تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعضى از مفسران آیه شریفه مورد اشاره را دلیل بر فضیلت فرشتگان بر کل بنى آدم دانسته اند، چرا که قرآن مى گوید ما انسانها را بر بسیارى از مخلوقات خود برترى دادیم، و طبعا گروهى در اینجا باقى میماند که انسان برتر از آنها نیست و این گروه جز فرشتگان نخواهند بود. ولى با توجه به آیات آفرینش آدم و سجود و خضوع فرشتگان براى او و تعلیم علم اسماء به آنها از سوى آدم،( که در سوره مبارکه بقره و آیات 30 به بعد ذکر شده) تردیدى باقى نمى ماند که انسان از فرشته برتر است، بنا بر این، کثیر در اینجا به معنى جمیع خواهد بود. و به گفته مفسر بزرگ طبرسى در مجمع البیان، در قرآن و مکالمات عرب، بسیار معمول است که این کلمه به معنى جمیع مى آید. طبرسى مى گوید: معنى جمله این است «انا فضلناهم على من خلقناهم و هم کثیر: ما انسان را بر سایر مخلوقات برترى بخشیدیم و سایر مخلوقات بسیارند». قرآن در باره شیاطین مى گوید: و اکثرهم کاذبون (سوره شعراء آیه 223) بدیهى است که شیاطین همه دروغگو هستند نه اکثر آنها. و به هر حال اگر این معنى را خلاف ظاهر بدانیم آیات آفرینش انسان قرینه روشنى براى آن خواهد بود(2). پاورقی: 1- آیه 70 سوره الإسراء (17): «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً ؛ ما بنى آدم را گرامى داشتیم و آنها را در خشکى و دریا (بر مرکبهاى راهوار) حمل کردیم، و از انواع روزیهاى پاکیزه به آنها روزى دادیم، و بر بسیارى از خلق خود برترى بخشیدیم.» 2- ر. ک: تفسیر نمونه، ج 12، ص 196- 200
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.