تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
سؤال مطرح شده در مورد يكي از نعمتهاي بهشتي است كه نصيب بهشتيان ميشود.از آن جايي كه شناخت اوصاف و ويژگيهاي نعمتهاي بهشتي متوقف بر دقت نظر در آيات و رواياتي است كه در اين موارد سخن به ميان آوردهاند ما نيز براي جواب آيات و روايات مربوطه را بررسي مي کنيم.در آياتي از قرآن كه در مورد حور العين اشارهاي فرمودهاند و عمده آنها در سورة الرحمن و سوره واقعه ميباشند، سخني از اين كه حور العين فرشته است يا نه؟ مطرح نشده فقط اوصافي از آنها گفته شده كه با توجه به اين آيات و اوصاف پي خواهيم برد كه يك سري ويژگيهايي دارند كه مخصوص زنان است، مثلاً در آيهاي كه ميفرمايد: «و جعلناهن ابكارا»؛ ما آنها را باكره آفريديم.[1]و يا در آيهاي ديگر كه ميفرمايد: «و لهم فيها ازواج مطهره»؛ كه در بهشت براي متقين زوجهاي پاكيزهاي است.[2] و در تفسير آن ذكر فرمودهاند اينها زوجهايي هستند كه از تمام خبائث ظاهري و باطني بدور هستند.و از اين ها كه بگذريم در خود معناي حور العين و وجه تسميه اين كلمه فرمودهاند حور به معني سفيد اندام و عين به معناي گشاده چشم و يا معناي اين كه سفيده چشم كه در نهايت سفيدي است و سياهي آن در غايت سياهي و صفا و طراوت.همه اينها و اوصافي كه ذكر شد دلالت دارند بر اينكه اين موجودات بهشتي را خداوند به شكل زنان دنيوي با ويژگيهاي خاص خلق فرموده است.و امّا اگر بخواهيم جنس حور العين برايمان مشخص شود باز روايتي در اين رابطه آمده است كه تصريح به جنس حور العين فرمودهاند:ابي بصير از امام صادق ـ عليه السّلام ـ ميخواهد او را با توصيف بهشت به شوق آورد، حضرت نيز پس از بيان اوصافي از بهشت و نعمتهايش به توصيف حور العين ميپردازد. راوي سؤال ميكند: فدايت شوم، حور العين از چه چيزي خلق شده است؟ فرمودند: از خاك و سرشت بهشتي.[3]و در روايتي ديگر نيز كه از امام رضا ـ عليه السّلام ـ نقل شده كه ميفرمايند حور العين جنسش از خاك و زعفران بهشتي است كه هرگز فاسد نميشود.[4](نتيجه) با توجه به آيات و روايات و توضيحات مذكور ميتوان دريافت كه حوريان موجودات بهشتي از جنس خاك بهشت هستند كه خداوند آنها را به شكل زنان خلق فرموده و با ملائكه فرق دارند و امّا قسمت دوم سؤال كه ميفرمايند بر چه اساسي حور العين به بهشتيان تعلق ميگيرد و با آنها ازدواج ميكنند؟اولاً بايد گفت، كه مراد از تزويج اهل بهشت با حوريان غير از تزويج اصطلاحي كه بين زنان و مردان دنيا صورت ميگيرد و داراي شرائط خاصي است، بلكه تزويج در مورد آنها يعني قرين و همنشين با حوريان هستند و از تمام لذائذ وجود آنها بهرهمند ميشوند.[5]و ثانياً بايد ثابت شود شخص لياقت و قابليت ورود به بهشت را دارد، آن وقت در مورد تعلق نعمتهاي بهشتي به او بحث نمود، پس اگر شخصي از تمام مراحل و گذرگاهها به خوبي گذر و عبور نمايد و به قول معروف برگ سبز و گذرنامه بهشت را در دست داشته باشد و وارد بهشت شود، از نعمتهاي بهشتي به قدر معرفت و درجه و مقامش بهرهمند خواهد شد كه يكي از آن نعمتها حور العين است. البته در بهشت درجات و مقامات مختلفي هست «درجاتٌ متفاضلات و منازل متفاوتات»[6]؛ براي كساني که با تقوي باشند و بر هواي نفس خود غلبه نمايند دو جنت است، «و لمن خاف مقام ربه جنتان»[7] كه يكي از نعمتهاي اين افراد در اين دو بهشت زناني هستند كه لبان چون ياقوت و اندامي چون مرجان دارند كه فقط به همسران خود دلبسته اند و با آنها هيچ انس و جني آميزش نكرده است.و در روايت هم وارد شده كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميفرمايند: هيچ بنده اي وارد بهشت نميشود مگر اين كه بالاي سر و پايين پاي او دو حور العين مينشينند و با زيباترين صوت براي او نغمه سرايي ميكنند و اين نغمه هرگز نغمه شيطاني نيست بلكه محتواي آن تمجيد و تقديس الهي است.[8]البته اين نكته هم قابل توجه است كه در بهشت زنان مؤمنه دنيا هم وجود دارند كه طبق بعضي روايات حتي از حوريان هم زيباترند و اگر شوهر آنها در بهشت باشد ميتواند آن جا نيز با هم باشند.[9]معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. كتاب قيامت و قرآن، آيت الله دستغيب.2. بهشت و جهنم، احمد حبيبيان. .
سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.