دارم و تا آینده هم حفظ مىکنم . از این اصولم هم عقبنشینى نمىکنم . هر جایى هم که باشم ، این اصولم را بیان مىکنم و اینها مسائلى بوده که من به آن اعتقاد داشته و دارم . » ایشان از نظر بحث مصداقى هم گفتند که « اتفاقاً آقاى موسوى در ملاقاتى که با من داشتند ، گفتند که مصداق آن صحبتهاى شما من هستم و آقاى کروبى هم که آمدند یک موقع پیش من ، گفتند که مردم مىگویند که مصداق سخنان رهبرى آقاى کروبى است . پس اگر اینطور هست و آن آقایان هم خودشان استنباط کردهاند که مصداق صحبتهاى من هستند ، چطور شما مىگویید که من مثلاً از کاندیداى دیگرى دفاع کردم ؟ » ( ناگفتههایى ازجلسه نمایندگان نامزدهابا رهبرانقلاب {L= ،http://farsi.khamenei.ir/others-note?id9597 =L} ) سوم . برخى اینگونه سوال مى کنند که انتخابات اصل بر بى طرف بودن مجریان و ناظران است . آیا حمایتهاى صریح برخى از اعضاى شوراى نگهبان از آقاى احمدى نژاد منافى با اصل بى طرفى در انتخابات نبود ؟ آیا درست است که برخى اعضاى شوراى نگهبان عضو دولت و طبعا طرفدار یکى از نامزدها باشند ؟ به این سؤال از چند زاویه مىتوان پاسخ داد الف طبیعتاً همه افراد داراى نظر و گرایشهاى خاص خود هستند و در قضاوت و داورى نیز ، اصل بر نداشتن نظر و گرایش نیست ، بلکه مهم آن است که گرایشها و امیال افراد در تصمیمگیرىهاى آنان مؤثر نباشد . ب تصمیمگیرى در شوراىنگهبان به صورت شورایى است و در نتیجه ، رأى اکثریت اعضاى این شورا مهم است . در مورد نظارت بر انتخابات نیز در همه مراحل ، رأى اکثریت اعضاى شوراىنگهبان ، ملاک است . همچنین در ترکیب اعضاى شوراىنگهبان علاوه بر 6 حقوقدان معتمد قوه قضائیه و قوه مقننه ، 6 فقیه عادل منصوب از سوى ولى فقیه نیز حضور دارند که طبعاً چنین افرادى حاضر نیستند که آخرت خویش را فداى دنیاى افراد دیگر کنند . ج توجه به این نکته نیز ضرورى است که در بررسى صلاحیتها گرایشهاى شخصى مؤثر نبوده ، چرا که هر 4 نامزد از جمله 3 نامزد معترض تأیید صلاحیت شدهاند . و بالآخره هر چند از نظر برخى اگر تعدادى از این اعضا در حمایت از کاندیداى خاص اظهار نظر یا سخنرانى نمى نمودند در ایفاى نقش این نهاد موثر تر بود اما در عین حال نمى توان این موضوع را به تخلف انتخاباتى یا تقلب و ایجاد فتنه و . . مربوط ساخت .
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.