تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ما معتقدیم قرآنی که از طرف خداوند بر پیامبر نازل شده است یکی بیشتر نبوده و نیست، لذا مکلفیم قرآن را آن گونه که پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) قرائت نموده است، یعنی به طور صحیح بخوانیم.
متخصصان علوم قرآن برای تشخیص قرائت صحیح شرایطی بیان نمودهاند:
1. قرائت باید موافق با ثبت مصحفهای موجود در بین مسلمانان باشد. زیرامسلمانان قرآن را سینه به سینه از پدران و اجداد خود، از شخص پیامبر یاد گرفته، ودر تمامی قرون، ثبت و ضبط نموده، و به طور متواتر به ما رساندهاند.
2. قرائت باید موافق با فصیحترین اصول و قواعد لغت عرب باشد، زیرا قرآن با فصیحترین لغت نازل شده و هرگز جنبههای شذوذ لغوی در آن یافت نمیشود.
3. موافق با اصول ثابت شریعت و احکام قطعی عقل باشد چرا که قرآن پیوسته پایهگذار شریعت و روشنگر اندیشههای صحیح عقلی است و نمیشود که با آن مخالف باشد.
قرائتی که شرایط صحت را نداشته باشد قرائت شاذ شمرده میشود، لذا نمیتوان قرآن را مطابق آن قرائت نمود.(ر.ک: علوم قرآنی، محمد هادی معرفت، ص 217247، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید.) در پایان یادآور میشویم که بیشتر فقیهان، قرائت قرآن را مطابق قرائت یکی از قرّأ سبعه جایز میدانند (چه قرائت حفص و چه غیر آن); و برخی از آنان مانند حضرت امام1 میفرماید: احوط تخلف نکردن از قرآن کریم موجود در میان مسلمانان است; ولی عدهای از دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که تنها قرائت مستند و صحیح، قرائت حفص از عاصم است که مطابق قرائت رایج در بین مسلمانان است و سند آن به مولی امیرمؤمنان(علیه السلام) میرسد و... .(اقتباس از: تاریخ قرآن، آیت الله معرفت، ص 150153، نشر سمت تاریخ قرآن کریم، سیدمحمدباقر حجتی، ص 374376، دفتر نشر فرهنگ اسلامی تحریر الوسیله حضرت امام خمینی1، ج 1، ص 168، انتشارات دارالعلم.)
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.