وهابیت و توسل به ائمه (ع) /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

سلام۱ در موقع توسل به پیامبران وائمه که ممکن است خیلی از انسان ها در ان واحد به انها متوسل شوند چگونه ممکن است انها را ببینند و صدایشان را بشنوند ۲خدا به چه علتی این قدرت را به انها داده ۳وهابیون اعتقاد دارند که فرد پس از مرگ رابطه اش با دنیا قطع میشود وقتی در موردش فکر میکنم ظاهرا منطقی است میتوانید دلیل منطقی بر ردش را اظهار کنید


مطلب در این رابطه زیاد است برای روشن شدن مسئله توجه تان را به نکات ذیل جلب می کنم امیدوارم که مفید واقع گردد:امام معصوم علیه‌السلام عالم به تمام ما سوی الله استعلم خداوند بی نهایت است وهیچ موجودی نظرش پنهان نیست .،و علم امام ع به تمام هستی به تمام آنچه خداوند خلق کرده همان علم خداوند است به تمام هستی ولی با این تفاوت که علم خدا ذاتی است ولی علم امام علیه‌السلام عرضی است، هدیه‌ای از جانب خداوند به وجود مقدس امام معصوم علیه‌السلام است. پس در نتیجه چون هیچ چیزاز علم ونظر خداوند مخفی نیست از علم ونظر امام هم مخفی نخواهد بود . علامه سیّد محمّد حسین طباطبایى - رضوان اللَّه تعالى علیه - در این باره مى فرماید: امام علیه السلام به حقایق جهان هستى، در هرگونه شرایطى وجود داشته باشند، به اذن خدا واقف است، اعم از آنها که تحت حس قرار دارند و آنها که بیرون از دایره حس اند، مانند موجودات آسمانى و حوادث گذشته و وقایع آینده. دلیل این مطلب، از راه نقل، روایات متواترى است که در جوامع حدیث شیعه مانند کتاب الکافى و بصائر الدرجات و کتب صدوق و کتاب بحار الأنوار و غیر آنها ضبط شده است.گستره و مخزن علم امامان علیه السلامابوبصیر مى گوید: به محضر امام صادق (ع) رفتم (و بین من و او درباره وسعت دامنه علم امامان (ع) چنین سخن به میان آمد:ابوبصیر: از شما سؤ الى دارم ، اگر در اینجا کسى (بیگانه اى ) نیست مطرح کنم .امام صادق (ع) پرده اى که در آنجا بود بالا زد و به پشت پرده سر کشید، (کسى نبود) آنگاه فرمود: هر چه خواهى بپرس .ابوبصیر: قربانت گردم ؛ شیعیان روایت مى کنند که پیامبر(ص ) هزار باب از علم را به على (ع) آموخت ، که از هر باب آن ، هزار باب علم دیگر به روى على (ع) گشوده سد (آیا راست است ؟).امام صادق : آرى همچنین است .ابوبصیر: به خدا سوگند که علم حقیقى و کامل همین است .امام صادق (پس از اندکى تامل ): آن ، علم است ولى علم کامل نیست ، همانا«جامعه » در نزد ما است ، و مردم چه مى دانند که «جامعه » چیست ؟ابوبصیر: « جامعه » چیست ؟امام صادق : جامعه : طومارى است به طول 70 ذراع از ذراع رسول خدا(ص ) که آن طومار با املاء پیامبر(ص ) و خط على (ع) نوشته شده است ، همه حلال و حرام ، و همه مسائل موردنیاز مردم ، حتى جریمه خراش رساندن به بدن کسى ، در آن ذکر شده است .ابوبصیر: آنگاه امام دست بر بدن من زد و فرمود:: «آیا به من اجازه مى دهى ؟».عرض کردم : «من در اختیار شما هستم ، هر چه خواهى انجام بده ».امام صادق (ع) با دست مبارک ، مرا نشگون گرفت ، و فرمود: حتى جریمه این نشگون در جامعه ذکر شده است ، در این حال آن بزرگوار (مانند چهره نشگون گیرنده ) خشمگین به نظر مى رسید.عرض کردم : به خدا علم کامل همین است .امام صادق (ع): این نیز علم است ، ولى باز هم کامل نیست و پس از ساعتى سکوت فرمود:همانا «جفر» در نزد ما است ، مردم چه مى دانند «جفر» چیست ؟ابوبصیر: جفر، چیست ؟امام صادق : جفر مخزنى از چرم است که علم پیامبران و اوصیاء آنها، و دانش دانشمندان گذشته بنى اسرائیل در آن ثبت شده است .ابوبصیر: علم کامل همین است .امام صادق : این نیز علم است ، ولى علم کامل نیست ، باز پس از ساعتى سکوت ، فرمود:«مصحف فاطمه » در نزد ما است ، مردم چه مى دانند که مصحف فاطمه (س ) چیست ؟ابوبصیر: مصحف فاطمه (س ) چیست ؟امام صادق : ورقهاى نوشته شده اى است که حجم آن سه برابر قرآن هائى است که در دست شما است ، ولى به خدا حتى یک حرف قرآن هم در آن نیست (الفاظ قرآن و تفسیرهاى ظاهرى آیات قرآن در آن نیست ، ولى روح و معانى عمیق قرآن در آن است ).ابوبصیر: به خدا، علم کامل ، همین است .امام صادق : «این هم ، علم است ، ولى علم کامل نیست »، و پس از ساعتى سکوت فرمود: علم گذشته و آینده تا روز قیامت در نزد ما است .ابوبصیر: به خدا علم کامل همین است .امام صادق : این نیز علم است ، ولى علم کامل نیست .ابوبصیر: فدایت شوم ، پس علم کامل چیست ؟امام صادق :«ما یحدث بالیل و النهار، الامر بعد الامر، و الشیى ء بعد الشیى ء الى یوم القیامة » «علم کامل آن است که در هر شب و روز در مورد هر امر و چیزى پس از امر و چیز دیگر پدید آید»)(یعنى همان مخزن علم نبوى ، و الهاماتى که ساعت به ساعت از جانب خدا بر قلب امامان (ع) افاضه مى گردد، و آنها در پرتو آن ، بر همه مسائل آگاه مى شوندبه موجب این روایات که به حدّ و حصر نمى آیند، امام علیه السلام از راه موهبت الهى و نه از راه اکتساب، به همه چیز واقف و از همه چیز آگاه است و هر چه را بخواهد به اذن خدا، به ادنى توجّهى مى داندوازطرف هم در آیات روایات آمده که اولیاء خدا فرق بین حیات وممات شان نیست .چنانچه خداوند در قران می فرماید ،(وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ* یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ )الْمُۆْمِنِینَ).( سوره آل عمران آیات169- 171 « [اى پیامبر!] هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند* آنها به خاطر نعمتهاى فراوانى که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است خوشحالند، و ..این آیات به صراحت، بقاء ارواح و زندگى آنها را پس از جدا شدن از بدن و سایر اجسام مادى مطرح مى کند. دقّت در چند فراز از آیه، این حقیقت را بیشتر روشن مى کند:1- (أَحْیا ءٌعِنْدَ رَبِّهِمْ)؛شهدا در پیشگاه پروردگارشان زنده هستند.2- (فَرِحِینَ)؛ آنان خوشحال هستند که خوشحالی از علائم ادراک واحساس است.3- (یُرْزَقُونَ)؛ در نزد پروردگارشان رزق می خورند.4- (یَسْتَبْشِرُونَ)؛به آنها بشارت داده می شود ، در نتیجه می شنوند.این آیه به وضوح حیات شهدا در فاصله بین مرگ و قیامت را به اثبات مى رساند. عبدالله بن مسعود از پیامبر اکرم(ص) چنین روایت کرده است: «ان لله ملائکة سیاحین فی الارض یبلغونی من امتی السلام؛(فضل الصلاة علی النبی، اسماعیل ابن اسحاق جهضمی مالکی، ص36.)خداوند فرشتگانی دارد که در زمین می گردند و سلام امتم را به من ابلاغ می کنند.»همچنین به‌رغم تفکر وهابیان مبنی بر ناتوانی مردگان در شنیدن، انسان در دنیا می‌تواند با عالم ارواح ارتباط داشته باشد و با آنها سخن بگوید ؛ و ادله فراوانی در قرآن و مصادر سنی وجود دارد که مردگان پس از وفات حیات دارند و صدای ما را می‌شنوند؛ زیرا یکی از مسائل مسلم قرآنی این است که مردگان حیات برزخی دارند(. قرطبی، ابوبکر فرج محمد: التذکرة فی أحوال الموتی و أمور الآخرة، تحقیق یوسف علی بدیوی، جزء اول، دمشق، بیروت: دار ابن کثیر، چاپ اول، 1419ق/ 1999م] و شهیدان نیز دارای چنین حیاتی‌اند ( الجامع لأحکام القرآن، قاهره: دارالکتاب العربی، 1387ق.] و کافران هم دارای چنین حیاتی‌اند [قشیری، مسلم بن‌حجاج: صحیح مسلم، 8 جزء در 2 ج، مصر: مطبعة محمدعلی مبیح ، بی‌تا) چنان‌که آیات زیادی در این زمینه (انسان در دنیا می‌تواند با عالم ارواح ارتباط داشته باشد و با آنها سخن بگوید) وجود دارد؛ از جمله آیه 78 سوره مبارکه اعراف در مورد مرگ دسته جمعی قوم صالح، محلی و جلال الدین سیوطی: تفسیر جلالین، موقع التفاسیر:] سخن‌گفتن حضرت صالح با اجساد بی‌جان آنها(فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَةَ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ) (سوره اعراف(7)، آیه 79). ( . و ماجرای حضرت شعیب: الَّذِینَ کَذَّبُواْ شُعَیْبًا کَأَن لَّمْ یَغْنَوْاْ فِیهَا الَّذِینَ کَذَّبُواْ شُعَیْبًا کَانُواْ هُمُ الْخَاسِرِینَ * فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالاَتِ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ فَکَیْفَ آسَى عَلَى قَوْمٍ کَافِرِینَ) (سوره اعراف(7)، آیات 92ـ 93).در نتیجه همه این آیات نشان‌دهنده امکان برقراری ارتباط زندگان با عالم ارواح است. و این نگرش که انسان همراه با مرگ فنا می‌پذیرد، نگرش مادی صرف است که هستی را هم‌سطح و همسو با مادّه و مرگ را به نوعی پایان زندگی انسان می‌داند .همچنین روایات صحیحی وجود دارد که دال بر وجود و ارتباط با عالم ارواح است و نشان می دهد که انسانی که می میرد با مردنش همه چیز تمام نمی شود:وقتی جنگ بدر با پیروزی مسلمانان تمام شد و از سران کفر و شرک 70 نفر کشته شدند، اجساد آنها را به چاه ریخته بودند، پیامبر بر دهانه چاه توقف کرد و یکایک آنها را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند ای اهل چاه ای عتبة بن ربیعه ای اباجهل، آیا آنچه پروردگار شما وعده داده بود، آنرا یافتید. بدرستی که من آنچه خدایم وعده داده بود یافتم. در این میان صحابه آن حضرت پرسیدند یا رسول الله با قومی که از دنیا رفته اند، حرف می زنید؟! حضرت فرمودند شما از آنها شنواتر به آنچه می گویم نیستید، منتهی آنها توانایی پاسخگوئی را ندارد.( رک: بحوث قرآنیة، 114، به نقل از السیرة النبویه، ج 1، ص 649، و السیرة اعلبیة، ج 2، ص 179-180.)حاصل سخن این که مرگ پایان زندگی نیست و واقعیت انسان همان روح و روان او است و ارتباط انسانهای این دنیا با انسان های آن دنیا امکان پذیر است و ارواح مقدسه شنوای سخنان ما و کلمات ما می باشند پس همانند انسانهای زنده می توانند به درخواستهای ما گوش فرا دهند و استجابت آنرا از خدا بخواهند.برای مطالعه در زمینه ولایت تکوینی می توانید به کتب زیر مراجعه کنید:1- پیام قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ج 9, ولایت تکوینی پیامبران و امامان2- امام شناسی , آیت الله سیدمحمد حسین تهرانی , ج 13- ولایت تکوینی امام زمان (عج ), آیت الله حسن زاده آملی4- انسان کامل در نهج البلاغه , آیت الله حسن زاده آملی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image